Handelsbodens skinnställ o stövlar

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
Nån som testat "Sepang"-stället o sportstövlarna handelsboden säljer?
Kan det va nåt att ha tro?:va
Tycker de e snyggt så om de verkar ok köper ja ett direckt...:):tungan

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Är det INGEN som har testat de här grejorna???????????????

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Njae... Jag har stövelmodell "Blitz", och den är väl ok så där, men det är inget jag skulle vilja få under MC'n om det händer. Mjuka och inget direkt skydd över fotleden. Lägg på 500 spänn och få t ex ett par TCX

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
kläm ihop skydden och gör likadant med ett märkesskinnställ (nu menar jag inte typ berik eller dylikt) och se vilket som känns bäst.

En säljare i en butik visade mig när jag skulle köpa mitt skillnaden, han klämde ihop ett berikställ och skydden bara vek sig, sen gick han till a-starsstället och det höll emot bättre.
valet va självklart.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
kläm ihop skydden och gör likadant med ett märkesskinnställ (nu menar jag inte typ berik eller dylikt) och se vilket som känns bäst.

En säljare i en butik visade mig när jag skulle köpa mitt skillnaden, han klämde ihop ett berikställ och skydden bara vek sig, sen gick han till a-starsstället och det höll emot bättre.
valet va självklart.

Det där tyckte jag var ganska konsitgt resonemang! Vad tar bäst upp en smäll? Ett absorberande matrial eller ett som är stumt? Skippar den säljaren frigoliten i hjälmen också och kör med plåtkruka?

Det är klart, ska man klämma knät, armbågen eller axeln är det väl bättre med hårda skydd, men om man ska ramla i backen skulle jag föredra något som absorberar smällen...

Mitt ryggskydd från Halvarsons är rätt mjukt t ex, men ändå hade det best stötdämpning i test...

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Det där tyckte jag var ganska konsitgt resonemang! Vad tar bäst upp en smäll? Ett absorberande matrial eller ett som är stumt? Skippar den säljaren frigoliten i hjälmen också och kör med plåtkruka?

Det är klart, ska man klämma knät, armbågen eller axeln är det väl bättre med hårda skydd, men om man ska ramla i backen skulle jag föredra något som absorberar smällen...

Mitt ryggskydd från Halvarsons är rätt mjukt t ex, men ändå hade det best stötdämpning i test...

jag föredrar hårda skydd i mina armbågar och knäskydd, den skillnaden som va och säljarens erfarenheter fick mig att bestämma mig.

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
jag föredrar hårda skydd i mina armbågar och knäskydd, den skillnaden som va och säljarens erfarenheter fick mig att bestämma mig.

Säg mig, var skinnstället med hårdare skydd dyrare? Annars har jag svårt att finna minsta logik i säljarens påstående. Att kunna avgöra vilket som är bäst ur skyddssynpunkt genom att enbart se till hur pass medgörligt materialet är.. nej, så är det inte när det gäller att skydda mot främst stötar.

Generellt sett;
Vad gör mest skada för kroppen; att nöta iväg ett hårt slag med en boxningshandske på - eller med en handske gjord helt i valfritt stumt, icke-absorberande, material?

Last edited:

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Säg mig, var skinnstället med hårdare skydd dyrare? Annars har jag svårt att finna minsta logik i säljarens påstående. Att kunna avgöra vilket som är bäst ur skyddssynpunkt genom att enbart se till hur pass medgörligt materialet är.. nej, så är det inte när det gäller att skydda mot främst stötar.

Generellt sett;
Vad gör mest skada för kroppen; att nöta iväg ett hårt slag med en boxningshandske på - eller med en handske gjord helt i valfritt stumt, icke-absorberande, material?

men för bövelen, det finns en viss fjädring i a-starsstället också men om du knallar in och ber att få trycka ihop ett tex berikställ i tex armbågarna så känner du att du med ren handkraft kan klämma ihop så utrymmet innuti blir i stort sett obefintligt, medans om du knallar vidare och känner på tex a-stars så visst fjädrar det, men knappast att du med handkraft kan klämma ihop.
Vad väljer du om du får hojen över dig? 200kg som dammar ned på dig med en rätt gullig tryckkraft.
Jag vet vad jag valde.

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Jag läste testet i Bike om deras allväderställ o det fick ju int så jättebra betyg...
Funderar på om skinnställen håller samma nivå

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
men för bövelen, det finns en viss fjädring i a-starsstället också men om du knallar in och ber att få trycka ihop ett tex berikställ i tex armbågarna så känner du att du med ren handkraft kan klämma ihop så utrymmet innuti blir i stort sett obefintligt, medans om du knallar vidare och känner på tex a-stars så visst fjädrar det, men knappast att du med handkraft kan klämma ihop.
Vad väljer du om du får hojen över dig? 200kg som dammar ned på dig med en rätt gullig tryckkraft.
Jag vet vad jag valde.
Jag gjorde två duktiga vurpor med mitt Berikställ, varav en var tillräcklig för att spräcka min spretans Shoei-hjälm. Axeln tog en rätt rejäl smäll också, titanskydden slogs tex konkava, men inte nånstans gjorde jag illa något som blev mosat/slaget på kroppen! Så var du har fått det ifrån, att alla Berikställ skulle vara mjukt skräp, får du gärna förklara!

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Jag vet vad jag valde.
Det är ju fortfarande teorin jag ifrågasätter, inte huruvida just Alpinestars har absorberande skydd eller inte, dvs. hur man kan avgöra ett skydds kompetens från ett sådant test.

Om en hoj skulle "damma" över mig på det viset, så skulle knappast valet av skinnställ påverka mitt öde, då en sådan kollision skulle orsaka både inre och yttre krosskador på stora delar av kroppen. Man är knappast odödlig för att man svidar om och ser mer eller mindre ut som man kommer direkt från någon annan planet. En hoj som flyger på mig skulle med all sannolikhet träffa bra fler ställen än axlar och armbågar, då det skulle vara jag som var måltavlan och inte pilen i detta fall.

Ett skinnställ är till för att, om möjligt, minska skadorna vid marksyning. Och därav är de utsatta partierna försedda med absorberande skydd, likt en hjälms uppbyggnad, och med utsatta partier syftar jag på de som antas få ta emot stötar först.

Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

Har gjort en 5-6 vurpor med vanliga 'mjuka' CE-godkända knä- och arm- och axelskydd. I alla dessa vurpor har jag fått blåslagna knän, eller svullnader på något av knäna.
Oftast det som jag landat på när däcken tappat fästet. Inga allvarliga skador...

Förra säsongen bytte jag till 'motoX' knäskydd istället för de mjuka CE-godkända originalskydden. Crosskydden har en hård utsida och lika mycket vaddering som de gamla skydden. Lät bli att vurpa förra säsongen men i år blev det 2 resor. Inte ens rodnad eller ömhet på knäna. I ena fallet försvann framhjulet så jag lämpade hojen över knä/ben innan jag gjorde en halvnelson och gick ner för landning på curbsen knäståendes :va
Syntes på stället att jag hade skrapat i knäna.

I det andra vet jag inte riktigt hur jag föll eller kanade, blev torpaderad och for enligt uppgift upp i luften.

Dessa crosskydd är 'ledade' mellan hårdplastdelarna för att man ska kunna böja knät, och förhoppningsvis motverkar de böjning i fel ledd om så skulle bli fallet. Tror att hårdplasten tar upp en del tyngd när tex hojen ramlar över knät istället för att knät får göra det.

Så bättre skydd i stället kan göra mycket :tummenupp

Ps, de köptes på Mc-boden om någon inte vill ha blåslagna knän Ds

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Det är ju fortfarande teorin jag ifrågasätter, inte huruvida just Alpinestars har absorberande skydd eller inte, dvs. hur man kan avgöra ett skydds kompetens från ett sådant test.

Om en hoj skulle "damma" över mig på det viset, så skulle knappast valet av skinnställ påverka mitt öde, då en sådan kollision skulle orsaka både inre och yttre krosskador på stora delar av kroppen. Man är knappast odödlig för att man svidar om och ser mer eller mindre ut som man kommer direkt från någon annan planet. En hoj som flyger på mig skulle med all sannolikhet träffa bra fler ställen än axlar och armbågar, då det skulle vara jag som var måltavlan och inte pilen i detta fall.

Ett skinnställ är till för att, om möjligt, minska skadorna vid marksyning. Och därav är de utsatta partierna försedda med absorberande skydd, likt en hjälms uppbyggnad, och med utsatta partier syftar jag på de som antas få ta emot stötar först.

Jag kan inte trycka ihop skydden i varken mitt Berik-ställ eller min frus Alpinestars-ställ. Har jag då blivit lurad och köpt ett falskt Berik-ställ. :arsele

Edit: Sorry. Skulle visst quotat serenada och inte Persson

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Om igen...
Har någon testat stället / stövlarna?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...