Handledar fråga!

Ekeby

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
SV650S
Snackade med en tjej som hade varit handledare till sitt X varvid hon själv bara haft hoj kort i 3år! Hur kan det funka? Nån som vet nån mer som blivit godkänd handledare utan att fylla upp det kriteriet? Hon var 24år dock bör tillägas! Om man nu skulle bli godkänd utan att haft hojkort i 5år kan man torska på det då?
T.ex på att det är ens skyldighet att kunna dom reglerna, för har man blivit godkänd av myndigheterna borde det ju vara okej? Men dom brukar ju vara duktiga på att komma undan när dom gjort fel i vanliga fall :rolleyes: !

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
Ekeby skrev:
2206904 Snackade med en tjej som hade varit handledare till sitt X varvid hon själv bara haft hoj kort i 3år! Hur kan det funka? Nån som vet nån mer som blivit godkänd handledare utan att fylla upp det kriteriet? Hon var 24år dock bör tillägas! Om man nu skulle bli godkänd utan att haft hojkort i 5år kan man torska på det då?
T.ex på att det är ens skyldighet att kunna dom reglerna, för har man blivit godkänd av myndigheterna borde det ju vara okej? Men dom brukar ju vara duktiga på att komma undan när dom gjort fel i vanliga fall :rolleyes: !

Du måste ha haft A eller B i minst 5 år och vara minst 24år gammal.

Har du haft körkort i 5år, så behöver du bara ha haft MC kort i 2år för att få övningsköra

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Hårn1 skrev:
2206915 Du måste ha haft A eller B i minst 5 år och vara minst 24år gammal.

Har du haft körkort i 5år, så behöver du bara ha haft MC kort i 2år för att få övningsköra

Huh nya regler i så fall.. låter skumt... 5 år gäller för alla behörigheter vad jag vet.. om de nu inte ändrat på det.. inte läst eller hört nåt om det iaf.

Alltså handledare för A-kort kräver minst 5 år A-behörighet utan några grövre incidenter.

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Motin skrev:
2206921 Huh nya regler i så fall.. låter skumt... 5 år gäller för alla behörigheter vad jag vet.. om de nu inte ändrat på det.. inte läst eller hört nåt om det iaf.

Alltså handledare för A-kort kräver minst 5 år A-behörighet utan några grövre incidenter.

så har jag också fattat det

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
Det va lääääääääääääääääänge sen :pannkyss

Skämt o sido. Jag har själv haft kortet A i 3år och vet att jag får övningsköra iom att jag haft B kort mer än 5år och är över 24.

Detta gällde även för 3år sedan.

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Hårn1 skrev:
2206915 Du måste ha haft A eller B i minst 5 år och vara minst 24år gammal.

Nu blandar du väl ihop fakta. För att godkännas som handledare behöver han/hon ha haft körkort för behörighet i minst fem år under senaste tioårsperioden. Direkta fakta från vägverkets regelverk på deras hemsida. Du får gärna redovisa var du fått tag på din info.

Enda med två års regel, vad jag vet, för mc är följande. Den som har ett begränsat körkort (25 kW) så hävs begränsningen efter ett innehav av 2 år, dvs. tidigast vid 20 års ålder

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
handledare

7 § Uppsikt under övningskörning som avses i 5 § 3 får utövas endast av den som har godkänts som handledare för den som övningskör. Sådant godkännande får meddelas den som
1. fyllt 24 år,
2. har körkort för fordon av det slag körningen avser,
3. under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren haft ett sådant körkort, och
4. har genomgått introduktionsutbildning tillsammans med den som skall övningsköra, om det är fråga om övningskörning för förarbehörigheten B.
Ett godkännande som handledare får dock inte meddelas den vars körkort under de senaste tre åren har varit återkallat enligt vad som sägs i 6 § andra och tredje styckena. Lag (2004:1087).

Minst 5 år står det här.

pl158

kan hjälpa till med PS..
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Honda cr 250
Hårn1 skrev:
2206936 Det va lääääääääääääääääänge sen :pannkyss

Skämt o sido. Jag har själv haft kortet A i 3år och vet att jag får övningsköra iom att jag haft B kort mer än 5år och är över 24.

är detta säkert???

vore grymt i så fall, men jag kan inte hitta denna info, förutom INOM försvarsmakten eller polisväsendet... var har du hittat denna fakta??

det jag hittat är;

Vem får jag övningsköra med?
Övningskörning ska ske under uppsikt av någon som har vana och skicklighet att köra det fordon som övningskörningen avser. Den som har uppsikt över körningen ska följa med i bilen vid den körandes sida. Sådan uppsikt får endast utövas av:

1. den som har fyllt 24 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst fem av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort samt har godkänts som handledare för den som övningskör, om du övningskör privat. En ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning kan dock avslås om körkortet har varit återkallat under de senaste tre åren.

2. utbildningsledare eller trafiklärare, om övningskörningen sker i trafikskola.

3. den som har fyllt 21 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst tre av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort, om övningskörningen sker inom polisväsendet eller Försvarsmakten.

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
Babar skrev:
2206954 Nu blandar du väl ihop fakta. För att godkännas som handledare behöver han/hon ha haft körkort för behörighet i minst fem år under senaste tioårsperioden. Direkta fakta från vägverkets regelverk på deras hemsida. Du får gärna redovisa var du fått tag på din info.

Enda med två års regel, vad jag vet, för mc är följande. Den som har ett begränsat körkort (25 kW) så hävs begränsningen efter ett innehav av 2 år, dvs. tidigast vid 20 års ålder

Men din sega knickedick, läs om läs rätt.

Har du haft TEX B behörighet i 5år är över 24år, tar A kort så behöver du bara ha haft A behörigheten i 2år innan du får vara handledare. Förstår du nu?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Hårn1 skrev:
2206966 Men din sega knickedick, läs om läs rätt.

Har du haft TEX B behörighet i 5år är över 24år, tar A kort så behöver du bara ha haft A behörigheten i 2år innan du får vara handledare. Förstår du nu?

Det stämmer inte. OAVSETT hur länge du haft B-behörighet så MÅSTE du ha haft A-behörighet i MINST 5 år för att få lov att vara handledare för A.
Har tragglat detta med både polis och länstyrelsen.

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Hårn1 skrev:
2206966 Men din sega knickedick, läs om läs rätt.

Förstod frågan från början. Har även läst reglerna som för privat övningskörning säger du måste haft körkort minst fem år för den behörighet du ska va handledare. SOm du säger har du bara haft körkort i två år för A-behörighet i det fallet. Det du säger stämemr då inte med mitt kända regelverk från vägverket. Därför jag frågade var du hade nån referens till det påståendet.

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
Babar skrev:
2206979 Förstod frågan från början. Har även läst reglerna som för privat övningskörning säger du måste haft körkort minst fem år för den behörighet du ska va handledare. SOm du säger har du bara haft körkort i två år för A-behörighet i det fallet. Det du säger stämemr då inte med mitt kända regelverk från vägverket. Därför jag frågade var du hade nån referens till det påståendet.

Körkortsboken, Körskolor, Har själv ringt till vägvärket och pratat med dem.

Anderson

Det är farligt o leva, man kan dö
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
CBR 900 Streetfighter
Ekeby skrev:
2206904 Snackade med en tjej som hade varit handledare till sitt X varvid hon själv bara haft hoj kort i 3år! Hur kan det funka? Nån som vet nån mer som blivit godkänd handledare utan att fylla upp det kriteriet? Hon var 24år dock bör tillägas! Om man nu skulle bli godkänd utan att haft hojkort i 5år kan man torska på det då?

Blev också godkänd även att jag inte hade körkort i fem år, dom hade dålig koll på länsstyrelsen just då. Blev nämligen nekad iår pga just att jag inte hade haft körkort i fem år. Är man godkänd så är man enligt mig.

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Hårn1 skrev:
2206988 Körkortsboken, Körskolor, Har själv ringt till vägvärket och pratat med dem.

Då har de klantat sig. TL är ganska tydlig på den punkten om handledare.

Om det du säger är korrekt är jag väldigt intresserad ha reda på nåt mer konkret än bara körkortsbok och pratat med dem. Nåt som visar det verkligen gäller. Var det undantaget finns inskrivet i regelverket. :) Måste själv vänta två år till annars. ALla förfrågningar, även till vv, jag gjort ger samma svar som TL. Nekande pga för få år i behörigheten.

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Jag är nu handledare till min polare, tog kortet för mindre än ett år sedan då de av misstag godkände mig.... :tummenupp
Det krävs att du ska ha minst 5 år med den behörighet du avser att vara handledare för.

Ekeby

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
SV650S
Anderson skrev:
2206998 Blev också godkänd även att jag inte hade körkort i fem år, dom hade dålig koll på länsstyrelsen just då. Blev nämligen nekad iår pga just att jag inte hade haft körkort i fem år. Är man godkänd så är man enligt mig.

Hmmm ja funderar på att testa. Honan har ju körkort men hon har inte haft det i 5år, hon har dock haft B körkort i mer än 5år och hon är över 24 så kanske skulle se om man lyckas ändå :hihi !

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Hoj
625 SMC -06
Hårn1 skrev:
2206936 Det va lääääääääääääääääänge sen :pannkyss

Så är det dock inte nu. Det är 5 år med a-behörighet som gäller. kommer från säkra källor. Men kan tänka mig att vv kan godkänna dig som handledare men tror faktist att det är ditt ansvar att du uppfyller kraven.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Hårn1 skrev:
2207121 Hur som helst är det väl bara att testa, godkänner LÄNSSTYRELSEN så är det ju ok!

Den stora frågan som följer på detta är:

Vad säjer POLISEN när du blir tagen vid en kontroll och upptäcker att du INTE har 5 år på behörigheten, trots godkänt handledarskap?

Jag fick ett svar från polisen...men vad får ni?

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
JKay skrev:
2207555 Den stora frågan som följer på detta är:

Vad säjer POLISEN när du blir tagen vid en kontroll och upptäcker att du INTE har 5 år på behörigheten, trots godkänt handledarskap?

Jag fick ett svar från polisen...men vad får ni?

De kommer säga ajabaja sen åker man dit på det. Man har skyldighet följa och hålla koll regelverket. Borde vara så det tolkas.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024