Handledare mc

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ingenting gäller förrän du har rätt papper i din hand.
På det pappret ska det stå
Handledarintyg för privat övningskörning behörighet A
Och där ska ditt och din frus namn stå.
Det pappret måste ni visa för polisen när ni blir stoppade.
Ett sådant papper har du inte, och har aldrig haft.
Utan det pappret är det olovlig körning.
Transportstyrelsen säger att du får lov att ansöka om det pappret i oktober.
Ditt gamla handledarintyg för B gäller fortfarande, men för bara för B.
Men det pappret har du kastat. Det gjorde du rätt i eftersom din fru tog sitt B-körkort.
Din frus körkortstillstånd för både A och B gäller fortfarande.
Hon får övningsköra.
Du får inte.
Hon måste gå i skola, eller hitta någon som haft A i minst fem år, som då får söka handledarintyg.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Jo då jag är godkänd som handledare har pratat med dom idag men jag får inte köra förrän oktober men det roligaste är att när jag ringer polisen och dom slår i datorn så står det att jag är godkänd som handledare så nog skulle vi kunna åka nu .....
Nej. Nej. Nej. Nej. Och åter nej.

-Det är roligt att låta lite sträng:rolleyes:, kanske ska satsa på en karriär som uppkörningskontrollant, peka med hela handen på den unga skakande aspiranten framför mig och myndigt säga "NEJ" ...nästa. :D

Last edited:

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Ni förstår inte vad jag menar ska försöka förklara så alla fattar

jag är godkänd som min frus handledare när jag har haft mitt körkort i exakt 5 år på dagen detta innebär för mig 10 oktober i år. Och då behöver jag ej ansöka om nytt handledarskap utan det som vi redan har gäller. Förstår alla ???? jag får alltså ej övningsköra med min fru från transportstyrelsen sida förrän 10 oktober. Men närt man ringer polisen och frågar så står jag som godkänd handledare redan är alla med så blir jag stoppad så och dom kollar i sin dator så är jag godkänd som handledare det enda dom kollar är att jag har A kort och att jag är med med på listan som godkänd hanledare....så sa polisen till mig är alla med

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Jag ska nu förklara nu för dig så du är med ringde transportstyrelsen idag dom sa att jag är godkänd redan som handledare bara att jag inte får köra innan 10 oktober att då jag redan har handledarskap behöver vi ej söka nytt för A. är du med ????

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
I allra vänligaste mening vill jag bespara dig från att få din fru att åka fast för olovlig körning, och därmed förstöra sina chanser att ta motorcykelkörkort.
Inga onda känslor! Detta är vänligt menat!
Du behöver bara veta en sak:
Har du papperet i din hand, så är det okej att köra.
Har du inte papperet i din hand, så är det inte okej att köra.
Och för att uttrycka mig väldigt plumpt och grovt (återigen, inget ont menat trots språket):

Du ska skita i vad transportstyrelsen sagt till dig i telefon.
Polisen kommer att skita i vad transportstyrelsen sagt till dig i telefon.

Polisen kommer säkert att lyssna på dina argument en stund. Och säga "jaså, så det sa det på transportstyrelsen, säger du, jaha, jaha. Och papperet har du inte, nä, nä." Sen går de och bokför din fru för olovlig körning.

Lagen kan inte missförstås.
-Du måste ansöka om handledarskap för dig och din elev, och intyget måste gälla det avsedda fordonet, i detta fallet motorcykel med obegränsad behörighet, alltså A.
-Intyget måste du ha med dig för att visa om du blir stoppad av polis, annars riskerar du böter.
-För att bli handledare måste du ha ett giltigt körkort utfärdat av en stat inom EES*, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren.
-Du får inte heller ha haft ditt körkort återkallat någon gång under de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri

Du säger att polisen kan slå i sina datorer. Jo, och vad kommer de se då? De kommer att se att du inte är godkänd som handledare, att du aldrig ens ansökt att bli handledare för motorcykel, samt att du inte ens haft ditt motorcykelkörkort i fem år.

Ni gör er skyldiga till trafikbrott. Men visst, ut och åk.

stonefido

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2008
Hoj
Kawasaki ZX12R 00
Då är det ju inte mycket att prata om utan bara vänta till 10 oktober:huvet
Jag ska nu förklara nu för dig så du är med ringde transportstyrelsen idag dom sa att jag är godkänd redan som handledare bara att jag inte får köra innan 10 oktober att då jag redan har handledarskap behöver vi ej söka nytt för A. är du med ????

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Är det bara jag som undrar vad huvudpersonen själv vill?

Vad vill Zenita123:s fru? Vill hon:
1) Övningsköra olagligt, eller
2) Övningsköra lagligt?

Att Zenita123 inte får vara hennes handledare på motorcykel förrän 131010 är ju redan klargjort.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Om du vänder på ditt körkort så ser du att där står exakt vilka datum du förvärvade dina behörigheter. Det behövs således inte ens en dator för att se att du inte haft din A-behörighet i 5 oavbrutna år, och du är inte kvalificerad att vara handledare åt din hustru ännu
Det är bra att du är anmäld hos Transportstyrelsen som handledare, det sparar dig tid eftersom du inte behöver söka om handledarskapet.

Men 5 års regeln gäller och den är väldigt enkel att kontrollera, oavsett vad körkortsregistret säger. Så ni kan chansa men om ni fastnar i en kontroll lär nog konsekvenserna smaka mer än vad det är värt. Din frus körkortstillstånd kommer dras in som minst och du kan nog påräkna dig ett bötesstraff.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Denna tråd är intressant på något mystiskt sätt trots att man knappt förstår vad den handlar om :hihi

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Inte kan du fått ett handledar tillstånd när du inte uppfyller kraven som ställs för att vara handledare? Låter väldigt konstigt.... Jag skulle inte chansa, händer en olycka så blir det väldigt tråkigt. behöver ju inte vara hennes fel men likt förbannat så blir hon straffad.

Vänta ett år eller kör på skola är mitt tips.
:7peta

Det är inte hon som blir straffad. Handledaren har ansvar över sin elev och gör eleven fel så är handledaren ansvarig. Däremot om det händer en olycka och inte elev/ handledare är vållande så är de vanliga trafikanter och den vållande blir skyldig.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är inte hon som blir straffad. Handledaren har ansvar över sin elev och gör eleven fel så är handledaren ansvarig. Däremot om det händer en olycka och inte elev/ handledare är vållande så är de vanliga trafikanter och den vållande blir skyldig.

Fast är inte han godkänd som handledare räknas det väl som att hon inte har någon handledare med sig, utan bara en annan motorcyklist. Således åker hon på olovlig körning oavsett vem som orsakade olyckan. Hon räknas ju bara som vållande till olyckan om hon faktiskt är det förstås, men straffad för den olovliga körningen lär hon bli oavsett.

Är han godkänd som handledare är som sagt han ansvarig om hon vållade olyckan.

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Jag och tjejen hade samma problem som er förra året. Är hon villig att ta risken som kanske inte är så stor att bli stoppad så..... :brynad

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
"killen vet nog minsann vad hans egen fru klarar av!! säger han att hon kan köra så kommer hon inte gå omkull!!"

Jaha, så varför sker det olyckor överhuvudtaget i så fall? Är det bara folk som inte tror att de kan köra som klotar? Medan folk som tror att de kan köra, aldrig nånsin klotar? Är ni grabbar på riktigt!??

Om kärringen din sätter hojen i något dyrt så blir det inte kul, eftersom hon kör olovligt. Försäkringar som inte gäller och hon blir återbetalningsskyldig till hela summan.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Här är ett rättsfall som inte har mycket, men lite, gemensamt med tråden.
Körskolelärare som kört med två elever samtidigt. Åkte fast. Vem har gjort sig skyldig till vad?
Sådär lagom mysig halvunderhållande läsning en kall vårsöndagskväll...
https://lagen.nu/dom/rh/2008:21

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Om kärringen din sätter hojen i något dyrt så blir det inte kul, eftersom hon kör olovligt. Försäkringar som inte gäller och hon blir återbetalningsskyldig till hela summan.

Jodu, dom matriella skadorna är säkert det man tänker på om man borrar in hojjen i nått "dyrt". :va

Vad är "dyrt" för dig?. :rolleyes:

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Här är ett rättsfall som inte har mycket, men lite, gemensamt med tråden.
Körskolelärare som kört med två elever samtidigt. Åkte fast. Vem har gjort sig skyldig till vad?
Sådär lagom mysig halvunderhållande läsning en kall vårsöndagskväll...
https://lagen.nu/dom/rh/2008:21

Ingen har gjort sig skyldig till nåt eftersom hovrätten ogillar åtalet?
Men det kanske var en retorisk fråga...:musik

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Nu kanske jag är dum som frågar ungefär samma sak, men...

Det är så att en kompis nyligen tagit körkortstillstånd för behörighet A.

Jag skulle vilja bli handledare för honom. Men jag har bara haft mitt A körkort i ca 4 år och 11 månader.
Kan jag ansöka om att bli handledare redan nu? Även fast det saknas några veckor. Eller kommer de bara neka ansökan för att jag haft A kortet mindre än 5 år?

Om man ansöker redan nu och blir beviljad att vara handledare. Gäller det från att man får godkännandet att vara handledare, eller från det datum jag har haft körkort i 5 år?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!