Halloj alla fantaster

Skånsk Rossi

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Hoj
ingen, men 2011 ska kortet tas då jävlar!
Hej! Jag är 20 år och kommer kanske ta MC- kort nu i sommar, för tung MC. Har alltid varit sanslöst intresserad av bilar och motorcyklar så vill ju ta detta så tidigt som möjligt :tummenupp Antar att man kan börja köra på körskola nu när man e 20? Fyller 21 i September och kan väl köra upp då hoppas jag. Tog B- kort för ungefär 1.5 år sedan och antar att teorin inte kommer att vara några problem. Problemet är att jag inte har någon att övningsköra med så jag får börja direkt på körskola. Min enda erfarenhet är att jag körde vespa under ett par år, men har annars aldrig testat att köra någon liten eller stor manuell maskin. Är intensivkurs att föredra? Någon som har synpunkter eller hade ett liknande utgångsläge som jag har? Jag gick intensivkurs när jag tog B- kortet och tyckte det var perfekt, men jag vet ju inte riktigt hur det är när det gäller MC. Regler och sånt är ju detsamma men ifall ni har några som helst tips eller liknande är jag tacksam. Mvh Stark.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tjennare och välkommen till dårhuset... :tummenupp

Ja du kan börja övningsköra om du är 20år men som du säger måste du ha fyllt 21 för att få köra upp för A kort (obegränsad). körde hela min utbildning via körskola då jag inte hade nån som helst att övningsköra privat med, funkade bra började i slutet på april och fick kortet i början på juni. Men vet inte om intensiv utb. är de att föredra om du ändå inte fyller förens i september. Numera är de ju Risk 1 och 2 som ska vara avklarade med innan man kör upp (eller till och med kan boka uppkörningstid ?!).

Skånsk Rossi

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Hoj
Tjennare och välkommen till dårhuset... :tummenupp

Ja du kan börja övningsköra om du är 20år men som du säger måste du ha fyllt 21 för att få köra upp för A kort (obegränsad). körde hela min utbildning via körskola då jag inte hade nån som helst att övningsköra privat med, funkade bra började i slutet på april och fick kortet i början på juni. Men vet inte om intensiv utb. är de att föredra om du ändå inte fyller förens i september. Numera är de ju Risk 1 och 2 som ska vara avklarade med innan man kör upp (eller till och med kan boka uppkörningstid ?!).

Hej och tack! Ja jag har hört om de här nya utbildningarna som jag som tur var slapp då jag tog b- kortet, men som jag ju måste ta nu istället. Så från början av utbildningen till du hade kortet tog det lite mer än en månad trots att du inte hade någon direkt tidigare erfarenhet, jäklar de va snabbt :nicka Ska ringa till samma körskola som ja tog B- kortet på imorgon då jag tycker de e bra killar, samma kille som jag tog b- kortet med sköter MC- utbildningen där också så de känns bra.

Skånsk Rossi

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Hoj
Ringde till körskola idag. Får bli till att ta en lektion och sen se ifall jag ska gå intensivkurs. Ska bli kul. Fan att man fyller år så sent.

Last edited:

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Hoj
Triumph Explorer 1200
Välkommen Rossi.
Min åsikt är att intensivkurs är att föredra. Lika bra att satsa hårt och få kortet snabbt, när du ändå inte har nå'n att övningsköra med.
Lycka till!

Skånsk Rossi

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Hoj
Välkommen Rossi.
Min åsikt är att intensivkurs är att föredra. Lika bra att satsa hårt och få kortet snabbt, när du ändå inte har nå'n att övningsköra med.
Lycka till!

Tack. Ja, intensivkurs blir de, eftersom ja e så otålig. Sen får man se ifall man behöver någon extralektion.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept