Handikapplösningar för hoj

Katie

Stop inbreeding - Ban country music!
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
Nada just nu
Jag har länge funderat på att ta fram handikappslösningar för motorcyklar och innan nästa steg påbörjas vill jag gärna veta vad ni tycker om idén.

Tanken är är att ta fram "kittar" som folk själva kan montera / få monterade - oavsett vad man kör för typ av hoj. Till att börja med är tanken att ta fram alternativa lösningar för kopplings och bromshandtag samt ett alternativ för fotbromsen.

Har inte kollat upp lagar gällande trafiken för handikapp-anpassade hojar, så vet någon något om det är all info tacksamt mottaget.

Går även bra att skicka pm.

Tack på förhand!

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Det var någon länk nyligen om en kille som körde hoj som var handikappad från midjan och neråt.. han hade ju byggt om sin hoj för att den ska funka och köra med.
Den hojen hade stödhjul som fälldes ut ex.
Kanske någon här inne som kör hoj som är handikappad.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Kolla senaste performancebikes. Där är det en kille som saknar vänster arm och kör ZX10:a med alla grejor på högerhandtaget. Han tävlade även i RR med den och hävdade sig rätt bra tydligen.

Draget är väl inte så märkligt i en 10:a så det duger med en arm...

/Felix

trp

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2005
Hoj
gsxr 750 -97
såg du reportage på tvåan för typ 3min sedan? där va de en handikappad som körde hoj

Katie

Gick med
5 Oct 2003
Hoj
Nada just nu
trp skrev:
såg du reportage på tvåan för typ 3min sedan? där va de en handikappad som körde hoj

Yepp! Såg det.

Man vill ju att ingen ska behöva gå miste om det man lever för efter en olycka. Härligt att se att han hittat tillbaks! :)

trp

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2005
Hoj
gsxr 750 -97
Katie skrev:
Yepp! Såg det.

Man vill ju att ingen ska behöva gå miste om det man lever för efter en olycka. Härligt att se att han hittat tillbaks! :)

stenhård kille asså. jävlit bra reportage, fick sig en liten tankeställare! nästan så man blev lite blödig efter man sett det

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Min bror kör ju iofs på tre hjul(sidecar EM/VM, rollstolsburen), men har i stort sett byggt all handikapp anpassning själv.
RTR här på SH, han har ont om tid vet jag men fråga kostar ju inget.

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Byggde inte Marklund stödhjul som fälldes ner med ett knapptryck åt någon handikappad?

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Finns en gammal roadracingkille i Landvetter som byggt lite åt folk.

Har inte koll om han byggt någon tvåhjuling men fyrhjuling o bilar vet jag Chippa kallas han men heter Staffan tror jag.

Jämngammal med Kent Andersson

Säkert någon här på forumet som kan mer om Chippa.

Körde tvåtacksracer o gjöt egna cyllar o grejer för i tiden.

Fans väl en artikel i smcs tidning för två-tre år sen om någon kille med en R1a?

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Finns det verkligen någon marknad för detta i sverige??

Alltså.. för alla dom som varit med om en olycka på hoj.. så att dom e så skadade så att dom inte kan köra hoj igen på vanligt vis.. kommer dom verkligen sätta sig på en hoj igen??

Jag själv har varit med om en sån olycka.. o jag kan ändå köra hoj förutom att använda fotbromsen, även så har jag lite svårt för att växla. Men ändå så kan jag sätta mig på en hoj o köra..

Köra hoj var det bästa jag visste innan.. har aldrig haft så kul i hela mitt liv som jag har haft på hojen. Jag kan verkligen sakna hojåkanadet något grymt mkt. Men så fort jag sätter mig på en hoj o kör igen så förstår jag varför jag inte kör längre.. det är inte kul!! jag kan inte köra som jag gjorde innan. Inga mer wheelisar, inga mer knän i backen osv.. sitter på en retta o kör i 110 km/h på 90 väg e inte så jävla intressant. Innan gick det alltid på ett hjul eller minst i 200 knyck, o jag levde livet. Men som sagt.. att ligga o köra "lagligt" på en sporthoj känns inte intressant för min del.. samtidigt så känns det inte intressant att riskera livet en gång till.. så för min del blir det inget mer hojåka.. men jag kommer sakna det något fruktansvärt.. o har jag gjort sedan olyckan!!

Vet dock inte alls hur andra mc-skadade tänker.. kanske finns marknaden för sånna som inte skadat sig i mc-olyckor.. utan mer sånna som e skadade på andra håll, som ändå vill köra mc.. men jag tror ändå att marknaden e för liten i sverige..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Maverick skrev:
jag kan inte köra som jag gjorde innan. Inga mer wheelisar, inga mer knän i backen osv..
Det är nog mest mentalt. Träffade två rullstolsbundna svenskar på Nürburgring i somras, de hade en R1 och GSX-R1000 och blåste om oss på bakhjulet när de körde strax under 8.30. :Bugar De sade att det kändes som att flyga när de körde på bakhjulet eftersom bakhjulet är det enda som är i backen och det kan de aldrig känna ändå. Ena killen satt fast i sadeln med kardborre.

Men jag håller med dig att marknaden nog är extremt liten och att de nog får kontakt med varandra ändå genom rehabilitering och sånt. Så hade dessa två hittat varandra i alla fall.

Katie

Gick med
5 Oct 2003
Hoj
Nada just nu
Maverick skrev:
Finns det verkligen någon marknad för detta i sverige??

Nix, jag tror inte alls att Sverige räcker som marknad

Min tanke med att ta fram just "kittar" är att om de skulle fungera, att kunna sälja dem på nätet. Har varit i kontakt med ett par ställen i USA tex, som tror stenhårt på detta.

Självklart förstår jag att det inte alltid kan bli som innan för många, men tag hoppas ändå att med viss hjälp kunna få de som vill tillbaka i sadeln. Förmodligen är marknaden störst för glidare och touringhojar.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...