Hal asfalt orskakar vår död!?

Ville666

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2009
Hoj
1982 Martin CBX
Halloj på hoj!

Läste i dag en artiklel på Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/bil/article7865703.ab
att hal asfalt orsakde en MC förares död och att dom nu misstänker att det kan orsaka (eller redan har) fler olyckor.

Det var då det slog mig att i kurva på Essinge leden där en tjej nyligen körde i hjäl sig, såg jag i går att dom hade hyvlat av en del av den asfalt som dom nyligen hade lagt dit.

Kan det vara så jävligt att det var samma dåliga typ av asfalt som orsake hennes död?

Jag vet inte, men åk gärna och kolla i den kurvan., det ser definitivt misstänkt ut i mina ögon, att man nu plötsligt har hyvlat av asfalt som bara är ett par månader gammal.

/ Ville

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Dokumentera med bilder och skicka info till SMC, allt material dom kan få fram om liknande händelser är intressant i frågan.

/KentW

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Var med om liknande pga nyasfalterat, längre in i skogen mot nynäs från Cafe rosenhill, jag samkörde med några filurer här ifrån SH.
Precis börjat regna så känner jag att hojen glider sidleds i 70km/h samt har bra däck på. (jag var så nära att bajsa i brallan)

Dollyeaa

En Honda vet inte vad skära är
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Men vafan! Så de kan ligga lite isfalt här o var med andra ord? :confused:
De minsta dom kunde göra vore väl att ange vart skiten ligger så att man vet? :huvet

EDIT: Och sen givetvis bort me dyngan.

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Ducati 848
Rullade med inlines på den nylagda motorvägsträckan utanför Enköping för två veckor sedan (invigningsjippo...) då det började regna...Asfalten blev galet hal och det var f-n värre än att kliva ut på is utan att ha tagit av skydden på skridskorna.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Den hala asfalten är poppis i rondeller och vid trafiklus då den antagligen har ett bättre nötningsmotstångd.

Häromkring hävdar dom att den är hal för att det fastnar gummi på den i rondeller framför allt, konstigt att det inte är all rondeller och tydligen en del rakor.:va:confused::mad::mad:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Troligen den asfalten på essinge med. Är en kort sträcka som nylagd. Nollvisionen kan dra åt pipan... Fan vad sne man blir av att gång på gång behöva stå ut med dessa nötter.

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
Runt Dalarna och Västmanland har vi fått många vägar ombyggda och med ny svart asfalt, skönt att köra med bilen men jag undviker dom vägarna med hojen, kört på dom ibland men litar inte på greppet, syns nästan att dom är hala, vissa ställen ser det ut som att dom tappat hela burken med tjära så ytan är hel blank :mad:
Inga nedlägg på utfarter eller nedfarter och mitträcket känns inte heller bra att åka bredvid :huvet

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Här om veckan tappade jag fästet på bilen i en relativt nyasfalterad rondell i västerås, körde lugnt och lagligt. Ringde då till polisen och meddelade att det är farligt halt och att det saknades varningsskyltar om detta. Polisen tackade för tipset och skulle åtgärda detta....men inget hände och jag hoppas verkligen inte någon hojåkare kör omkull där och glider in i trottoarkanten.

Vägverket suger!:arsele

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Troligen den asfalten på essinge med. Är en kort sträcka som nylagd. Nollvisionen kan dra åt pipan... Fan vad sne man blir av att gång på gång behöva stå ut med dessa nötter.
Dom försöker väl spara pengar genom att använda den. Antagligen blir det billigare att använda den överallt, och bara byta till en annan på dom ställen folk klagar för mycket.

Ville666

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2009
Hoj
1982 Martin CBX
Drog ett mail till SMC, vi får väl se om dom tar tag i det.

Dom brukar vara bra på att ta tag i sådana här saker.

/ Ville

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
no focking bike
OBS! Nu är jag seriös för första gången på länge!

Jag gick själv omkull för ett par veckor sedan med efterföljande highsider och besök på det lokala hospitalet i Nyköping!
Den troliga orsaken enligt andra var en väglagning i utgången av en vänsterkurva plus det våta väglaget. En av grabbarna som körde före mig fick också ett mindre släpp när han körde över lagningen men med bättre utgång än mig. Vi körde i Södermanland, same shit på vägen som rubricerad olycka antagligen

Faktum är att "vägverket" hade infoblad på sjukan om att man skulle ta kontakt med dem och berätta om man varit med om en trafikolycka, vad man tror orsaken berodde på m.m.
Nu blir jag fan nyfiken på att åka till olycksplatsen och kolla status på vägen.

Nu är det egentligen skitsamma för jag kan ju inte böla om mina smärtor inför vägverket men om de får kritik för det så kanske nivån på asfalteringen blir bättre även i de fall enbart lagningar görs.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
OBS! Nu är jag seriös för första gången på länge!

Jag gick själv omkull för ett par veckor sedan med efterföljande highsider och besök på det lokala hospitalet i Nyköping!
Den troliga orsaken enligt andra var en väglagning i utgången av en vänsterkurva plus det våta väglaget. En av grabbarna som körde före mig fick också ett mindre släpp när han körde över lagningen men med bättre utgång än mig. Vi körde i Södermanland, same shit på vägen som rubricerad olycka antagligen

Faktum är att "vägverket" hade infoblad på sjukan om att man skulle ta kontakt med dem och berätta om man varit med om en trafikolycka, vad man tror orsaken berodde på m.m.
Nu blir jag fan nyfiken på att åka till olycksplatsen och kolla status på vägen.

Nu är det egentligen skitsamma för jag kan ju inte böla om mina smärtor inför vägverket men om de får kritik för det så kanske nivån på asfalteringen blir bättre även i de fall enbart lagningar görs.

Om inte annat så är det bra att det diarieförs så att när de ser ett större samband mellan olyckor och lagning faktiskt måste göra om skiten och inte använda hal asfalt på nybyggen/lagningar.

Men om ingen säger något så händer inget.

Dollyeaa

En Honda vet inte vad skära är
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Ja fyfan ligg på nu och gör allt ni kan, ska själv åka ut och kika på nylagd asfalt runt bygden. Dehär e ju uppenbarligen och onekligen livsfarligt :mad:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det värsta är ju att de lagt denna asfalt på E4:an. Och att de läggs överallt nu för tiden. :tummenner

Jag höll på att ramla på arselet när jag hade brått till tåget från skolan.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping