Handfängsel?

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Finns det någon här som vet exakt vilka kriterier som gäller för en polis/ordningsvakt att sätta handfängsel vid ett omhändertagande? Är det godtyckligt i polisens/ordningsvaktens ögon eller finns det ett regelverk, dvs specifika kriterier för ett frihetsberövande?

ohlsson

Landsflykting...
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
VTR:en såld...
1. Väktare får ej använda sig av handfängsel. (utom i sängkammaren :D )

2. Polis, ordningsvakter och skyddsvakter får belägga gripna eller
omhändertagna med handfängsel om det finns risk att personen flyr eller
skadar sig själv eller andra.

Om det finns sådan risk eller ej är upp till
polisen/ordningsvakten/skyddsvakten att bedömma i det enskilda fallet.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
ohlsson skrev:
1. Väktare får ej använda sig av handfängsel. (utom i sängkammaren :D )

2. Polis, ordningsvakter och skyddsvakter får belägga gripna eller
omhändertagna med handfängsel om det finns risk att personen flyr eller
skadar sig själv eller andra.

Om det finns sådan risk eller ej är upp till
polisen/ordningsvakten/skyddsvakten att bedömma i det enskilda fallet.

Jag tror vi hittat den snokande polisen på sh :hihi

Anna_B

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
-
Det står i 10 a § polislagen.Den som berövats friheten får beläggas m fängsel i 2 fall, av säkerhetsskäl och i övrigt för å hindra våldsamt uppträdande om andra medel misslyckats. Detta gäller alltså för frihetsberövade personer.Att använda fängsel vid transport i polisbil är dock inte tillåtet rent generellt. Det måste vara nödvändigt av säkerhetsskäl, ex vid flyktfara. Fängsel måste ochså utövas under iaktagande av alla principer som gäller för polisingripanden (8, 10 §§). Det ska vara "nödvändigt" och "försvarligt" mm. En polis får alltså lita till sin egen förmåga mot bakgrund av säkerhetsskäl mm. Så i princip kan en polis använda fängsel när han vill om han finner det nödvändigt.

Banco

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Anna_B skrev:
Det står i 10 a § polislagen.Den som berövats friheten får beläggas m fängsel i 2 fall, av säkerhetsskäl och i övrigt för å hindra våldsamt uppträdande om andra medel misslyckats. Detta gäller alltså för frihetsberövade personer.Att använda fängsel vid transport i polisbil är dock inte tillåtet rent generellt. Det måste vara nödvändigt av säkerhetsskäl, ex vid flyktfara. Fängsel måste ochså utövas under iaktagande av alla principer som gäller för polisingripanden (8, 10 §§). Det ska vara "nödvändigt" och "försvarligt" mm. En polis får alltså lita till sin egen förmåga mot bakgrund av säkerhetsskäl mm. Så i princip kan en polis använda fängsel när han vill om han finner det nödvändigt.

Intressant, blev transporterad med handfängsel i polisbil igår. Blev omhändertagen och handfängslad vid ett uteställe för att 20 min senare bli släppt utanför ett annat uteställe där jag kom in utan problem. Kan inte se handfängslet som försvarligt, isf borde polisen aldrig släppt mig efter så kort tid, och absolut inte kört mig till ett annat uteställe? Kan tillägga att omhändertagandet inte berode på handgemäng, och jag gjorde inte heller motstånd.

Anna_B

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
-
Banco skrev:
Intressant, blev transporterad med handfängsel i polisbil igår. Blev omhändertagen och handfängslad vid ett uteställe för att 20 min senare bli släppt utanför ett annat uteställe där jag kom in utan problem. Kan inte se handfängslet som försvarligt, isf borde polisen aldrig släppt mig efter så kort tid, och absolut inte kört mig till ett annat uteställe? Kan tillägga att omhändertagandet inte berode på handgemäng, och jag gjorde inte heller motstånd.

Låter ju skumt...

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
Det var en konstig historia..

Har du inte varit våldsam eller risk för att du ska skada polisen eller dig själv/andra så skulle du inte ha belagts med handfängslen...
(Men polisen kan ju ha sett dig som våldsam) inte vet jag hur dom tänkte i ditt fall.

Man använder bara dom om man inte kan stävja personen eller om den är våldsam....

Jobbar som Ordningsvakt........

Banco skrev:

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
Banco skrev:

Ha ha sånna resor har man ju gjort ett par!

Att dom släppte dig beror nog endast på at du va dryg på det ena stället och inte orkade skriva rapport.

Anna_B

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
-
Dock e d ju polisens uppfattning av situationen som gäller. Om en polis felaktigt trodde att han hade rätt att använda fängsel , och den åtgärd som han vidtog var försvarlig kan han inte anklagas för att ha felbedömt situationen. Det finns ett speciellt begrepp för detta "putativ laga befogenhet". Enligt lag så ser man till om polisen ochså befunnit sig i en situation där hans möjligheter till överväganden varit begränsade. Vissa felbedömningar från en polis sida accepteras. Låter d krångligt? D e en hel vetenskap allt detta om vad poliser är berättigade till att göra....Personligen låter d löjligt att d satte fängsel på dig i detta fall.

Banco

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Anna B, är rapporterna offentliga handlingar?

Det var för övrigt inte polisen som gjorde omhändertagandet utan ordningsvakterna. Totalt tre stycken, jag gjorde som sagt inte motstånd. Men trots det måste de uppenbarligen ha ansett att de var för få till antalet för att stävja mitt okontrollerade beteende och således var tvugna att belägga mig med handfängsel :rolleyes: Jag hade grymt dålig koll på vilka som gjorde ingripandet (poliser, ordningsvakter osv) då jag var på väg därifrån och de hoppade på mig bakifrån. Polismannen träffade jag efter det att jag blivit fängslad....

Kan tillägga att jag kom in utan några problem på det andra stället och partade friskt utan att vara en fara för mig själv eller ngn annan......

Last edited:

Banco

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Anna_B skrev:
En handling hos en förvaltningsmyndighet (som polismyndigheter är) blir offentlig då ärendet har slutbehandlats.

Ärendet i mitt specifika fall får väl ses som slutbehandlat så fort en rapport är skriven, eller har jag missat något? Och det är väl ordningsvaktens skyldighet att göra det innan skiftet är slut?

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hmm..apropå handbojor. Vart kan man köpa sån där fina handbojor med tygmuffar på? Såna vill jag ha..helst rosa! :tummenupp

Miasen

Skrapar nu båda knäna!! =)
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Ingen just nu tyvärr...
Fudpucker skrev:
Hmm..apropå handbojor. Vart kan man köpa sån där fina handbojor med tygmuffar på? Såna vill jag ha..helst rosa! :tummenupp

Jag såg ett par svarta, ludna i en affär som heter popcorn! :)

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Alakhai´s Tös skrev:
Jag såg ett par svarta, ludna i en affär som heter popcorn! :)

Jasså! Fan vad sjysst! Måste skynda mig att handla såna så jag kan överaska tjejen med ett perverst litet rollspel när hon kommer tillbaka från Thailand! "Mmm ja,,ich bin ein böse polis..m..mm.."

Lite OT kanske..sorry!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...