Hammarlack, bra alternativ?

philsson skrev:
Har börjat slita ner den gamla färgen nu.. å som du va vicket.. ******* det var att få bort hammarlacken. :huvet kommer inte åt så bra på alla ställen så jag får fortsätta imorn. Det tar många timmar.
Ang grundfärg så kan jag nog fråga på lackeringsfirman om dom vet nån som skulle gå bra :) sen 2k lack och klarlack :tummenupp
Föresten har jag 2k klarlack sen innan i garaget. Hade till pappas bil i somras. Den går inte att använda right?. :confused:

En allmän missuppfattning är attklarlack på nåt sätt skulle va starkare än färgen
detta gäller inte solida färger ( färg som inte är metallic och som ger färdig yta) där har vi samma kemiska komponenter i färgen som i klarlacken

Tar man därimot 2 skikts lack där metallicen läggs som bas (blir matt efter härdning och tål inget) så måste denna täckas med klarlack för att bli slitstark

Man använder även klarlack på solida färger men då offtast för att ge mer djup i lacken och inte minst för att lacka över övergångar när man lackar olika fält och kulörer
Men då offtast med många mellanslipningar för att skarvarna ska bli osynliga

Men som sagt var en 2 k klarlack tål inte mer bensin än en motsvarande 2k exempelvis blanksvart kulör

andersson turbo skrev:
En allmän missuppfattning är attklarlack på nåt sätt skulle va starkare än färgen
detta gäller inte solida färger ( färg som inte är metallic och som ger färdig yta) där har vi samma kemiska komponenter i färgen som i klarlacken

Tar man därimot 2 skikts lack där metallicen läggs som bas (blir matt efter härdning och tål inget) så måste denna täckas med klarlack för att bli slitstark

Man använder även klarlack på solida färger men då offtast för att ge mer djup i lacken och inte minst för att lacka över övergångar när man lackar olika fält och kulörer
Men då offtast med många mellanslipningar för att skarvarna ska bli osynliga

Men som sagt var en 2 k klarlack tål inte mer bensin än en motsvarande 2k exempelvis blanksvart kulör

Så om jag vill ha en mattsvart ram ska jag ta ramen med 2 lager med blanksvart och sedan klarlacka. Hur många lager klarlack föresten?.

philsson skrev:
Så om jag vill ha en mattsvart ram ska jag ta ramen med 2 lager med blanksvart och sedan klarlacka. Hur många lager klarlack föresten?.

MEn HALLÅ om du vill ha den mattsvart så kan du väll inte klarlacka den :va :)

Då köper man i stället 2-k mattsvart , eller rallysvart kallar en del den
den ska inte klarlackas

andersson turbo skrev:
MEn HALLÅ om du vill ha den mattsvart så kan du väll inte klarlacka den :va :)

Då köper man i stället 2-k mattsvart , eller rallysvart kallar en del den
den ska inte klarlackas
Tack så mycket.. Bara att inhandla färgen och börja måla då :tummenupp tål det bensin sen föresten.. det MÅSTE det göra annars inge bra
Önska mig lycka till

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back