Handledare enbart till uppkörning 22 maj /Uppsala sökes

TheHun

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2014
Hoj
Yamaha BT1100 Bulldog
Hej!

Alla mina handledare är upptagna den dagen då jag ska köra upp, torsdagen den 22 maj kl. 13, i Uppsala!

Finns det någon som skulle kunna ställa upp, med utgång från Solna (där jag har min Bulldog) den eftermiddagen? Räkna med några timmar.

Jag står för bensin/viss ersättnig. Kom gärna med förslag.

Tacksam för svar!

Attila

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Måste du inte både hinna klart med pappersexercisen och gå en riskutbildning tillsammans med den handledaren först?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Antar att TS syftar till att man enbart ska köra hojen till och från uppkörningen, då behövs det givetvis inget handledartillstånd.

Vilka dåliga handledare du haft, typ den viktigaste dagen för en körkortselev, ibland behöver man som handledare vara där för att ge moraliskt stöd :ajjabajja

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Antar att TS syftar till att man enbart ska köra hojen till och från uppkörningen, då behövs det givetvis inget handledartillstånd.

Vilka dåliga handledare du haft, typ den viktigaste dagen för en körkortselev, ibland behöver man som handledare vara där för att ge moraliskt stöd :ajjabajja

Varför då fråga efter en handledare? I vilket fall som helst surt att "bli övergiven" just vid uppkörningen. ?

TheHun

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2014
Hoj
Yamaha BT1100 Bulldog
Klagar inte på mina två handledare, de gör så gott de kan, med jobb och familj men just den dagen kan de inte.

Är snart 50 så klarar mig själv ;), dock måste komma dit på något sätt på min MC / i sällskap med en handledare, alternativet är ett MC-släp efter bilen dock min bil har inget dragkrok.

Det krävs enbart handledarintyg, om man vill åka själv på sin hoj o handledaren på sin, ett intyg tar några dagar att skaffa... Samåka på samma MC funkar inte riktigt i Uppsala, där starten och målet är på olika platser, så handledaren måste förflytta sig också.

Så..åter till ursprungsfrågan....kom igen, är ganska snäll :)

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Klagar inte på mina två handledare, de gör så gott de kan, med jobb och familj men just den dagen kan de inte.

Är snart 50 så klarar mig själv ;), dock måste komma dit på något sätt på min MC / i sällskap med en handledare, alternativet är ett MC-släp efter bilen dock min bil har inget dragkrok.

Det krävs enbart handledarintyg, om man vill åka själv på sin hoj o handledaren på sin, ett intyg tar några dagar att skaffa... Samåka på samma MC funkar inte riktigt i Uppsala, där starten och målet är på olika platser, så handledaren måste förflytta sig också.

Så..åter till ursprungsfrågan....kom igen, är ganska snäll :)

Som någon var inne på behöver du ju bara någon som kan skjutsa dit dig på din egen hoj, varför måste de vara handledare för?

TheHun

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2014
Hoj
Yamaha BT1100 Bulldog
Som någon var inne på behöver du ju bara någon som kan skjutsa dit dig på din egen hoj, varför måste de vara handledare för?

Som jag skrev, i Uppsala är start och mål är på olika platser beroende på turordningen. Hur ska den skjutsande MC-föraren ta sig till den andra platsen flera km bort från ingemanslandet?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Som jag skrev, i Uppsala är start och mål är på olika platser beroende på turordningen. Hur ska den skjutsande MC-föraren ta sig till den andra platsen flera km bort från ingemanslandet?

Har ännu inte åldern inne o är dessutom inte hemma då så kan inte hjälpa dig, dock räcker det väl att personen kan ta sig till platsen du utgår ifrån eftersom du sen ska klara ditt körkort o kan köra hem själv :tummenupp

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT

Men när du är i mål får du ju papperet med tillfälligt körkort och kan köra hem själv? Eller är det ändrat sen -95? Det är ju så mycket nymodigheter hit och dit med körkort...

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Man kan ju kugga också :-(

Det där är helt fel inställning. Möjligheten att bli underkänd ska inte finnas med i medvetandet över huvudtaget. Visualisera målbild - lappen (eller ja, körlovspapperet då) i handen! Tanken på att få ringa efter en taxi efteråt för att kunna komma hem borde vara nog avskräckande. :D

Last edited:

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Antog att han kanske tänkte så. Hur man ska få hem hojen om det blir underkänt. Såklart så hoppas jag verkligen på att du lyckas:).

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Hade jag inte varit i Södertälje och jobbat då så hade jag kunnat hjälpa till att frakta hojen, även om jag inte får handleda så kan jag dra den på ett släp. :) Om du utökar förfrågan till att innefatta att frakta hojen med släp kanske det blir fler som kan hjälpa till. :) Kanske rentav någon polare. :tummenupp

TheHun

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2014
Hoj
Yamaha BT1100 Bulldog
Citat från Tidsbekräftelsen på Förarprov:

"Utbildaren/handledaren skall finnas tillgänglig i samband med manöverprovet"

Mao personen MÅSTE HA handledarbevis (således några scenario ni nämnde faller bort)!

Återigen till ursprungsfrågan: Handledare sökes till en eftermiddag Uppsala- Stockholm ToR :) Bevis/bensin/viss ersättning står jag för

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Citat från Tidsbekräftelsen på Förarprov:

"Utbildaren/handledaren skall finnas tillgänglig i samband med manöverprovet"

Mao personen MÅSTE HA handledarbevis (således några scenario ni nämnde faller bort)!

Återigen till ursprungsfrågan: Handledare sökes till en eftermiddag Uppsala- Stockholm ToR :) Bevis/bensin/viss ersättning står jag för

Verkar sisådär på hur viktigt det är. Jag känner till andra som hjälpt till med att köra hoj till uppkörning, utan att vara handledare eller ens behöriga att vara handledare.

Är bortrest och har dessvärre ej möjlighet att assistera, hoppas det löser sig.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring