Hakskydd/vindskydd?

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen
Nu har jag kört med min HJC FG-15 'Ben Spies Edition' ett par månader
och är rätt irriterad över att det blåser i ögonen hur jag än håller huvudet.
Efter lite fipplande har jag klurat ut att det kommer in framför hakan
och går upp framför ansiktet..
Jag har uteslutit allt annat genom att stänga/täta de bitarna,
och när jag sätter handen under hakan så slutar det blåsa in,
dock är det ingen optimal körning med ena handen under hjälmen :gnissla
Finns det nått företag som tillverkar 'aftermarket' luftskydd
eller ska jag försöka tillverka nått eget?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Till min 1100, shoei fick jag med en liten flärp som man bara tryckte dit mellan hjälmen och innanmätet och ger ett litet skydd vid hakan. Misstänker den passar de flesta hjälmar. Kan inte kosta många ören att köpa. Borde man kunna testa på affären utan problem. Den gör ju inte helt tätt men den hjälper ju till lite grand ivf.
Kanske en idé?

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen
Till min 1100, shoei fick jag med en liten flärp som man bara tryckte dit mellan hjälmen och innanmätet och ger ett litet skydd vid hakan. Misstänker den passar de flesta hjälmar. Kan inte kosta många ören att köpa. Borde man kunna testa på affären utan problem. Den gör ju inte helt tätt men den hjälper ju till lite grand ivf.
Kanske en idé?
Självklart sitter det en sån orignal, men det är aningen aningen för liten..
eller så har jag för liten haka! :tuttar

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Ok, om det är för litet så hör om det finns ett "Whisper kit" till din hjälm. Det borde göra susen. Det finns som orginaltillbehör till shoei så det borde finnas till din med.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har en vanlig FG-15 och med den följde det ju med ett "hakskydd" av stretchtyg som tätar väldigt bra. Följde dessutom med två olika nässkydd (ett stort och ett litet). Har du kollat i kartongen så det inte ligger lite extragrejor där ?

edit: kollade tråden ordentligt och tydligen hade du med den flärpen under hakan, för mig funkar det utmärkt iaf. Kan ju bero på min dubbelhaka...

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Tyvärr måste jag sätta mig på tvären där. Skitbra när den sitter på plats, vrider du på huvudet eller kollar döda vinkeln (samma sak ju! :huvet) så kränger den ju av och sitter som en korv runt halsen istället.

Hahahaha...
Hört från den omkörda bilen
"-vem var de där som åkte runt med en falukorvsring runt halsen??" :va

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen
Nja, inte riktigt min grej..
Ok, om det är för litet så hör om det finns ett "Whisper kit" till din hjälm. Det borde göra susen. Det finns som orginaltillbehör till shoei så det borde finnas till din med.
Ska absolut kolla på det, tack!
kollade tråden ordentligt och tydligen hade du med den flärpen under hakan, för mig funkar det utmärkt iaf. Kan ju bero på min dubbelhaka...
Precis, jag har inte så stor haka.. eller stort underbett. Skyddet sitter där men är liiiiite för kort.
Öhm, 'it aint broken, gaffa overkill..' ;) Sen vill jag helst inte bli skinnflådd på hakan varje gång jag åker hoj :)

Edit!! - efter att ha kollat på bilder för whisper kit.
:tummenupp :tummenupp :tummenupp
Nu gäller det bara hitta billigaste stället som man får tag på sån från.
Helst enbart framdelen, 'chin seal', och gärna 2 stycken, utan att
behöva slanta 1000.- för 2 hela set.. inputs någon?

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

KANON! Om man inte har glasögon. Då sipprar luften från utandning emellan/innanför glasögonen. Jag kör inte ens med något immskydd what so ever för glasögonen immar först oavsett...

Whisperkit finns ju till en del hjälmar som sagt. Min hjälm blev bra mkt tystare med windjammer II dock. Kört dubbelt upp ett tag också men windjammer gör mest så ryckte ut whisperkitet.

Tyvärr måste jag sätta mig på tvären där. Skitbra när den sitter på plats, vrider du på huvudet eller kollar döda vinkeln (samma sak ju! :huvet) så kränger den ju av och sitter som en korv runt halsen istället.

Ajdå, va trist för dig. Mitt har suttit kanon hela tiden. Haft i 2 år nu. Shoei xr1000. Köpte ett till frugan också som hon använt på Shoei raid och lidls integral hjälm. Aldrig ett problem. Det ser dock sisådär snyggt ut på hjälmen... Har från början skaffat den för att andra på sporthoj tyckte den funkade perfa...

Vad har du för hjälm och gjorde du rent ordentligt först?

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Sätt på det lilla nässkyddet så försvinner draget i ögonen:va

Hade en FG-14 innan utan detta irriterande drag men med bytet till FG-15 så kom draget i ögonen som ett brev på posten:gnissla

Men med det lilla nässkyddet försvann det!!! Och jag har haksskyddet monterat.

Last edited:

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen
Många bud nu..
Allt sitter på plats, all ventilation är stängd, ändå blåser det, och efter att ha testat med handen så kommer luften in under hakan..
Chin seal är för litet och svaret ser ut att bli wisper kit eller motsvarande som det ser ut.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
KANON! Om man inte har glasögon. Då sipprar luften från utandning emellan/innanför glasögonen. Jag kör inte ens med något immskydd what so ever för glasögonen immar först oavsett...

Men fick du masken att sitta tätt??? Om luft sipprade upp kan du ju inte fått det tätt...... Gör om och gör rätt???:)

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Hade samma problem med min FG 15, blåste som fan i ögonen när jag körde med min fighter, dvs utan kåpa, däremot med racern funkade det bra. Löste problemet med att ta bort vindflärpen under hakan och när jag kör med fightern även nässkyddet som verkar styra luften upp mot ögonen! Spies kör utan båda...

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom