Halvljus för lågt

Monoklop

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
madass 125
jag hade besiktning idag och dem sa att mitt halvljus var för lågt, hur kollar man de. Har läst att man ska ställa mc på plan yta x m framför en vägg och mäta. vet ni någon länk som förklarar de bättre.

och en tilll sak som många på internet verka ha olika uppfattningar om, jag tog A1 körkort när jag va 17 och är nu 20, om jag vill nu ta A begränsad måste jag göra om teorin?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Beskrivningen kan väl inte bli mycket tydligare?

Ställ hojen 20 meter från en vägg på plan mark och sätt på halvljuset så ser du ju hur det pekar, och justera upp det så det lyser nästan vågrätt, dock ska det helst peka nedåt en aning för att inte blända.

Nej du måste inte göra om teorin, men eftersom du tog kortet för 3 år sedan lär du väl inte ha gjort riskkurserna? Vi som tagit kort innan oktober 2009 slapp dessa, efter 2009 infördes riskkurser för mc och vill man ta ett nytt mc-kort, trots att man har ett tidigare kort, måste man gå dessa riskkurser, men du behöver i övrigt bara klara uppkörning.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
36 § Halvljusstrålkastare skall vara justerbara i vertikalled så att bländande ljus inte kan avges. Halvljusstrålkastare får vridas med hänsyn till styrinrättningens vridningsvinkel. Halvljusets vertikala lutning skall förbli mellan – 0,5 % och – 2,5 %, utom i de fall en anordning för manuell inställning finns.
Allmänt råd
Detta krav anses uppfyllt om strålkastaren är så inställd, att – sett i de utgående ljusstrålarnas riktning – till vänster om det vertikalplan, som går genom strålkastarens centrum och som parallellt med fordonets längdaxel, gränsen mellan belyst och inte belyst yta är horisontell och är belägen c:a 1 % av avståndet mellan strålkastaren och mätskärmen lägre än horisontalplanet genom strålkastarens centrum. Detta krav anses även uppfyllt för strålkastare som är av typ som godkänts enligt SAE J584b.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949571

:)

http://www.danielsternlighting.com/tech/aim/aim.html
Gå på ECE måtten.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Måtten beror på höjden på just din lampa.. :) Avståndet från väggen kan modifieras, men avstånd över 7 meter höjer säkerheten i mätningen.

Edit.
Och sitta på hojen.. Tag även med i beräkningen om du skjutsar mycket.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Min lampa lyser ner i diket. Den andra lyser upp i luften efter kraschen.

Svart som fan i byn när inte gatubelysningen fungerar.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy