Hammarlack, bra alternativ?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Står nu inför frågan av vilken färg jag ska använda till ramen. Tyckte hammarlack var ett bra alternativ. provat lite och jag tyckte det blev asgrymt men frågan är hur pass det håller. Tänkte då även kolla om det gick att klarlacka över hammarlack.

Har plockat ner ramen nu så det är bara till att börja lacka.. men det skulle kännas trist om man monterade ihop hela hojen och sen efter en vecka så är det skit igen. :huvet

Ramen ska föresten lackas i mattsvart.

Therudeboy

Guest
David81 skrev:
Hammerlack håller.. det kan jag garantera... men om det ser bra ut :va
Prova :tummenupp

Finns en som har hammarlackad YZF R1 här. Hammarlack ser bra ut på avstånd, med rätt pensel så går det nog få bort penseldragen.

Men, jag hade ju hellre lackat ramen med något annat än hammarlack.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
NEJ NEJ NEJ Hammarlack målar man pallbockarna man gjort i metallslöjden med

Kanske möjligen garagstödet till hojen och andra " järn " -detaljer man knåpat ihop med migskvättan

Pulverlack är ju ett hyggligt ekonomialternativ bra hållbarhet
men fördärvar nästan all möjlighet att svetsa å göra reparationer efter lack

Annars är våtlack hos billackeraren det som gäller

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Har som sagt provat dra på lite hammarlack och det blir en mycket fin yta. lite häftigt möster sådär och penseldragen försvinner efter bara några sekunder.
Det svåra är väl att få det att inte rinna.

Ang pulverlack har jag tänkt pulverlackera fäljarna i svart också. Kanske är ett bra alternativ att lacka både fäljar och ram i pulverlack då. Har inte tänkt svetsa på ramen så det är nog ingen fara med lagningar.

Är det någon som har nån aning om pris på pulverlack. vad det kan landa på för en ram och ett par fäljar, gärna priserna för sig.

Våtlack har jag inte hört om. eller är det helt vanlig lack :va

Ang att prova så är det nog ingenting jag vill göra. Därför jag frågar här på forumet så man slipper göra fel. :rolleyes: hade inte vart så kul att få plocka ner hojen igen och börja grundarbeta ramen 1 ggn till. :huvet

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
bo$ken lackade ju sin R1 fighter med hammarlack.
Den blev ganska snygg, åtminstånde på avstånd.
Hur det blev på nära håll vet jag inte.
Sen vet jag heller inte hur det är med hållbarheten när det gäller hammarlack.
Är det lika hållbart som pulverlack eller börjar det släppa efter ett tag.

bo$ken kom in och ge oss din syn på hammarlacken...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
UrbanTiger skrev:
Inte använda hammarlack på ramen :fatta!
Det blir helt enkelt inte snyggt i längden. Och det går nog inte att klarlacka eftersom den innehåller silikon (som vi fick lära oss här på SH). Har du "provmålat" på ramen så måste du slipa och tvätta nogrannt innan du ska lacka med annan färg.

Dock finns det slätlack från hammerite som bör vara lika tålig som hammarlacken.
http://www.hammerite.se
Var inne på hemsidan du länkade till. Men det var blank yta på färgen. Jag var ute efter att lacka i mattsvart. och undra om hammerite färgen är bensintålig :va

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
UrbanTiger skrev:
Inte använda hammarlack på ramen :fatta!
Det blir helt enkelt inte snyggt i längden. Och det går nog inte att klarlacka eftersom den innehåller silikon (som vi fick lära oss här på SH). Har du "provmålat" på ramen så måste du slipa och tvätta nogrannt innan du ska lacka med annan färg.

Dock finns det slätlack från hammerite som bör vara lika tålig som hammarlacken.
http://www.hammerite.se

:)
Sant HAMMERIT innehåller silicon,men det finns andra som inte gör det,dock kräver dessa att dom sprutas för att få en bra "hammareffekt" ,dessa brukar också vara baserade på starkare lösningsmedel typ Universalförtunning(syntet) fördelen är dock torktiden ca 30 min.
Finns i en färghandel nära dig.

Men den stora frågan är väl vad Hammarlack tycker om soppa ...inte gissar jag,oavsett typ av färg.

Sen är slätlacken att jämställa med vilken annan lackfärg som helst på lacknafta basis,skillnaden mot hammarlack är väl bara att den inte ger en hammareffekt.

Sen är 95 blyfri ett bland dom jävligaste att ha göra med när det gäller "vanlig" färg då den löser i princip allt som kommer i dess väg,gissningsvis pga en mängd spännade tillsatser som finns i den.

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Som sagt så provade jag att måla lite på ramen med vanlig penslad hammarlack och det blev jättebra.. inga somhällst drag efter penseln. :tummenupp Vet inte hur jag lyckades. Domflästa härinne som provat verkar haft problem med det.
Men när jag provade att hälla bensin på det så rann det av som om de aldrig hade funnits :hihi och som någon sagt här tidigare så ska det inte gå att klarlacka.. :gråta Annars hade det ju varit ett toppenalternativ. Billigt och snyggt :tummenupp

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Om du späder ut den tillräckligt så blir det nog inga som helst "penseldrag". Lägg på flera tunna lager.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Långa farbron skrev:
Sant ,men glöm inte att den rinner mycket,mycket lättare och täcker sämre.
Men det var såhär jag gjorde.. jag fick hålla på pensla hur länge somhällst på samma yta men det blev så grymmt snyggt.. :tummenupp Det taskiga är ju om det inte går att klarlacka för det skulle verkligen inte vara kul att få bensin på det.. provade dra på lite och det bara föll bort färgen som ingenting.. alltså inte så hållbart mot bensin.

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
philsson skrev:
Som sagt så provade jag att måla lite på ramen med vanlig penslad hammarlack och det blev jättebra.. inga somhällst drag efter penseln. :tummenupp Vet inte hur jag lyckades. Domflästa härinne som provat verkar haft problem med det.
Men när jag provade att hälla bensin på det så rann det av som om de aldrig hade funnits :hihi och som någon sagt här tidigare så ska det inte gå att klarlacka.. :gråta Annars hade det ju varit ett toppenalternativ. Billigt och snyggt :tummenupp

Dammtorr ca 30 min,
klibbfri ca 1 tim,
övermålningsbar inom ca 4 timmar vid 20 grader C.
Genomhärdad ca 6 veckor.

Innan dess skulle jag nog inte börja hälla bensin på den i vilket fall som helst

/oXydex

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
oXydex skrev:
Dammtorr ca 30 min,
klibbfri ca 1 tim,
övermålningsbar inom ca 4 timmar vid 20 grader C.
Genomhärdad ca 6 veckor.

Innan dess skulle jag nog inte börja hälla bensin på den i vilket fall som helst

/oXydex
Det han väl endå gå en månad skulle jag kunna tänka mig innan jag hälde på bensin men endå rann det bara bort.. Jag är inte säker på hur länge det stog men har en stark känsla av att det inte håller även när det är färdighärdat.
Går det absolut inte klarlacka hammarlack?.. Det innehåller ju sylicon.

UrbanTiger skrev:
Problemet är inte att undvika penseldragen utan att det inte är snyggt på en hoj med hammarlackade delar.

Att måla ett lager och få fin hammareffekt är ganska enkelt. Det är när du ska måla andra vändan du kan få problem. Kolla instruktionrna noga.

Jag lyckades faktiskt få det riktigt snyggt.

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
philsson skrev:
Det han väl endå gå en månad skulle jag kunna tänka mig innan jag hälde på bensin men endå rann det bara bort.. Jag är inte säker på hur länge det stog men har en stark känsla av att det inte håller även när det är färdighärdat.

OK där ser man. Fick känslan av att du försökte nästan i samband med målandet.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
oXydex skrev:
OK där ser man. Fick känslan av att du försökte nästan i samband med målandet.
Jo du får ursäckta.. formulerade mig lite dåligt. Jag blestrade för hand vissa rostade delar av ramen som jag lackade över med hammarlack. det var ett tag senare då jag fick hål i tanken som det rann bensin ner över sidan på hojen. då lacken bara bockstavligt rann av

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
philsson skrev:

Jag lyckades faktiskt få det riktigt snyggt.

Läser ingen mina inlägg eller ligger jag på ignorlistan. :) :D :lol

HAMMERIT innehåller silicon,därför kan dom rekomendera penselstrykning.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Långa farbron skrev:
Läser ingen mina inlägg eller ligger jag på ignorlistan. :) :D :lol

HAMMERIT innehåller silicon,därför kan dom rekomendera penselstrykning.
Penseltryckning.. Ja jag målade med pensel.. :va Ne nu får jag säga att jag inte hänger med i svängarna. Vad innebär det. Tål det bensin då?. :rolleyes:

Therudeboy

Guest
philsson skrev:
Jo du får ursäckta.. formulerade mig lite dåligt. Jag blestrade för hand vissa rostade delar av ramen som jag lackade över med hammarlack. det var ett tag senare då jag fick hål i tanken som det rann bensin ner över sidan på hojen. då lacken bara bockstavligt rann av

Någon i Sävsjö borde väl kunna lacka ramen för gnosjödollar (svarta pengar)?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Therudeboy skrev:
Någon i Sävsjö borde väl kunna lacka ramen för gnosjödollar (svarta pengar)?
Tänker du på pulverlack då eller liknande?. krävs det inte spec grejor för att kunna göra det. Antog att det bara gick på firma..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati