Halt ute, temp?

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Att det är plus 6 på din hemmatermometer betyder inte att det är det överallt.... Och det är naturligtvis vägbanans temp som är viktig, och den är inte alltid så lätt att få fram. (Man kanske kan montera en sån där IR tempmätare på styret?)

0 -> +5 grader så låter jag hojen stå
+5 -> +10 grader så går det bra, men man får passa sig (svackor, skugga osv).

Mina 2 öre.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Det är däckets rörelse som skapar värmen i däcket. Inte själva friktionen mot "asfalten".

Detta kan man mixtra lite med genom att öka eller minska ringtrycket en aningen + eller - beroende på vad man vill uppnå. Vill du ha en något snabbare uppvärmning, sänk trycket en aningen...

:fakta

Bra skrivet!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
I våras så fick jag bredsladd i vanligt "till jobbet tempo" när vägtempen hamnade på 1-2 grader... men så snart det varit +3 eller mer så har det inte varit några problem, samma tempo samma sträcka.
Jag har ohyggligt svårt att tro att en grad hit eller dit skulle göra någon skillnad, på torr asfalt. Är den fuktig gör det ju en jävla skillnad om det fryser iofs, eller om det är något annat gunk på vägen som gör den hal.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har ohyggligt svårt att tro att en grad hit eller dit skulle göra någon skillnad, på torr asfalt. Är den fuktig gör det ju en jävla skillnad om det fryser iofs, eller om det är något annat gunk på vägen som gör den hal.

Klart det har väldigt liten betydelse på torr asfalt... men hur lite luftfuktighet tror du egentligen att vi har i Sverige på hösten?

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
2009, Buell XB12Ss
När jag körde förra året i oktober så kunde jag åka när vägtemperaturen var 5grader och uppåt.

Kollade vägverkets tempkartor för att kontrollera om jag kunde ut och åka.

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Vill man värmaupp däcket så kan man ju alltid göra såhär:
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/cv8DrnLoXVQ&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/cv8DrnLoXVQ&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
När jag körde förra året i oktober så kunde jag åka när vägtemperaturen var 5grader och uppåt.

Kollade vägverkets tempkartor för att kontrollera om jag kunde ut och åka.

Som jag redan skrivit så körde jag i våras så snart det var +3 eller mer i backen... kollade på vägverkets tempkartor jag med. :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring