Halogen lampor på hojen?

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
vet ej, har bara kört några mil med det men det är lamporna som satt i när jag köpte kåporna och dom var begagnade. Dvs. dom har hållit ännu så länge.
 

Douge

Bor på sporthoj.com
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Landskrona
Hoj
cross 125
Adrian_J skrev:
Nope, det där stämmer inte alls. Jag har kört med samma lampor en hel vinter på hjälm/cykel och jag tror en enstånka som körs i skogen vibrerar och skakar betydligt mer än en rad 4:a på asfalten. Vet dessutom en del motard åkare som satt i Osram RC lampor utan problem. Kort sagt, vibrationer må korta livslängen. Men den är ca 5000 timmar vid hemma bruk, så då du säkert klarar 700-1000 timmar är det ändå över 2-3 år vid normalt bruk... pris per lampa 100:-, ingen stor summa.

Att de blir tokheta är inga problem heller. Därför ska man ha ett spel på någon cm mellan glas och lampa.

Ljuset blir betydligt bättre än med en H4, däremot kommer du blända bilister och andra fodon på vägen, halogen spottar är inte avsedda för allämn väg. De bästa spottar du kan köpa är Philips HS och Osram IRC, de du köper på Ikea tex är en otroligt dålig kopia. Köp bara Philips ES eller Osram IRC är mitt råd. Vill du ha ännu mer ljus kan d skaffa en ställbar växelströms regulator som du ställer på ca 16 volt (halogen spottar klarar max 16.5-16.6 volt). Skillanden mellan 12 volt och 16 volt är extrem, däremot kortas livslängden återigen till ca 10%, vilket är ändå 500 timmar dvs ganska mycket.

Jag har laborerat med det mesta inom ljusväg, kör enduro halva året i totalt mörker. Behöver någon råd kan ni fråga mig så försöker jag hjälpa till...
ok då har jag en fråga kan man koppla ett ljuse på en cross utan att ha en ljusspole
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
då kommer man till frågan hur länge du tänkt köra. Det finns batteripack som man använder om man cyklar. Räkna dock inte med samma lampor som dískuterats här, du behöver något mycket mer energisnålt om du inte skall ha hela ryggsäken full av batterier. Kolla med någon mtb-handlare eller någon som säljer orienteringsutrustning.

/HW
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hittade en sådan här intressant sak. :)

Hella Xenon. :)

Artikel nummer: 1F0 008 390-001

Pris: Okänt.

Svensk återförsäljare: KG Knutsson. (Någon som kan hemsidan??)
 

Bifogat

  • d638.jpg
    d638.jpg
    14.6 KB · Visningar: 182

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Ort
V-ås
Hoj
Kawa KX250F -04
hint ang pris: xenonextraljus till bilar brukar kosta ca 5000:- styck. den där tingesten borde välan ligga däromkring också.
 

Douge

Bor på sporthoj.com
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Landskrona
Hoj
cross 125
HW skrev:
då kommer man till frågan hur länge du tänkt köra. Det finns batteripack som man använder om man cyklar. Räkna dock inte med samma lampor som dískuterats här, du behöver något mycket mer energisnålt om du inte skall ha hela ryggsäken full av batterier. Kolla med någon mtb-handlare eller någon som säljer orienteringsutrustning.

/HW
jag hadde inte tänkt att det skulle lysa så skarpt ungefär som en cykel lampa bar så att snuten ser att det lyser
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Carcass skrev:
det måste till en transformator som tänder gasbågen i lampan, men om man köper en sats borde den ju ingå? isåfall borde det inte vara några större problem.


12 volt, yezz. Xenon fungerar lika bra mellan 9-16 volt. Däremot måste man ha likström, växelström fungerar inte.
Man kopplar in två trådar + och - in i ballasten (drivdon på svenska), därifrån går en isolerad kabel till lampan/tändenheten...köper man ett set med D1 lampor slipper man tändenheten eftersom de är integrerade med lampan. Äldre D2 har en separat tändare. En smäll på lyset är dock dyrare med D1 än D2...

I kabeln från ballasten till lampan går 25000 volt så den ska man absolut inte mixtra med :) Därför bör man kolla längden på kabeln, i vissa set är den bara 50 cm, för vissa kanske det är för kort.

Det finns färdiga Xenon kit att köpa både till mc & bil. Dessa brukar innehålla drivdon, D1 lampa (inklusive tändenhet) samt kablage. De brukar ligga på ca 3000-3500:-

För gatbruk måste man även ha något som bländar av samt automatisk tvätt av lampglaset (har för mig det, inte helt säker...) för att det ska godkännas vid besiktning.

För mer info om Xenon kan jag rekommendera
www.autolamps-online.com


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Lyse på en cross. Batteri? Dålig lösning, ett batteri på 10 Ah väger ca 2 kilo om man köper av ett bra märke. 10 Ah * 12 volt = 120 Wh. Då får alltså en 60 W lampa att lysa 2 timmar, i teorin!! I praktiken sjunker batteriets spänning betydligt snabbare än så när det inte får laddning, ganska snabbt kommer spänningen sjunka (vilket påverkats ljusets intensitet) och ljuset gulnar mer och mer. Kan dra ett exempel, jag använder 16.5 volt när jag kör i skogen, detta ger ett mycket mycket kraftigare ljus än 12 volt, trots en så liten spänningsskillnad. Samma sak gäller åt andra hållet. Ett batteri har bara max pänning när det är nyladdat, sen sjunker spänning sakta men säkert hela tiden.

Köp ett generator kit av Megawattsweden så får du ordentligt ljus. Inte billigt, men den bästa lösningen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Spottarna igen...Philips ES & Osram IRC ger betydligt mer ljusflöde än tex H4 lampor trots samma effekt. Effekt är egentligen inte att lita på, ett fabrikat kan uppge att deras lampor har 60 W liksom andra, skilnaden i ljus kan te sig otrolig. Nackdelen med spottarna är dock att de bländar andra, de är ju inte gjorda för att sitta i fordon utan mest i gallerior o dylikt :)

Philips ES 45 W finns ju iofs i många olika spridningsvinklar, jag använder 2 st 45 W 8 graders spridning i skogen, ibland kombinerat med en 45 W 24 graders. Dessa lyser bra i ca 60-70 meter, står man 20 meter framför lamporna blir man riktigt bländad. 8 graders ger tillräcklig bredd för att lysa upp en landsväg under naten, men inte mycket utanför. 24 graders spottarna lyser bredare, inte lika långt, men bländar rätt kraftigt ändå. 50 grader kanske lämpar sig bra för mc? Inte haft något behov av att testa de själv. 2 st 8 grader och en 24 graders är perfekt för skogen och grusvägarna, men lite väl kraftigt om man tänker på sina medtrafikanter på landsväge :)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

H4/H7

Min favorit H4 lampor är "nya" Phlips Blue Vision. Dessa ger en väldigt Xenon liknande färg, inte lika mycket ljus som tex Philips Vision + men färgen är mer vit, dvs mer dagsliknande.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Finns mycket att testa inom ljusväg, frågan är vad man vill åstadkomma...
 

TRX850

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Ort
Solna
Hoj
Yamaha Trx 850, Micron dämpare, Dynojetkit, miniblinkers och Xenonljus
Jag har Xenon på min hoj, funkar skitbra och lyser ngt helt otroligt. Hittills har faktiskt ingen blinkat åt mig pga att de blivit bländade.

Den som är intresserad av Xenon till hojen kan kontakta mig för info. Jag kan erbjuda de vanligaste lamptyperna i kompletta kit för 2900:- inkl. moms (1st lampa).

//Peter 070/53 73 945
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
TRX850 skrev:
Jag har Xenon på min hoj, funkar skitbra och lyser ngt helt otroligt. Hittills har faktiskt ingen blinkat åt mig pga att de blivit bländade.

Den som är intresserad av Xenon till hojen kan kontakta mig för info. Jag kan erbjuda de vanligaste lamptyperna i kompletta kit för 2900:- inkl. moms (1st lampa).

//Peter 070/53 73 945


En bild räcker till att börja med.
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Värt att påpeka också. En ballast, och en tändare för varje lampa (D2, D1an har ju integrerad tändare)! Man måste alltså köpa en ballast/drivdon för varje lampa (om man vill ha fler vs), kostnad ca 3000 för ballast & D1 lampa.

D1/D2S = mer koncentrerat ljus
D1/D2R = större spridning på ljuset
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
TRX850 skrev:
Jag har Xenon på min hoj, funkar skitbra och lyser ngt helt otroligt. Hittills har faktiskt ingen blinkat åt mig pga att de blivit bländade.

Den som är intresserad av Xenon till hojen kan kontakta mig för info. Jag kan erbjuda de vanligaste lamptyperna i kompletta kit för 2900:- inkl. moms (1st lampa).

//Peter 070/53 73 945

Och i detta kit ingår? Enbart D1 lampa och ballast eller något mer? Reflektor?

Är det bara lampa och ballast får man 2 st inklusive all nödvändig kablage för 3900:- utomlands.

Överkurs, men för att få ut maximalt av Xenon bör man byta till en Xenon ampassad reflektor då ljuset som sagt är helt annorlunda än Halogen (har en annan brännpunkt). Bosch har schyssta reflektorer för Xenon.
 

craffe

Guest
Adrian_j!

Hej där, du verkar ha koll på el o sånt :)

Jag har Acerbis-kåpa på min motard, med två 35W Hallogenlysen i.

Har fått för mig att jag vill ha det ena lysandes på halvljus och båda på helljus. (löser detta med lite dioder o annat skoj) :)
Problemet är att få laddspolarna att orka med 2x35W plus bakljus.
Hur är det på XR650R -00 egentligen, är det EN spole eller finns det två?

I så fall kunde man ju hänga en på varje spole..
Annars får det väl bli ett avbländande alternativ att ha båda kopplade, lyser ju lite svagare då :)
Har insett att det lite olika spridning på dom, nån som har koll på vilket man bör ha som hel- respektive halvljus? Har inte lyckats bli överens med mig själv om vilken som bländar minst, får väl plåga nån en mörk natt :)

Hur mycket laddar spolen i watt egentligen? Borde den inte fixa 2x35W plus bakljus?

Tacksam för hjälp!

Mvh / craffe
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
XR650 har för klena spolar som original men det går att antingen linda om dom själv eller köpa utbytes. Instruktioner finns det gott om på internet.

/HW
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top