Handikappanpassning MC

Maper

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2023
Hoj
Ingen
Hej! Jag är intresserad av att ta mc-kort och köpa mc. Pga fysiska hinder som förhindrar mig att använda bromshandtag på höger handtag skulle jag behöva handikappanpassa motorcykeln genom att flytta frambromsen till tumbroms på vänster sida (min egen tanke kring lösning av problemet).

Är det tillåtet att göra en sådan förändring, eller behövs tillstånd? Kan man göra det själv eller behöver man gå via en auktoriserad verkstad, och i sådana fall, har ni några tips på var man kan vända sig (Stockholm). Tar även tacksamt emot tips och råd gällande alternativa lösningar eller input på hur tumbroms skulle fungera i praktiken, samt gärna var man kan inhandla tillbehören.

Tack på förhand.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Tack för tips! Får kolla med dem.
Dom brukar vilja att man regbesiktar fordonen som är anpassade också, vissa anpassningar som är omfattande kan göra att fordonet endast får framföras av en viss person också, t.ex. förhöjda pedaler i en bil för kortväxta, eller joystick och liknande för någon som sitter i permobil och kör själv.
Vanligt handreglage i bil ska regbesiktas men får i regel köras av andra också då pedalerna funkar som vanligt.

Jag har egenanpassat både bil och mc men har bara besiktat som vanligt utan problem. På ena hojen har jag byggt handväxel så jag vrider på vänstra handtaget och så går det med vajrar ner till växelföraren typ som på Vespa, sen har jag bakbromsen också på styret och det skulle nog egentligen kräva en regbesiktning då fotbromsen är borttagen.

Kan fordonet köras som vanligt med originalreglagen kvar på rätt plats, så är det lugnare men om dom flyttas så ska det regbesiktas. Och eftersom du ska ta körkort och jag antar både övningsköra och köra upp med den hojen så är det ju ännu mer noga att få det rätt och riktigt med just regbesiktning och allt sånt. Är det en riktig anpassningsfirma så har dom nog koll på allt sådant och kan säkert berätta mer om vad som gäller.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Dom brukar vilja att man regbesiktar fordonen som är anpassade också, vissa anpassningar som är omfattande kan göra att fordonet endast får framföras av en viss person också, t.ex. förhöjda pedaler i en bil för kortväxta, eller joystick och liknande för någon som sitter i permobil och kör själv.
Vanligt handreglage i bil ska regbesiktas men får i regel köras av andra också då pedalerna funkar som vanligt.

Jag har egenanpassat både bil och mc men har bara besiktat som vanligt utan problem. På ena hojen har jag byggt handväxel så jag vrider på vänstra handtaget och så går det med vajrar ner till växelföraren typ som på Vespa, sen har jag bakbromsen också på styret och det skulle nog egentligen kräva en regbesiktning då fotbromsen är borttagen.

Kan fordonet köras som vanligt med originalreglagen kvar på rätt plats, så är det lugnare men om dom flyttas så ska det regbesiktas. Och eftersom du ska ta körkort och jag antar både övningsköra och köra upp med den hojen så är det ju ännu mer noga att få det rätt och riktigt med just regbesiktning och allt sånt. Är det en riktig anpassningsfirma så har dom nog koll på allt sådant och kan säkert berätta mer om vad som gäller.
Peter på AdvMoto har jobbat länge med anpassningar innan pensionen och hojfirman så både kontakter och kunskap finns.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

Maper

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2023
Hoj
Ingen
Dom brukar vilja att man regbesiktar fordonen som är anpassade också, vissa anpassningar som är omfattande kan göra att fordonet endast får framföras av en viss person också, t.ex. förhöjda pedaler i en bil för kortväxta, eller joystick och liknande för någon som sitter i permobil och kör själv.
Vanligt handreglage i bil ska regbesiktas men får i regel köras av andra också då pedalerna funkar som vanligt.

Jag har egenanpassat både bil och mc men har bara besiktat som vanligt utan problem. På ena hojen har jag byggt handväxel så jag vrider på vänstra handtaget och så går det med vajrar ner till växelföraren typ som på Vespa, sen har jag bakbromsen också på styret och det skulle nog egentligen kräva en regbesiktning då fotbromsen är borttagen.

Kan fordonet köras som vanligt med originalreglagen kvar på rätt plats, så är det lugnare men om dom flyttas så ska det regbesiktas. Och eftersom du ska ta körkort och jag antar både övningsköra och köra upp med den hojen så är det ju ännu mer noga att få det rätt och riktigt med just regbesiktning och allt sånt. Är det en riktig anpassningsfirma så har dom nog koll på allt sådant och kan säkert berätta mer om vad som gäller.
Stort tack för mycket nyttig information. Det verkar som att det krävs en regbesiktning men det kanske inte är någon större sak att ordna med om jag väljer att gå vidare. Då vet jag att möjligheterna finns i vart fall.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top