Vem har nämnt något om att SMC-instruktörer är/ska vara bra på att köra hoj? Det är inte grundförutsättningen för att bli en bra instruktör. Rent teoretiskt behövs det ju inte ens körkort för en sådan syssla.
Visst, instruktörer träffas ofta någon/några gånger per år för att avrosta och vidarutbilda sig men det är ju inte att bli bra/bättre förare som är huvudsyftet med dessa sammankomster. Den viktigaste träningen för instruktörerna sker när de står bredvid andra instruktörer och leter fel i deras körteknik för att sedan kunna informera sin instruktörskollega om vad som denne kan göra för att bli en bättre förare. DET är instruktörsträning. Att träna för att sätta snabbaste varvtiden är inte målet vid instruktörernas utbildning.
Mycket av instruktörernas träning är ju ren pedagogik. HUR man lär ut. Den kunskapen saknas nog hos en hel del av dagens handledare misstänker jag.
Kalla mig gärna cynisk men jag misstänker att de anonyma snubbar som erbjuder sig att vara handledare till en babe på ett sporthojsforum kanske inte alltid har den bästa kompetensen för att utföra uppdraget... Inte heller att de erbjuder sina tjänser för att de prioriterar hennes kunskaper före sina egna lustar...
Visst vore det ballt att bli handledd av Rossi som körkortsaspirant. Men vad är det som säger att han är bra på att lära ut? En halvfet, medelålders, kapten ombord på en guldvinge kan vara en mycket bättre instruktör. Det enda vi med säkerhet kan säga om Rossi är att han såväl hade som alltjämt har mycket bra instruktörer.
SMC bedriver officiellt
vissa kurser för de som övningskör, då behövs dock en handledare som tar ansvaret vid körningen. Huruvida man förmedlar kontakter mellan körkortselever och instruktörer är ju upp till varje lokalavdelning. Det finns ingen officiell "handledarförmedling" men det behöver ju inte betyda att det inte finns någon lokal instruktör som kan tänka sig att åta sig en sån syssla privat. Enda sättet att få reda på sådant är att söka kontakt.