Det är däckets rörelse som skapar värmen i däcket. Inte själva friktionen mot "asfalten".
Detta kan man mixtra lite med genom att öka eller minska ringtrycket en aningen + eller - beroende på vad man vill uppnå. Vill du ha en något snabbare uppvärmning, sänk trycket en aningen...
Jag har ohyggligt svårt att tro att en grad hit eller dit skulle göra någon skillnad, på torr asfalt. Är den fuktig gör det ju en jävla skillnad om det fryser iofs, eller om det är något annat gunk på vägen som gör den hal.I våras så fick jag bredsladd i vanligt "till jobbet tempo" när vägtempen hamnade på 1-2 grader... men så snart det varit +3 eller mer så har det inte varit några problem, samma tempo samma sträcka.
Jag har ohyggligt svårt att tro att en grad hit eller dit skulle göra någon skillnad, på torr asfalt. Är den fuktig gör det ju en jävla skillnad om det fryser iofs, eller om det är något annat gunk på vägen som gör den hal.
När jag körde förra året i oktober så kunde jag åka när vägtemperaturen var 5grader och uppåt.
Kollade vägverkets tempkartor för att kontrollera om jag kunde ut och åka.
Som jag redan skrivit så körde jag i våras så snart det var +3 eller mer i backen... kollade på vägverkets tempkartor jag med.
oshit, funkar det med 3grader också.. fan då kan man ju köra in mot november nästan
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|