Hal asfalt orskakar vår död!?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det är säkert nån "miljö vänlig" asfalt de lagt.

Stryk ska de ha.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Runt Dalarna och Västmanland har vi fått många vägar ombyggda och med ny svart asfalt, skönt att köra med bilen men jag undviker dom vägarna med hojen, kört på dom ibland men litar inte på greppet, syns nästan att dom är hala, vissa ställen ser det ut som att dom tappat hela burken med tjära så ytan är hel blank :mad:

De där med tappat en hel burk tjära känner jag igen på vissa sträckor inom Jönköping. fick själv ett jätte släpp på en sträcka upp mot Göteborgs backen från ett området som heter Jordbron, ut från rondellen åsg man att de var väldans glatt och såg halt ut. Accelererade ut mot Göteborgsbacken och fick bakhjulsläpp i 50 km/h och till följd av de ett jäkla vobbel i hela cykeln innan den lugnade ner sig och jag kund åka vidare. Inget nedlägg men måttligt bajsnödig efter detta.

Är som många skriver att man kan nästan se hur halt de är innan man ens kört där och då hade ja ett helt nytt bakdäck på...

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Väg 348 har några intressanta lagningar, höll konstant gas och en hastighet på ca 100-110 i blött väglag och när jag passerade flera lagningar ökade varvtalet varje gång jag kom ut på en lagning :näsblod

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Dokumentera med bilder och skicka info till SMC, allt material dom kan få fram om liknande händelser är intressant i frågan.

/KentW

Drog ett mail till SMC, vi får väl se om dom tar tag i det.

Dom brukar vara bra på att ta tag i sådana här saker.

/ Ville

Tack - SMC får just nu in många informationer om problematikken på mail och telefon.
Det jobbas just nu på att det kommer upp ett webb formular - vart man enkelt kan rapportera om ny beläggning med bristande friktion på www.svmc.se

Ju mera noggran info vi får in där - ju bättra.

Under tiden får vi lära oss att kolla efter Halk skyltar och framför allt ta det extra lugnt på såna sträckor, specifikt om det är blött!

Jag har noterad att flertallet menniskor inte har en aning om att ny asfalt kan vara hal (specifikt när det är blött!)

Halloj på hoj! .....
...Det var då det slog mig att i kurva på Essinge leden där en tjej nyligen körde i hjäl sig, såg jag i går att dom hade hyvlat av en del av den asfalt som dom nyligen hade lagt dit.

Kan det vara så jävligt att det var samma dåliga typ av asfalt som orsake hennes död?
............/ Ville

Om någon kompis eller närstående vill att SMC ska kolla på detta - ta gärna direckt kontakt med mig.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Om någon kompis eller närstående vill att SMC ska kolla på detta - ta gärna direckt kontakt med mig.

Jag var en god vän till henne och ser gärna att en utredning görs. Har vidarebefordrat länk till ditt inlägg till hennes bästa vän, som kan sitta inne med mer info än jag.

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Jag har hört att i England har man nåt som kallas "Shellgrip" i rondeller, vid övergångsställen och i korsningar. Skall visst ge ett otroligt grepp,och ser ut som sand ungefär. Kanske nåt för Transportstyrelsen att titta på och anamma.
Per:squid

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
felet me nylagd asfalt....

1:mycket olja i den som kommer upp till "ytan" speciellt vid regn....

2:i många fall så blir asfaltsytan för glatt så regnvatten lägger sig "uppepå" asfalten o inte rinner ner i de ojämnheter som normalt sett annars blir... skule gissa på att det används för mycket olja/bindemedel som gör asfalten för glatt....

lyckades krascha min 1:a bil en volvo 240 när det totalsläppte i 150 km/h på nylagd väg.... fast det var ju lika mycket farten= mitt fel då....

dock så 1-2 v. senare så kom vägverket o "fräste" bort 1-2 cm så den glatta ytan försvann...

ta det lugnt på nylagd asfalt mina vänner....:tummenupp

mvh.T

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Min erfarenhet av denna "nya" asfalten som läggs på våra vägar = snorhalt när det är blöt!

Tittar på man asfalten kan man mycket tydligt se att den är spegelblank då det är blött, verkar nästan som det är ren tjära eller dylikt dom packats stenhårt.

Kör mycket försiktigt på detta underlag när det är blött, har legat i 130kmh på denna skit då de började spinna på bakhjulet trots jämn gas osv.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Skitasfalt i kombination med knutteskivarna dom sätter upp i mellan färdriktningarna är en riktigt elak historia:gnissla:huvet

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Fyfan! den sträckan åkte jag också på i ösregn nyligen, satte ner stöveln för att kolla om det var halt, det var utan överdrift som såpa!:gnissla jag körde som en tant till Rosenhill...

Var med om liknande pga nyasfalterat, längre in i skogen mot nynäs från Cafe rosenhill, jag samkörde med några filurer här ifrån SH.
Precis börjat regna så känner jag att hojen glider sidleds i 70km/h samt har bra däck på. (jag var så nära att bajsa i brallan)

• Gilla
Reaktioner: MrC

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Här om veckan tappade jag fästet på bilen i en relativt nyasfalterad rondell i västerås, körde lugnt och lagligt. Ringde då till polisen och meddelade att det är farligt halt och att det saknades varningsskyltar om detta. Polisen tackade för tipset och skulle åtgärda detta....men inget hände och jag hoppas verkligen inte någon hojåkare kör omkull där och glider in i trottoarkanten.

Vägverket suger!:arsele

Varför skäller du på vägverket om du ringer polisen :va

Kontakta vägverket i stället. 0771-24 24 24
Eller:
http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArendeMeny.aspx?VVseId=IGID005056930747oZteRw5yoVOgQgAA

Klart: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8428

Kom ihåg att det endast är ny asfalt med hal beläggning vi behöver veta om..

Njaaeee.... Den beläggningen som är (för ögat) lite röd/rosaaktig till färgen, (Gnejs) är också hal vid regn. Värst precis vid början av ett regn och då som en följd av Gnejsens hårda egenskap.

Röd/rosa asfalt = ta det nätt vid regn.
I mina trakter har dessa (ofta rondeller) ruggats för en bättre våtfriktion.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Håller inte Trafikverket på att experimentera med en ny sorts tystare asfalt? Är det denna som blir snorhal?

Lättaste sättet att göra den tystare är väl att minska friktionen ...

Nja. Inte riktigt.
Friktion och ljudnivå hänger inte ihop på det sättet.

Det finns egentligen två sätt att få ner ljudnivån.

Det ena, som är det sätt som vägverget provat, är att använda en asfaltsbeläggning som är väldigt tjock och som har håligheter längre ner så att ljudet kan absorberas.

Det andra sättet är att göra vägbanan väldigt slät då det är ojämnheterna som orsakar mycket av ljudet. Den metoden får lätt till följd att vägbanan blir hal beroende på hur dom åstadkommit det. Åstadkommer dom det genom att använda mer bindmedel och mindre sten så blir fästet sämre. Åstadkommer dom det genom att använda en mindre storlek på stenarna i asfalten så försämras inte fästet på samma sätt.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Varför använder man inte mer stenar/grovt grus i förhållande till olja/bindningsmedel? Grus är väl billigare än olja?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Varför använder man inte mer stenar/grovt grus i förhållande till olja/bindningsmedel? Grus är väl billigare än olja?

Det är inte hela sanningen att det är antingen "mer olja" eller mer sten. En vanligare massa som används till parkeringar och lågtrafikerade vägar har mer fint material så som filler 0-2, 2-4 vilket gör den tätare.

En massa som används till högtrafikerade vägar har större andel stor sten, oftast 8-11 eller 11-16 som max vilket gör att bindemedlet tränger upp eftersom den är lite ihåligare. När man bestämmer vilken typ av beläggning man ska lägga på en viss väg tittar man på hur mycket trafik det går,hur stor andel tung trafik sen har man krav att uppfylla på deformation, nötningsresistans och massa andra parametrar, även friktion även om inte den parametern är prioriterad på vissa typer av vägar.

Så att nån slänger ut hal skitasfalt för att det ska bli billigt och ta kål på några knuttar stämmer inte. Det kontrolleras regelbundet vid större jobb, får man en avvikelse på ett prov så ska provintervallerna minskas.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sådan asfalt har jag också träffat på, när det spinner på alla växlar med en trött stånka är nåt fel... Jag säger; gör om, gör rätt.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Min sambo gick omkull i somras på nylagd asfalt utanför Borlänge... Hjulen bara försvann sa hon, i ca 35km/h.... Snorhalt!!! Ska man kontakta SMC angående detta?!

Ska be henna fylla i formuläret på SMC:s hemsida iaf..!!

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...