Halsring på turbo PSB

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I PSB-reglementet står det att med turboladdning ska en 48mm´s halsring vara monterad, den borde grovt räknat kunna flöda för 380hk som mest.

Hur funkar det om man har en kompressordel av typen ported shroud? Med endast en strypning på inducern borde ju en sån kunna flöda betydligt mer då portarna ligger utanför inducern så att säga.

Bifogat

• Ported shroud.jpg
    Ported shroud.jpg
    10.1 KB · Visningar: 73

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Försök att kringgå reglerna eller hitta på kreativa lösningar brukar oftast sluta med att reglerna skärps. Räcker inte 380 hästar för att vinna... well, då är det nog läge att hitta på nåt annat kul.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Försök att kringgå reglerna eller hitta på kreativa lösningar brukar oftast sluta med att reglerna skärps. Räcker inte 380 hästar för att vinna... well, då är det nog läge att hitta på nåt annat kul.

Jo jo, men det jag vill veta är hur man löser strypningen på den sortens turbo för jag har svårt att tro att dom som besiktigar hojarna inte har full koll på detta.

Jag har för mig att jag läst någonstans på forumet att vissa kör med aggregat specade för betydligt mer än 400 hk i PSB, vad kan man tjäna på att köra med en överdimensionerad kompressordel som tvingas jobba med lägre verkningsgrad och dessutom med en 48mm strypning på inloppet jämfört med ett aggregat där man ligger bra i mappen? Vill man ha sugmotorkaraktär går det väl till viss del fixa med en bra laddtrycksstyrning.

hojspille

hojspille
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
hayabusa
det körs ju 8.5 tider med sug motor så varför turbo

jo men vill man ner till 7.99 tider så räker inte 380 hk då behövs det mycket mer plus den bästa laddtryckstyrningen (AMS-1000) plus det bästa av allt. det e ditt jag siktar... 8,5 tider duger inte åt mig...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
jo men vill man ner till 7.99 tider så räker inte 380 hk då behövs det mycket mer plus den bästa laddtryckstyrningen (AMS-1000) plus det bästa av allt. det e ditt jag siktar... 8,5 tider duger inte åt mig...

Hur går det då till att ta ut mycket mer effekt när turbon bottnar innan 400hk? Yrkeshemligheter?

hojspille

hojspille
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
hayabusa
Hur går det då till att ta ut mycket mer effekt när turbon bottnar innan 400hk? Yrkeshemligheter?

I EM för rallycross för bil fans en regel motsvarande våra regler för att hålla nere hk. Dom löste problemet och fick ut mer hk än innan så regen om 48mm halsringar e inte ett hinder mer...

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
angående slitzarna i ported shrouden så flödar dom bara vid låga flöden och spoolupen , Man leder helt enkelt luft lite längre in på vingarna så dom får lättare att pumpa luft vid låga varv ungefär som att ha lägre stigning på en båtpropeller

Vid högre flöden så blir det helt enkelt stopp i dessa kanaler och impellern suger luft längs hela sin vinge

Stora turbosars karaktär går inte att återskapa med laddtrycksstyrningar
och små aggregat . Det måste upplevas , trodde ju själv att det inte kunnde gå bättre än det gjorde när man maxat ut en 18T på gammla Harris Yamahan

Men ack vad man bedrog sig:D :D :yoparty :yoparty

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
jo men vill man ner till 7.99 tider så räker inte 380 hk

Några 7-or lär vi inte se i PSP det här milleniumet. Problemet är att vi i Sverige/Norden inte har banor och tillfällen nog att trimma in hårdvarubitarna och föraren på en enda kort säsong vid no-bar-åkning. Tidsmässig skillnad på 200 och 400 hästar är mindre än 0.2 sekunder på 402, iaf i dagens PSB, då det är 60-fötterna och 330-fötterna som är svåra att få till - då bra och många träningstillfällen saknas. I USA är det helt annorlunda. T.ex. där jag bodde fanns det test/tune tisdag/torsdag och endagarstävlingar fredag, lördag och söndag på banor (permanenta och klistrade dragstrips) inom 1 timmes körning. Under 8.25 lär vi inte se än på ett par år.

Pessimist? Javisst! ;-)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
angående slitzarna i ported shrouden så flödar dom bara vid låga flöden och spoolupen , Man leder helt enkelt luft lite längre in på vingarna så dom får lättare att pumpa luft vid låga varv ungefär som att ha lägre stigning på en båtpropeller

Vid högre flöden så blir det helt enkelt stopp i dessa kanaler och impellern suger luft längs hela sin vinge

Aha, jag har för mig att jag läst att dessa portar förhindrar att kompressorn går i surge lika lätt, men att dom endast gör nytta på låga varv visste jag inte. Man lär sig något nytt varenda dag! :tummenupp

Dragbiker

Dragbiker
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
ZX-14 Turbo
7.99!

Fan spille det är mycket snack och för den delen mycket verkstad också!
När kommer du ut igentligen med din 7 sekunders hoj?

Jag med min trötta sugmotorhoj längtar efter att få åka mot dig:tungan

kawasaki sugmotor funkar faktiskt ganska bra!

www.flynordicracing.blogspot.com

hojspille

hojspille
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
hayabusa
Fan spille det är mycket snack och för den delen mycket verkstad också!
När kommer du ut igentligen med din 7 sekunders hoj?

Jag med min trötta sugmotorhoj längtar efter att få åka mot dig:tungan

kawasaki sugmotor funkar faktiskt ganska bra!

www.flynordicracing.blogspot.com

tja pelle jag kommer ut med min hoj när min hoj e färdig... jag tänker ej komma med något som ej är färdigt och ser ut som skit... och har jag inte ett mål (7,99) så är det inte intresant att köra för min del...jag tror inte att det går 7.99 första rundan ut... men mitt mål e det inom två säsonger. Sen om du vill åka mot mig så måste du åka på samma tävlingar som mig... min hemma bana är i Finland/Alastaro.. där kommer jag att åka. h. spille

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
ducati

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Stora turbosars karaktär går inte att återskapa med laddtrycksstyrningar
och små aggregat . Det måste upplevas , trodde ju själv att det inte kunnde gå bättre än det gjorde när man maxat ut en 18T på gammla Harris Yamahan

Men ack vad man bedrog sig:D :D :yoparty :yoparty

Du om någon borde ju kunna ge tips om systemet är uppbyggt på följande sätt.

Gasspjäll-Restriktor-Turbo-Plenum

Restriktorn är på 19mm och motorn är en R6

Motorn har körts på 0,3bar och gav då 65hk

Hur skulle man kunna göra för att få ut mer. Bygga system med större volym?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0