halvarssons ryggplatta

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Jag är 187cm och skulle använda medium enligt säljaren.
Tycker skyddet är precis lagom stort, skyddar svanskotan och ända upp på skuldrorna men har inga problem med att skyddet tittar upp i nacken eller tar i hjälmen när man slickar tanken.

Fråga personalen där ni köper grejjerna, är det ett seriöst ställe har de utbildad personal på just sånt här.

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Har också halvarsson track och det funkar bra, tror jag iaf har ju inte kraschat med det än.

Men att det glider upp så långt så det tar i hjälmen låter ju farligt.
Som jag fattat så skall den sitta från svanskotan upp till den "tydliga" kotan mellan nacken och ryggen. Om man böjer nacken så långt bak man kan och slår i ryggskenan så är det väl risk att man bryter nacken pga det vid ev krasch?

Jag hade också problem med kardborren i början men lämnade in den gratis och fick det åtgärdat, nu funkar det fint.

Dock så tycker jag årets bruna färg är ful. :hihi

Edit:

Om inte er handlare kan hjälpa er med vilken storlek ni skall ha på ryggskyddet så tycker jag absolut att ni skall gå nån annanstans.

Zindelin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Honda CBR1000rr -05
Riktigt bra skydd, som är helskönt. Jag har inga problem med att den tar emot på hjälmen... Du har helt enkelt en för stor skulle jag tro.

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Zita skrev:
2264172 Största problem är just att "banden" som man spänner fast den med åker upp i midjan o då följer ju ryggplattan med upp o tar i nacken :huvet

Det finns en fysisk förklaring.... :mattias

Tydligen är vi tjejjer byggda så att smalaste delen av midjan sitter aningens högre upp än på killarna... detta resulterar i att skyddet glider upp när vi rör på oss - resåren kring midjan tenderar att vilja vara där det är som smalast...

Såå.. det är svårare för oss att hitta ett ryggskydd som passar :huvet

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Jag är helnöjd med mitt skydd.
Jag är 1,78 och har large och tycker det sitter bra.
Sen att man kan bli lite varm om ryggen ser jag bara som ett + eftersom det är väll bara bra om ryggen är varm om man vurpar.

Anderson

Det är farligt o leva, man kan dö
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
CBR 900 Streetfighter
Karhu skrev:
2264641 hum kanske kör me för stor e 1,70 o kör medium kanske ska kränga på mig en smal då?? :va
Den ska vara så lång som möjligt utan att vara obekväm för att få ut största möjliga skydd. Tycker du att den sitter okej så ska du inte byta.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag är helnöjd. Skyddet är så jädrans mjukt och skönt, jag har inga som helst problem med att det åker upp och jag tycker inte ens att det blir speciellt varmt på ryggen. Att man då dessutom har det skydd som skyddar ryggen bäst gör ju inte saken sämre

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Håller med om att det är väl tilltagna storlekar... Jag är 191 cm och köpte ett large, och det är precis så att det inte är för stort! Tjejen är 175 och kör med ett medium och känner lika dant! Om jag tar hennes så funkar det upplevs skyddet iaf bättre för mej.

Så det känns som om det är byggt för JÄTTAR, men det kanske ska vara så? Det skyddar iaf från den dolda "gruvgången" upp till "landningsbanan" känns det som!! :rofl

loCCan

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Hoj
Husaberg 650
No:46 skrev:
2263479 Halvarsson skyddet klarar level B2 vilket inget annat skydd på marknaden klarar!!! (De flesta "seriösa" skydden klarar det senaste CE kravet som heter 1621-2 men det är endast mig veterligen Halvarssons Track som klarar yttligare en level. Inget man behöver tänka på för försäkrings bolagens del men bra att veta då det släpper igenom ännu mindre tryck än övriga!)

Enligt http://mcpoolen.se/clothes/diverse/ryggskydd.html så klarar bara skyddet CE 1621-2. Eller är det något annat skydd du/ni syftar på?

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
RSV_R skrev:
2266305 Håller med om att det är väl tilltagna storlekar... Jag är 191 cm och köpte ett large, och det är precis så att det inte är för stort! Tjejen är 175 och kör med ett medium och känner lika dant! Om jag tar hennes så funkar det upplevs skyddet iaf bättre för mej.

Så det känns som om det är byggt för JÄTTAR, men det kanske ska vara så? Det skyddar iaf från den dolda "gruvgången" upp till "landningsbanan" känns det som!! :rofl
Byggt för nordbor. Inte japaner och italienare :hihi

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...