Hala vägbanor nära bussdepåer i storstäder

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Eftersom jag har hojpendlat i storsdadsregion cirka 1500 mil/år under några år. Så tänkte jag att det kunde vara bra med delade erfarenheter om väggreppet i närheten av där bussarna tankar. Jag har ofta fått släpp i rondeller i närheten av bussdepåerna men aldrig vurpat (för att jag är en fegis förmodligen). Exempevis rondellen vid Lindhagensplan och vid Henriksdal i Stockholm. Ibland har jag sett bussar drälla diesel i kurvor. Otäta tanklock? Har till och med ringt 112 när det har varit jävligt halt.
Något annan som har reflekterat över detta fenomen?

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Ja, det är nog ett rätt stort problem. Även lastbilar dräller i rondellerna, och cementbilar i lite mer sällsynta fall. I alla fall så drälls det på tok för mycket. Vet inte om tanklocken är otäta, eller om dom glömt bort att sätta dit dom. Men det är ju några liter som kommer i svaj när de svänger. Men nog tycker man att dom borde försöka få till ett tätare lock om det är det som är problemet. Det krävs ju inte så mycket för att få omkull en mc, tyvärr.

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Överallt där bussar kör ofta är stor risk för halka och även i närheten av bensinmackar.....
Rent generellt är det lite lotto o köra i städer....

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Var ju en kille som tyvärr omkom efter att ha vurpat i läckage från en SL-buss så sent som för ett par dagar sen.. Så ja, bussar läcker både det ena och det andra...

Själv så försöker jag alltid att vara lite extra på min vakt (när jag kommer ihåg det) i t ex rondeller och skarpa kurvor där jag vet att det går mkt bussar..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Där man räknar med högt slitage på vägbanan förstärks beläggningen med polymer (plast).
Därför är rondeller och utfarter från åkerier halare än annan asfalt, även utan dieselspill-

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
jag hade aldrig ens tänkt på att buss/lastbilar läcker skräp på de större transportlederna tills det att jag fick ett skönt baksläpp ut ur roslagstullsrondellen mot E4an. Gammalt däck iof, men med det minimala nedlägget och gaspådraget blev jag smått chockad över att greppet tog spontansemester när jag tog det för givet. Nu är vaksamheten större gällande dessa vägar.

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Är det bara jag, eller har detta fenomenet dessutom blivit vanligare?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag är just hemma från bilsemester i Düskland. Där stänger de vägen*, sätter upp varningar och skickar ut saneringspatrull med specialbil när det har lagts en dieselsträng ut ur en rondell.

Det känns som att det ses lite mindre mellan fingrarna på de som står bakom utsläppen då också. Här får jag en känsla av att ansvariga myndigheter skiter blankt i det?

Överlag lite olika nivåer på vägunderhållet...

*) Expertkunskap baserad på en observation

Last edited:

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Har åkt hoj i rätt många år nu och träffat en del folk. Att åka omkull på oljespill eller annat verkar vara hur vanligt som helst. Själv har jag mest haft tur med lite "Speedwaysvängar" utan highsiders. :3freak

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Det är ganska konstigt egentligen att inte ansvariga myndigheter tar större ansvar för tvåhjulingar på vägarna.

Tjita1

Guest
Usch, jag blir ju rent nervös.. Förbanne mig bäst att hålla ögonen öppna..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är ganska konstigt egentligen att inte ansvariga myndigheter tar större ansvar för tvåhjulingar på vägarna.

Problemet i Sverige är lagstiftningen. Lagstiftningen fodrar att någon ska vara ansvarig. Detta innebär att om du eller jag på våra egna fordon begår något som normalt leder till kostnader för oss är saken enkel.
Vi döms.

Men är det ett fordon som ägs av ett företag/myndighet så blir det genast knepigare. Vem är ansvarig?
Ja det är definitivt inte den som kör. För då hade de poliser som kört en obesiktigad polisbil under ett år legat illa till. (Stod nyligen i tidningen, polisen hade glömt besiktiga bilen.) Och här i Göteborg är bussar med fel ett stående problem. När polisen gör sina kontroller. Oljeläckage i motorrum, kassa bromsar osv. Men vad jag vet är ingen ansvarig.
Tror VD för bussbolaget dömdes till 10000kr i böter i tingsrätten och frikändes i hovrätten.
I Sverige är det främmande för lagstiftningen att döma ett företag till böter. Man måste hitta en ansvarig.
Samma skäl gör att utan identifiering av föraren så utdöms inga böter när en trafiksäkerhetskamera fotat ett för fortkörande fordon.

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Jag körde omkull i en rondell med busstrafik i skåne. Fin asfalt, bra däck. Hojen paj och ett spricka i skulderbladet blev domen. Troligtvis spill av godtycklig vätska.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Lastbilar (deras chaffisar...) har en benägenhet att fylla ända upp i röret, därför läcker det ut i rondeller/kurvor... Hur de gör på busstationer vet jag inte men det är ett oskick! Rätt meningslöst också, de förlorar ju på det:näsblod

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Essingeleden igår, flera hundra meter med nåt svart blött i min fil. Kände med foten, halt som såpa! Nån som vet vart man ringer för att påtala sånt? Ett sånt nummer borde man ha i sin telefon och svänga av och ringa direkt.

Raderad medlem 51742

Guest
Essingeleden igår, flera hundra meter med nåt svart blött i min fil. Kände med foten, halt som såpa! Nån som vet vart man ringer för att påtala sånt? Ett sånt nummer borde man ha i sin telefon och svänga av och ringa direkt.

Man ringer Trafikverket: 0771-921 921.
Om det är en kommunal gata ringer man till gatukontoret eller motsvarande i aktuell kommun.

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Lastbilar (deras chaffisar...) har en benägenhet att fylla ända upp i röret, därför läcker det ut i rondeller/kurvor... Hur de gör på busstationer vet jag inte men det är ett oskick! Rätt meningslöst också, de förlorar ju på det:näsblod

De orkar inte heller sätta i locket ordentligt. Vissa lock är ett helvete att få stängt ända ner, dålig konstruktion imo.

Tjita1

Guest
Jag är iofs inte i Stockholm så ofta (eller snarare, var där en gång i januari i år, gissa varför), men jag vill tydligt minnas att det står skyltar här och där utmed E4:an på väg in i Stockholm "Vid hinder, ring blabla" eller något liknande?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring