Halv turbo?

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Hur skulla det funka att bara använda "trycksidan" av turbon och driva den från vevaxeln, självklart med utväxling så att turbinen får upp tillräcklig hastighet..

Känns som om man skulla slippa mycket bök på en 2-t då...
Iofs så lär man få en del annat jobb :D


MEN skulle det fungera?
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Ok, då var det inget mer med den idén då? :)
Men jag hittade en kompressor med samma konstruktion på nätet, men då får man inte den fördelen att del skulle bli billigt..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hoztic skrev:
Vad är egentligen skillnaden mellan tex remdrift och blåsa på den med avgaserna?

Avgaserna trycker axiellt och får en axiell motkraft från kompressorn. De är inte designade för någon större radiell kraft.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Eftersom din motor är så liten måste du använda en väldigt liten turbin, och det har nackdelen att den måste snurra väldigt fort för att du ska få något tryck. Minst 100 000 rpm.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
2-takt går inte att komressormata då dom är helt beroende av avgasmottrycket som en turbo ger, utan mottryck så dödar man spolsystemet helt och blåser alla färsgaser rakt igenom och ut i pipan
 

Prästen

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
blge
Hoj
ingen än :(
andersson turbo skrev:
2-takt går inte att komressormata då dom är helt beroende av avgasmottrycket som en turbo ger, utan mottryck så dödar man spolsystemet helt och blåser alla färsgaser rakt igenom och ut i pipan


Jag har ingen koll men om man lyckas bygga en variabel "blödare" (eller stinger eller vad man vill kalla det) så borde det inte gå att få ett bra mottryck om man inte laddar för mycket? Om man tar en gammal YVPS och kopplar in radiellt med den vanliga men gör så att den stryper blödaren lagom mycket vid alla varv ,en vanlig yvps anpassar ju sej också efter varv. Fast det kanske cepar sej med pulserna i pipan och allt sånt.

Eller? :va
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
andersson turbo skrev:
2-takt går inte att komressormata då dom är helt beroende av avgasmottrycket som en turbo ger, utan mottryck så dödar man spolsystemet helt och blåser alla färsgaser rakt igenom och ut i pipan

borde det inte fixa sig med ett expansionssystem??

visserligen kan det bli problem om det blir ett mycket högt tryck från överströmningskanalerna så kan det störa pulserna från expansionen när det är på väg tebax.

jag byggde en moppe med en stor fläkt direkt på vevaxeln och ett turbinhus runt, ungefär som på en puch dakota fast effektivare, och rakt in i förgasaren. det gjorde 8km/h utav 95. så går gör det men kanske ger inte så mycket. vill du trimma 2t kan jag rekomendera Graham Bell´s 2t trimmningsbok.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top