Halvstrypt rd 125a ??

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Yamaha R6 -99
Det är så här..
jag har en rd 125 ypvs 85:a.....
den är ostrypt i avgasröret, altså i kröken..
men den kändes fortfarande seg, så jag tog ur insattsen och provade..
och den gick MYCKE bättre...
men den är fortfarande slö efter 9500varv... det händer ingenting, den kommer inte upp högre i varv och bara ylar ... och om man lägger sig ner och pressar riktit ordentligt så går det att komma upp i 130km/h på fyran... men den orkar inte alls på femman eller sexan...
är den fortfarande strypt nånstans ? eller blir det stor skildnad med ett effektsystem, men jag veti nte vart jag kan få tag i ett ?!?

Tackar !!

Solid snake

Guest
Rudis skrev:
Det är så här..
jag har en rd 125 ypvs 85:a.....
den är ostrypt i avgasröret, altså i kröken..
men den kändes fortfarande seg, så jag tog ur insattsen och provade..
och den gick MYCKE bättre...
men den är fortfarande slö efter 9500varv... det händer ingenting, den kommer inte upp högre i varv och bara ylar ... och om man lägger sig ner och pressar riktit ordentligt så går det att komma upp i 130km/h på fyran... men den orkar inte alls på femman eller sexan...
är den fortfarande strypt nånstans ? eller blir det stor skildnad med ett effektsystem, men jag veti nte vart jag kan få tag i ett ?!?

Tackar !!

Provaq och ställa in ypvs:en, låter som den klyddar.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
du har inte helkåpa på din rd va? det kan vara anledningen... 125`or är inte så starka på högre växlar och utan kåpa = mer luftmotstånd.. men men, jag kan säkert ha fel och den finns säkert andra anledningar varför det är så som det är...

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Yamaha R6 -99
nicke skrev:
du har inte helkåpa på din rd va? det kan vara anledningen... 125`or är inte så starka på högre växlar och utan kåpa = mer luftmotstånd.. men men, jag kan säkert ha fel och den finns säkert andra anledningar varför det är så som det är...
kan ju iofs vara det, för det sitter ingen kåpa alls på min, kanske man ska dreva ner också ?

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Yamaha R6 -99
cRoC skrev:
Det finns ingen mer gullig liten plugg i avgasysstemet då? I burken eller nåt?
vet ej, jag har inte kollat så noga iofs, kanske är värt o plocka ner o kolla, alles i början av burken då eller i slutet av röret alles innan ?

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Rudis skrev:
kan ju iofs vara det, för det sitter ingen kåpa alls på min, kanske man ska dreva ner också ?
dreva ner är onödigt, högre varv & lägre hastigheter, men iofs så är det inte meningen att man ska köra så fort med en rd.. en fråga, kör du oftast i stan eller kör du mycket på motorväg??

Solid snake

Guest
Rudis skrev:
okej, hur gör man det då ?? jag har ingen aaaning hehe..
Tack Snakeis ;)

Sitter vajrar på vänstersidan vid cylindern, plocka av locket så ska det finnas markeringar, skruva tills dom stämmer överens.

Kan ha fel att det inte är så på rd, men har för mig att det är så.

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Yamaha R6 -99
jag busar bara omkring i stan, kanske nån mils körningar på långa vägar ibland bara.. typ 4 mil max....

Snake: okej , ska prova ställa in den då

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Om den går bättre när du öppnar upp avgassystemet är ju det antingen strypt, eller så är den ostrypt men får kanske för mycket soppa att den inte orkar förbränna allt med ditt "taniga" avgasysstem?

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Rudis skrev:
jag busar bara omkring i stan, kanske nån mils körningar på långa vägar ibland bara.. typ 4 mil max....

Snake: okej , ska prova ställa in den då
då kan det vara okey att dreva ner, men dreva inte för mkt bara! den kommer bli rappare och du kommer att få växla oftare, men accelerationen kommer att bli lite snabbare, dvs om du klarar av att växla ordentligt ;)

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Yamaha R6 -99
cRoC skrev:
Om den går bättre när du öppnar upp avgassystemet är ju det antingen strypt, eller så är den ostrypt men får kanske för mycket soppa att den inte orkar förbränna allt med ditt "taniga" avgasysstem?
Okej, så ett effektavgassystem skulle va bra att ha ? eller ska man gå ner i munstycke menar du ??

Nicke: jag är bäst i sverige på att växla så de e inga problem tihihi ;)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Rudis skrev:
Okej, så ett effektavgassystem skulle va bra att ha ? eller ska man gå ner i munstycke menar du ??

Nicke: jag är bäst i sverige på att växla så de e inga problem tihihi ;)

Jag bara spekulerar, vill se vad de andra tycker om mina idéer. Du kan ju kolla hur stiftet ser ut på högvarv(läs bestyckningstråden (sticky) om du inte vet hur).

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...