Halvny med behov av smakråd

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Hah! jag har redan kört min presentationsrunda, men nu är det hög tid igen.
Sitter i valet o kvalet mellan två hojjar, det handlar då så klart om min första hoj. Valen är som följer :
Kawasaki GPX 750R -88, ~9000 mil - nuvarande prislapp ~20k.
Kawasaki GPZ 900R -88, ~7000 mil - nuvarande prislapp ~25k.

Försäkringsmässigt ligger 900:an bättre till, dock just nu obesktigad (skall göras nästa vecka, samma veva skall drivpaketet bytas), fräscha däck, fin i lack (inga skrapmärken). Dock är den ej 'servad' på dryga 2k mil, så en motorgenomgång lär ligga på tapeten (prutmånen höjdes just känns det som).
Denna har jag provsuttit, och erkänner villigt att jag sitter bra på den.

750:in är förstås lite lättare, har lite bättre effekt/viktförhållande om jag har förstått det hela rätt, aningen dyrare i försäkring pga det, repad pga vältning när den varit parkerad, omlackerad då, dock skrap kvar på avgassystemet.
Enligt försäljerskan skall den vara regelbundet servad. Skall titta på denna imorgon.

Det jag står o velar pga är att - jag vet inte riktigt vad jag ska gå efter - helt lost... Någon som har erfarenhet av någon av dom / båda två som har några råd att ge?

För er som följt min enorma historik här så ja - kawa er-5 planerna är nerlagda, objektet jag hittade blev sålt fortare än smör smälter i en stekpanna, och vid närmare eftertanke blir det bättre med en lite tyngre / större på en gång.
OT: Förövrigt har jag nu hittat utrustning så när som stövlar ;)
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det jag vet är att GPX 750:n har i stort sett samma motor som de tidiga ZXR:erna, förutom att toppen är lite annorlunda. Motorn är känd för att vara robust och ha ett fint mellanregister. Möjligen gäller samma för 900:ans motor, men den har jag ingen koll på.
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Tackar mycket för feedbacken. Håller dom sig rubusta efter 9000 svettiga mil, eller är det något förutom vanliga slitage-detaljer efter så många mil som brukar vara värt att hålla koll på.

PacMan skrev:
2234193 Det jag vet är att GPX 750:n har i stort sett samma motor som de tidiga ZXR:erna, förutom att toppen är lite annorlunda. Motorn är känd för att vara robust och ha ett fint mellanregister. Möjligen gäller samma för 900:ans motor, men den har jag ingen koll på.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
900:an, insugsventiler kan ge med sig (slås sönder) med ev. lyftare och kamskador som följd. Kolla helst ventilspelet innan köp, ligger det på undermått - pruta så in i helvete.
Kolla även insugskammen, blir lätt pittningsskador.
Blir det köp - ner med tråget och kolla silen, inte ovanligt att hitta div. roligt där.
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Oj! Du ser halvt ut som en levande rep-handbok ;)
Detta kan jag då lätt göra hos en kawa-verkstad gissar jag på, ska slå en signal o kolla. Tackar enormt för tipsen.

CPMS skrev:
2234447 900:an, insugsventiler kan ge med sig (slås sönder) med ev. lyftare och kamskador som följd. Kolla helst ventilspelet innan köp, ligger det på undermått - pruta så in i helvete.
Kolla även insugskammen, blir lätt pittningsskador.
Blir det köp - ner med tråget och kolla silen, inte ovanligt att hitta div. roligt där.
 

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
ewook skrev:
2234169 Hah! jag har redan kört min presentationsrunda, men nu är det hög tid igen.
Sitter i valet o kvalet mellan två hojjar, det handlar då så klart om min första hoj. Valen är som följer :
Kawasaki GPX 750R -88, ~9000 mil - nuvarande prislapp ~20k.
Kawasaki GPZ 900R -88, ~7000 mil - nuvarande prislapp ~25k.

Försäkringsmässigt ligger 900:an bättre till, dock just nu obesktigad (skall göras nästa vecka, samma veva skall drivpaketet bytas), fräscha däck, fin i lack (inga skrapmärken). Dock är den ej 'servad' på dryga 2k mil, så en motorgenomgång lär ligga på tapeten (prutmånen höjdes just känns det som).
Denna har jag provsuttit, och erkänner villigt att jag sitter bra på den.

750:in är förstås lite lättare, har lite bättre effekt/viktförhållande om jag har förstått det hela rätt, aningen dyrare i försäkring pga det, repad pga vältning när den varit parkerad, omlackerad då, dock skrap kvar på avgassystemet.
Enligt försäljerskan skall den vara regelbundet servad. Skall titta på denna imorgon.

Det jag står o velar pga är att - jag vet inte riktigt vad jag ska gå efter - helt lost... Någon som har erfarenhet av någon av dom / båda två som har några råd att ge?

För er som följt min enorma historik här så ja - kawa er-5 planerna är nerlagda, objektet jag hittade blev sålt fortare än smör smälter i en stekpanna, och vid närmare eftertanke blir det bättre med en lite tyngre / större på en gång.
OT: Förövrigt har jag nu hittat utrustning så när som stövlar ;)
Varför inte en gsxr 750-90a för samma pengar som är bättre på allt :va
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Hej!
Troligtvis pga utbudet just nu. De här cyklarna har jag i närheten av mig (lathetsfaktor stor). Men jag kommer kolla upp ditt tips också här under min sökperiod =)
Mange tack!

H-C skrev:
2234533 Varför inte en gsxr 750-90a för samma pengar som är bättre på allt :va
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
ewook skrev:
2234565 Hej!
Troligtvis pga utbudet just nu. De här cyklarna har jag i närheten av mig (lathetsfaktor stor). Men jag kommer kolla upp ditt tips också här under min sökperiod =)
Mange tack!
Hade kawa 750 den var inte rolig motorn sprängdes den andra motorn skött tändstifterna på o blev bara över hettad mitt råd är köp nåt annat
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Jag litar nog på ditt råd gällande 750:in.
Skall kolla upp vad det kan gå på o kolla ventilspel/ventilerna och insugskammen på 900:an.

SPID skrev:
2234593 Hade kawa 750 den var inte rolig motorn sprängdes den andra motorn skött tändstifterna på o blev bara över hettad mitt råd är köp nåt annat
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top