Halka omkull på diesel, vem betalar självrisk?

agh39

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
-05 Honda Transalp
Hej.

Imorse på väg till jobbet 06:30 så körde jag omkull med hojen i en rondell (OK, Västberga) den lilla precis utanför OK.

Det var diesel utspritt genom ungefär halva rondellen, som bredast kanske 40-50 cm men det räckte för att jag skulle syna asfalten.

Jag fick hjälp av en förbipasserande att resa den för jag hade ont i benet.

Växelväljaren var helt ihoptryckt med jag fick iaf. igång den så pass att jag kunde köra hem. Kåpan ser inte rolig ut. Självrisk på 6000:-

Väl hemma så ringde jag HelaHojen (hojvekstad) och frågade dem lite om de kom och hämtade hojar bla, jag berättade hur det hade gått till, då sa han att om du kört omkull i rondell på diesel då ska vägverket betala självrisken??

Nåväl, jag ringde polisen och sa att de kunde fixa så att rondellen blev sanerad, sen ringde jag vägverket men det var inte deras rondell utan Stockholms stads, jag rinde nyss upp dem och blev hänvisad till en skadereglerare men hon var borta till 14:30.

Mitt försäkringsbolag IF, har jag ringt,de säger att jag är ansvarig för självrisken, upp till mig om nån annan kan betala.

Jag har dokumenterat med fotografier 11:00, ingen hade sanerat då.Osanerat även 13:00

Vet ni om man kan få självrisken betald av de som har ansvaret för vägen, i såna fall. hur gör man???

Behövs en polisanmälan???

Tacksam för ev. svar.

Anders

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ta dit polisen så dom får se olycksplatsen (dokumenterat)

Sen får du börja striden med VV

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Tråkigt med vurpan, jag tycker det är självklart att stockholmsstad/vägverket ska betala. Dock så verkar det inte alltid vara så. Min bror som äger ett åkeri var vänlig en dag och gick ut i väggrenen med lastbilen för att släppa förbi bilar. Då släppte asfalten på vägrenen dvs vägen försvann och släpet drog ner och slogs sönder. Självrisken låg på ca 60k så brorsan ringde vägverket och förklara situationen och sa att han tyckte dem skulle betala självrisken. Svaret han får är att han åker på väggrenen på egenrisk. Sen hur det sluta är en annan historia men jag tycker det är väldigt fult gjort iaf. Nu blev det mycket text sorry...

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Surt...gjorde likadan vurpa för två år sedan fast i en annan rondell. Självrisken gick på 8k. :gnissla

Jag tog iofs inte fajten men jag tror du får det mkt svårt att krama ut VV några pengar...du ska ju anpassa hastigheten till rådande väglag mm. Och eftersom det visat sig vara marigt att få ersättning för skit som VV själva sprider ut (oljegrus, flora och fauna från nyklippta diken/vägrenar mm) så lär nog ribban ligga avsevärt högre för ett dieselspill som kan komma från vem som helst.

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Måste väl gå hela vägen till stämning om det skall bli något. Och inte ens då är det väl säkert. Jäklig trist det där.

Kanske skulle höra med den där trafikjuristen eller vad han kallar sig. Nån som har länk?

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tror som fazerfun, att det blir riktigt marigt att få VV att stå för det där. Jag menar, ett spill kan ju ha skett 30 sek innan du kom dit. Det finns ju inte en suck att VV hinner sanera den typ av spill så snabbt... Det där ingår nog i "anpassa farten efter rådande väglag och dyl".

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Ta dit polisen så dom får se olycksplatsen (dokumenterat)

Sen får du börja striden med VV

men VV tar bara ansvar utanför stadsgränserna, så ligger de innanför är de kommunen å detta fall stockholm stad eller någon mindre kommun.

Tror som fazerfun, att det blir riktigt marigt att få VV att stå för det där. Jag menar, ett spill kan ju ha skett 30 sek innan du kom dit. Det finns ju inte en suck att VV hinner sanera den typ av spill så snabbt... Det där ingår nog i "anpassa farten efter rådande väglag och dyl".

så sant så, men jag förstår inte hur lastbilar kan spilla ut så förbannat mycke diesel till som tätt, större krav att de inte ska spilla/läcka är på sin plats.

Last edited:

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc

..men jag förstår inte hur lastbilar kan spilla ut så förbannat mycke diesel till som tätt, större krav att de inte ska spilla/läcka är på sin plats.

På en lastbilstank finns det inget tankrör så dieseln skvalpar hela tiden mot tanklocket, har man då ett lite otätt lock så kan du räkna ut resten själv. Men i ett sånt här fall när hela rondellen är nersölad så skulle jag tippa på att nån har glömt att sätta dit locket.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
På en lastbilstank finns det inget tankrör så dieseln skvalpar hela tiden mot tanklocket, har man då ett lite otätt lock så kan du räkna ut resten själv. Men i ett sånt här fall när hela rondellen är nersölad så skulle jag tippa på att nån har glömt att sätta dit locket.

förvisso men locken borde vara tätare än va dem är till å börja med..

strängare regler för bränslebehållare tycker jag.. då de inte bara vi utan bilister också kan drabbas av detta problem på ett eller annat sätt.

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650
Alltid polisanmälan - polisen skall även meddela räddningstjänsten som sanerar. Lutar åt att den som har underhållsansvaret för rondellen får ta självrisken. De är säkert återförsäkrade.

agh39

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
-05 Honda Transalp
Här är en bild på eländet:

Inte så mycket kan tyckas, men det räckte.

Jag ska skicka en skrivelse till Stockholms stad, sen får man se om det händer något.

Anders

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
fyfan... drygt, har själv råkat ut för mycket grus, vet hur tråkigt det är när bakändan kommer i sidled och man får byta kalsonger om man håller lite högre hastighet... hoppas de betalar din självrisk!

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Jag körde på ett rådjur och gick omkull, det va viltstängsel där så det borde inte sluppit igenom, ska ringa o kräva VV på pengar allt är deras fel! Ramlade på grus en gång också men det är en annan historia.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
För att kunna begära ersättning krävs att spillet/skadan är anmält till väghållaren.
Väghållaren har då ansvar för att inom rimlig tid reparera skadan.
Så rent krasst. Om utsläppet var anmält innan du vurpade och det gått rimlig tid .. Dvs gett väghållaren så pass mycket tid att de skulle kunnat gjort något åt det.. Alt satt upp varningsskyltar eller liknande. Då kan du begära ersättning.
Om det inte är anmält så har du tyvärr inget att hämta.

DocPapa

Faaaan
Gick med
23 Jul 2007
Hoj
Tom plats i garaget...
Jag gick också omkull på diesel i Västberga, fast i den stora rondellen, för ett antal år sedan. Poff, så försvann framhjulet. Brandkåren kom och sanerade, hjälpte mig att kröka tillbaka hojen och skrev rapport. En förbipasserande sa att han sett SL-bussarna drälla diesel när de kör i rondellen, dock inte just denna dag. Menjag tänkte att de minsann skulle få ta självrisken.

Det kunde jag glömma! Om jag inte kunde bevisa att just den diesel-strängen som jag kört omkull i, hade kommit från en av deras bussar så var det kört.

Jag ringde till komunen, VV, polisen, försäkringsbolaget, SMC, för att försöka få ersättning eller hjälp. Men det var kalla handen. Till sist gav jag upp.

Senare har jag fått tips om att trafikförsäkringsföreningen borde täcka sådant. Har inte själv haft kontakt med dem, men om du slår huvudet blodigt utan lycka hos de andra instanserna, kan du testa där också.

Lycka till!

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Innan ni börjar skälla på lastbilarna i denna tråden så rekomenderar jag att ni tittar lite närmare på stadsbussarna, inte ofta dom är som dom ska..

Till killen vars bror välte av väggrenen: Det lär man sig i körskolan att vägverket bara garanterar vägens bärighet inom körfältet.

Alla andra som inte rattar tradare kan ju tänka på det när en lastbil inte går ut i väggrenen för att släppa om er i personbil eller på hoj..

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
det är som du säger gatukontoret innanför stadsmurarna,det kommer att ta en jävla tid att kräva de och troligen går det inte av egen erfarenhet.dock så kan trafikförs föreningen ta självrisken eftersom det är sk 3dje part innblandat och det fordonet har genom ovarsamhet vållat olyckan och då kan det rent tekniskt klassas som smitning och då kan det gå vägen.
har precis gjort en bil på jobbet som åkt av på samma vis och det gick.lycka till:)

agh39

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
-05 Honda Transalp
Tack för alla tips:tummenupp

Jag kontaktar trafikförsäkringsföreningen imorgon.

De har inte sanerat rondellen ännu???

Det ser inte lika farligt ut idag, om några dar är det väl borta helt kan jag tänka, det kanske krävs att fler kör omkull?

Anders

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
GsxR 1000 k9
[Har en kompis som körde ut på en ny tjärad /asfalterad väg och kommunen hade inte satt upp några varnings skyltar. till föld tjära över halva bilen.. det betala kommunen gladeligen så han fick bilen vaxad för 3000 så ibland vill det sig..

Lycka till!! tråkigt med vurpan tur att det är så sent på säsongen..

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Tack för alla tips:tummenupp

Jag kontaktar trafikförsäkringsföreningen imorgon.

De har inte sanerat rondellen ännu???

Det ser inte lika farligt ut idag, om några dar är det väl borta helt kan jag tänka, det kanske krävs att fler kör omkull?

Anders

Har för mej att dom bara betalar när annat fordon gjort skadan, oförsäkrat eller stucket från platsen. Fjällan har fått dörren illa skadad på parkeringsplats och efter polisanmälan tar trafikförsäkringsföreningen det och betalar halva självrisken.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati