Hakrem köpes(Dubbel D-ring), alt kraschad hjälm

Status
Ej öppen för fler svar.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Försäkringsbolaget vill ge mig en ny hjälm. Men jag måste klippa av och skicka in min gammla hakrem.

Grejen e att min hjälm är i toppskick. Endast lite färg som skrapats.

Nån som har en hakrem å sälja? eller vet var man kan få tag på en?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gulleplutt skrev:
2328538 Försäkringsbolaget vill ge mig en ny hjälm. Men jag måste klippa av och skicka in min gammla hakrem.

Det där kallas rätt och slätt för försäkringsbedrägeri.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
HanneZ skrev:
2328542 Det där kallas rätt och slätt för försäkringsbedrägeri.

Tja, den är ju officellt kraschad och ska enligt regelverket bytas ut. Eftersom de har nolltollerans på kraschade hjälmar. Nu råkar jag veta att denna hjälm dock fortfarande går att använda och tar det beslutet själv. Är ju dumt att slänga bort nått som inte är trasigt.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Gulleplutt skrev:
2328538 Försäkringsbolaget vill ge mig en ny hjälm. Men jag måste klippa av och skicka in min gammla hakrem.

Hade du den hjälmen när du :crash bör den bytas ut även om den "förefaller" vara i toppskick:fatta!

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
2fast4hjo skrev:
2328556 Hade du den hjälmen när du :crasch så bör det bytas ut även om den "förefaller" vara i toppskick:fatta!

Jo jag förstår resonemanget. Dock kan du jämföra det med att släppa din egen hjälm från 10cm å se om du tycker att den är förbrukad.

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Skurk
Ah, ser att vi har experter inom hållfasthetslära bland oss :p. Klart som fan att gratis är gott, och är den inte platt så lär den fungera till iaf 98,9%, vilket gör det totalt slöseri att slänga den.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Måste det vara dubbelD då? Antagligen, annars skulle du ju inte efterfråga en sådan... Jag har 3 hjälmar i garaget, kan kolla vad som finns på dem men jag misstänker att det är snabbfästen.

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 390
Men om du ändå ska få en ny hjälm kan du väl lika gärna skrota den gamla, alternativt ringa till fsb och säga att du vill behålla din gamla och avstå den nya. Om det nu går att göra så. Mitt råd skicka in den gamla och ta ut en ny.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
kattcalle skrev:
2328563 Ah, ser att vi har experter inom hållfasthetslära bland oss :p. Klart som fan att gratis är gott, och är den inte platt så lär den fungera till iaf 98,9%, vilket gör det totalt slöseri att slänga den.

Ja, jag råkar läst väldigt mycket hållfasthetslära faktiskt. Inte för att det nu spelar någon större roll. Jag förstod att det skulle komma massa dryga inlägg eftersom detta är sveriges drygaste forum.

Dock så gick det till så att när jag ramlade så höll jag huvet uppe hela tiden ända tills jag stannade. Då släppte jag ner huvet mot marken och hjälmen gled ca 5cm på marken.

Du kan jämföra själv. Ta på dig hjälmen lägg dig på golvet och släpp huvet mot golvet så får du se vilken smäll det blir.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gulleplutt skrev:
2328582 Ja, jag råkar läst väldigt mycket hållfasthetslära faktiskt. Inte för att det nu spelar någon större roll. Jag förstod att det skulle komma massa dryga inlägg eftersom detta är sveriges drygaste forum.

Dock så gick det till så att när jag ramlade så höll jag huvet uppe hela tiden ända tills jag stannade. Då släppte jag ner huvet mot marken och hjälmen gled ca 5cm på marken.

Du kan jämföra själv. Ta på dig hjälmen lägg dig på golvet och släpp huvet mot golvet så får du se vilken smäll det blir.
Drygt o drygt, du lurar till dig grejjer och alla andra får betala. Det om något är drygt.

fks

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
GSXR 1000 Racingbike
Hoppsan här var moralen hög.
Jag har ingen rem att skicka dig, men om jag hade en så skulle du få den
lycka till.:brinnerup

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
HanneZ skrev:
2328616 Drygt o drygt, du lurar till dig grejjer och alla andra får betala. Det om något är drygt.

Fattar inte att du orkar vara en sån jävla gnällfitta.OK jag slänger mig gammla hjälm och tar den nya då. Då får de ju betala iaf. Så vad e skillnaden???

Man blir förvånad varje gång......världen e full av stolpskott.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Gulleplutt skrev:
2328624 Fattar inte att du orkar vara en sån jävla gnällfitta.OK jag slänger mig gammla hjälm och tar den nya då. Då får de ju betala iaf. Så vad e skillnaden???

ha ha, du anar inte hur många av moralens väktare som håller till på sporthoj!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gulleplutt skrev:
2328624 Fattar inte att du orkar vara en sån jävla gnällfitta.OK jag slänger mig gammla hjälm och tar den nya då. Då får de ju betala iaf. Så vad e skillnaden???

Nja inte så, jag bryr mig inte hur du än gör. Ville bara påpeka att det var brottsligt och att man kanske inte bör skylta med det hur som helst. Speciellt inte med tanke på vilken bra koll försäkringsbolagen har.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
HanneZ skrev:
2328657 Nja inte så, jag bryr mig inte hur du än gör. Ville bara påpeka att det var brottsligt och att man kanske inte bör skylta med det hur som helst. Speciellt inte med tanke på vilken bra koll försäkringsbolagen har.

Det är ju inte ens brottsligt. Jag har en skadad hjälm. Försäkringsbolaget har nolltolleras policy så de ersätter hjälmen. Jag är således berättigad till en ny hjälm. Så vad fan är ditt problem.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gulleplutt skrev:
2328665 Det är ju inte ens brottsligt. Jag har en skadad hjälm. Försäkringsbolaget har nolltolleras policy så de ersätter hjälmen. Jag är således berättigad till en ny hjälm. Så vad fan är ditt problem.
Såååå ja, lugn o fin. Ring och berätta för försäkringsbolaget att du vill behålla den gamla + att du vill ha en ny så förklarar dom gärna problemet för dig.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Gulleplutt skrev:
2328665 Det är ju inte ens brottsligt. Jag har en skadad hjälm. Försäkringsbolaget har nolltolleras policy så de ersätter hjälmen. Jag är således berättigad till en ny hjälm. Så vad fan är ditt problem.

Du skriver ju själv att den är i toppskick så varför då anmäla att den är skadad till f-bolaget? Du biter ju dig själv i svansen när du ställer din första fråga och hoppas få ryggdunkar och hjälp att bluffa till dig ny hjälm. Antingen är den trasig och då skickar du in hakremmen eller så tror du att f-bolagen har en egen sedelpress och bluffar med anmälan...

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
Gulleplutt skrev:

problemet är väl att du tänker ju använda din gamla hjälm i vilket fall. försäkringsbolaget vill ju inte att det ska hända alltså vill dom att du klipper sönder din "trasiga" hjälm, och jo försäkringbedrägeri är brottsligt.

men jag skiter fullständigt i vilket. hade gjort precis som du!
men lägger du upp det så på detta forumet så borde du insett att detta skulle hända....
lycka till:tummenupp

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
ozto skrev:
2328638 ha ha, du anar inte hur många av moralens väktare som håller till på sporthoj!

Inte säker på att det direkt är moralens väktare, utan gnällväktare - värnar om sin rätt att gnälla. Då denne person uppenbarligen betalar sin premie, så har han betalat för rätten att få saker utbytta.

Sedan är det ju lite åt hållet att antingen säga 'nej, den är ok det behövs inte', men går det när dom har argumentet - "crashad"-hjälm = förbrukad hjälm.

Mitt tips - byt bara ut hjälmen, gnällspikar får man leva med hur man än gör =) (o då får du ju en ny utan skrap? =)

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Hårding skrev:
2328676 Du skriver ju själv att den är i toppskick så varför då anmäla att den är skadad till f-bolaget?

För att den blev ful????

Den går ju dock fortfarande att använda om jag tex skulle få för mig att skjutsa någon.

Du hade antagligen också gjort samma sak som jag.

Anledningen till att du svarar som du gör är att du är en dryg idiot. Men det är ju iof din rätt att vara det. Synd bara att det är sånna som dig såm förstör alla trådar på SH.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM