Hala nya däck

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Bror skrev:
2359494 Ringde till däckverkstan. De hade aldrig hört att nya däck kunde vara hala.

Då ska inte dom hålla på med mc-däck som alla vet är "hala" i början.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
cleaner skrev:
2359604 Då ska inte dom hålla på med mc-däck som alla vet är "hala" i början.

Fast man kan inte lägga allt ansvar på andra hela tiden. Ibland måste man tänka själv också.

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
FZS 600
Bror skrev:
2359494 Tja på er.
La omkull i en rondell i 20-30 km/h med sprillans bakdäck (Pilot Power). Bakdäcket tappade allt fäste. Ringde till däckverkstan. De hade aldrig hört att nya däck kunde vara hala. Ringde Michelin. De sa att alla michelins ÅF får info om att nya däck är hala. Är förbannad som fan på däckverkstan. Vet inte om jag kan gå vidare med det. Vad tror ni?

Till att börja med så ska du ta o svänga förbi däckfirman o skälla ut dom utav helvete. Jävla amatörer som inte kan säga en fras på två sekunder om att "ta det försiktigt ,du vet väl om att nya däck är hala?" ! Det hör väl för fan till god kundvård om inte annat.
Sedan ska du klaga hos Michelin som inte utbildar sina amatördäckkrängare i hur mc-däck fungerar.
En fråga till alla förståsigpåare här på nätet: Hur fan ska man som nybörjare/ orutinerad veta allt om hur saker o ting fungerar, om ingen hunnit berätta innan?
Sånt här händer förresten med motorsvagare hojjar än R1.

Sign: "En som har lärt sig den hårda /dyra vägen"
Slutligen till Bror. Shit happens, nu vet du till nästa gång. :pannkyss

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Bror skrev:
2359494 Tja på er.
La omkull i en rondell i 20-30 km/h med sprillans bakdäck (Pilot Power). Bakdäcket tappade allt fäste. Ringde till däckverkstan. De hade aldrig hört att nya däck kunde vara hala. Ringde Michelin. De sa att alla michelins ÅF får info om att nya däck är hala. Är förbannad som fan på däckverkstan. Vet inte om jag kan gå vidare med det. Vad tror ni?

Låg det grus i rondellen?

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
Robin Hood skrev:
2359553 Ja brukar ALTID spinna innan ja åker me nya däck tror det e nogot vax lager på däcket:tungan Synd att du vurpa men men ha det så bra BrUMMM----->
//Robin
inge vax, silikon :tuttar

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Bror skrev:
2359494 Tja på er.

Det där borde du ha vetat om :mattias Det fick man ju till och med lära sin på trafikskolan. Alla nya däck har ett tunt silikonliknande ytskikt som man måste nöta bort lite försiktigt eller som jag brukar göra, fram med stålborsten eller grovt slippapper och fixa till det innan man åker ut och ränner runt som en galning:tummenupp

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
men shit...varför tracka på killen som just har lagt ner sin hoj. Han mår väl redan skit som det är.

Fortfarande är det pissdålig stil av däckfirman att inte nämna detta. Och som V-Moto sa, är man nybörjare kan man väl inte veta allt?

Jag själv gjorde ingen teori på någon trafikskola så jag antar att långt ifrån alla har lärt sig detta. Möjligt att det står i boken men den har man knappast lärt sig utantill...

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Jag hade ingen aning om att däcken var hala när de var nya, men däckverkstan som bytte mina däck var attans noga med att berätta att jag skulle ta det lugnt.. Det roligaste av allt var att han som bytte däck och sa till mig att ta det lugnt ville testa min hoj så att se att allt var ok..Jag stod och kollade när han körde iväg och vad händer han får ett sjujävla spinn och håller på att klota...Det gick bra som tur var men han berättade efteråt att även fast han visste om det så är det en stor skillnad mellan olika däck,, vissa är inte hala alls och vissa kan du knappt krypköra med när de är nya..
Men jag håller med däckfirman skulle informerat dig,, Som sagt ALLA VET INTE ATT DÄCKEN ÄR HALA NÄR DE ÄR NYA....

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
peteR1000 skrev:
2359689 men shit...varför tracka på killen som just har lagt ner sin hoj. Han mår väl redan skit som det är.

Fortfarande är det pissdålig stil av däckfirman att inte nämna detta. Och som V-Moto sa, är man nybörjare kan man väl inte veta allt?

Jag själv gjorde ingen teori på någon trafikskola så jag antar att långt ifrån alla har lärt sig detta. Möjligt att det står i boken men den har man knappast lärt sig utantill...
Vilken udda inställning. Är det nå't mer som du tycker är onödigt att lära sig så fler kan spara lite tid när dom tar körkort.:tungan

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Till de som säger att nya däck inte är väldigt hala har antadligen fått däck med sparsamt vaxad yta, eller ngt märke som inte använder dylikt.
Har vid ett flertal tillfällen råkat ut för det trots att jag visste de är hala, tom nära och klota en gång, vissa däck är verkligen som is de första kilometrarna.

Bror

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
R1-04
Jag försöker inte skylla på däckfirman. Till en början var jag inte sur. Blev inte mycket på hojen, förresten ska skiten användas inte putsas på. Blev bara förbannad när de ljög mig rakt upp i ansiktet. Det är väl bara att köra vidare.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
[PlastRaket] skrev:
2359707 Vilken udda inställning. Är det nå't mer som du tycker är onödigt att lära sig så fler kan spara lite tid när dom tar körkort.:tungan

Var skrev jag att det var onödigt vetande att nya däck var hala? Jag menade att jag fick reda på det genom andra personer och inte genom någon bok eller på körskola. Därför kan jag ju anta att fler än jag fick informationen från annat håll än på skolan t.ex från MC-butiker eller däckfirmor.
Att folk får lära sig den hårda vägen och sen bli dumförklarade hjälper väl knappast till.

Eller kan du förklara hur man kan veta något som man aldrig har fått veta?...hehe :va

amazonsport

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
Honda Hornet 900 + Yamaha xj 900
Äsch, det är ju kul med nya däck, enda gången jag har ställ på hojen..
(läs som förra veckan).. Bytte mitt bak till ett Dunlop Qualifier..fick ett jätteställ i 50 km/h i en kurva.. men efter några svängar var det supergrepp..

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
RD 250 /RF 900
Om man låter Tvings mc-service lägga på däcken på hojen så kör de även bort den hala ytan när de provkör hojen, sen är hojen verkligen fit for fight, men det är nog bara de bästa mc firmorna som är så kundvänliga

Tobbe C

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
Kawa zx9r
gaylord skrev:
2359529 vet du inte att nya däck e hala:confused: det trodde jag alla visste, vet du om att det är e yamaha du kör eller sket handlaren att berätta det för dig:D
den var bra :tummenupp :tummenupp

ogge18

Snorloskan.....
Gick med
25 Dec 2005
Hoj
Zx10r -05
60 mil tar det ungefär vid "laglig" landsvägskörning innan däcken är inkörda...

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Hoj
Triumph Speed triple -06
När jag köpte min gsxr-1000 -06 för några veckor sedan, hade killen som sålde den lagt om ett nytt däck (han jobbar på däckfirma). Han sa åt mig att däcket behöver köras in och kan vara halt. Det är något däckfirmor bör upplysa om.

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Hmm, jag kan inte komma ihåg alls att jag lärde mig det på körskolan. Om ja glömt det lr dom ej sagt ngt kan jag inte svara på. Och hade jag inte hängt här på sh.com kan jag utan att skämmas säga att ja verkligen inte hade vetat det. Till alla som säger "ALLA vet att nya däck är hala" kan jag bara säga jaså? Så helt plötsligt kan alla allt som finns att kunna. Härligt, då kanske man skulle söka sig en VD-post imorrn :yoparty

Hmm kan tänka mig att alla som hängt här ett tag eller har massa polare o liknande som kör vet, som nybörjare och inte har massa folk som berätta saker och ting för en kanske det är lite svårare att veta allt nytt i början? :confused:

Nåja, trist det som hände i vilket fall.. Tråkigt med så kass kompetens på däckfirmor =(

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Hade vi levt i USA så hade du kunnat stämt dem. I sverige råder fortfarande (som tur är) sunt förnuft.. Synd att du klotade. Upp på benen och kom ihåg det till nästa gång!

Anser inte att firman är skyldig att undervisa någonting i säkerhetstänkande.

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Kollade du i rondellen efter du lagt omkull? Tycker det låter väldigt märkligt att det skulle berott på att däcken var nya.

Ogge18: Enl Metzeler ska däck köras in 20mil. 60mil låter onödigt långt, vart har du fått den infon?
Själv kör jag någon krokig väg med grov asfalt och sen är det bara brassa.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha