Handledare sökes

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jaaa det får du faktiskt göra. ;)
Menade ju inte gubbstrutt i dess rätta bemärkelse ... menade väl mer gulledig liksom...
Jo .. det där med vikten på cykeln är viktigt, men en så liten som en 250 tror jag att jag hoppar faktiskt .... har kollat på en gammal jäkla suzuki på 500cc .... ju äldre dom där harvarna är dessto tyngre är dom ju. Så det lutar nog åt en sådan. Bromsningarna är jag urkass på hahahaha Ger gärnet med handbromsen och då vet vi ju alla vad som händer :)
;)

Jo, jag förstod det ändå:)
Jag tänkte faktiskt på samma sak som lilltryne och Alming här.
Vet inte om vi pratat om det på jobbet, men en Kawasaki ER-5 är ett bra alternativ också. Körde på en sådan på skolan när det var den andre elevens tur att köra på CB 750:n. Vi hade båda hojarna med ut och då mängdtränade jag på ER-5:an när jag inte hade CB 750:n. Inte den snyggaste hojen direkt, men ett bra och billigt allternativ som övningshoj. Lite ryckig på gasen på låga varv jämfört med CB 750 innan man får kläm på det, men det är inga broblem.
Borde inte vara svårt alls att hitta ngn sådan billigt eftersom det finns så många av dem.
Kolla upp det vetja..:)

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
Mmm...macho macho man...:rolleyes:

Men om haffat inte ser mellan fingrarna så är det inte lika "outlaw"! Och det gäller inte bara henne, utan DIG med. Och vad händer om en olycka inträffar!!

Kört mc med enbart B-kort = Varning - 6 månader

Tillåtande av olovlig körning = Varning - 6 månader

ich bin steinhardt! :FU haha..

det är väl upp till personen i fråga, en del oroar sig för allt och stannar helre hemma medans andra tar det med en klackspark och lever loppan.

som sagt sköter man det snyggt och kör lite avsides så tror jag man klarar sig med en tillsägning om ens det (du vet, är man bara trevlig i sitt bemötande så är de flesta poliser rätt schyssta tebax), men visst, det kan ju likagärna komma några helgalna piketsnutar som gangbangar hela hojgänget i bussen... dumt att chansa, speciellt när körlektionerna är så billiga :rolleyes:

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Du har startat igång bra Zingoo :) Du visar du lär dig för fullt i tråden och det är alltid uppskattat av handledare. Är trotsallt handledarens körkort som ryker om du tabbar dig.

Lite allmänna tips från en halvdryg BMW-gubbe:

- Bra tråd för dig http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=8

- Skaffa hojj som är billig men inget gammalt vrak och gärna billig att välta med (du kommer garanterat välta någon gång). Er5 ett finfint val om du funderar köra första tiden efter på begränsat kort. Tror du att du hellre vill köra större å obegränsad sporthojj så köp en över 700c. En tjejkompis kommer nog sälja sin strypta ER5a i vår som är mkt välvårdad å en hel del extra såsom motorbåge (= billigt lägga hojjen). Iaf... Er5 bra val :)

- Skaffa full skyddsutrustning. Ok med bättre begagnad, hellre det än ny å skräp. Du kommer att välta och så varför repa ett helt nytt dyrt ställ? Hjälm dock nyskick eller ny.

- Boka in dig nu på teori hos körskola. Hitta en/ett par kompisar (innan eller på skolan) och plugga teorin gemensamt. Perfekt för någon som annars somnar med teoriboken :tummenupp Går det så gå den nu! Bra väder för sitta inne å plugga.

- Körskola, bra med åtminstone 1-2 lektioner i början och 1-3 lektioner nära uppkörningen för stämma av. Beror mkt på hur duktig handledare du får tag i.

- Praktik - Prio 1 är att du ska lära dig att hantera hojjen. Dvs det är parkeringsplatser/ öppna ytor och konövningar som gäller. Har du B-körkort sedan innan så är det än mer det som gäller. Gör det tidigt i vår. Under sommarn blir det väldigt svettigt. Under våren kan du enklare få med handledare på det oxå då de kan "rosta av" sig själva samtidigt. Vill handledarn bara köra i trafik så skaffa en annan :)

- Få koll själv på vilka moment som finns i VV kursplan för MC, inte bara uppkörningsmomenten. Många handledare har inte så bra koll på dem. Gå igenom dem och pricka av dem när du känner att du kan dem väl.

- Se inte målet som att fixa uppkörningen fortast möjligt utan att du ska lära dig hantera och köra hojj trafiksäkert. Låter helpräktigt (så passar bra att nån med BMW säger det :D ) men det är ett billigt sätt att undvika hamna i olycksstatistiken. Tyvärr många hojjåkare som hamnar där pga lite träning och ovana :(

- Ha kul! :tummenupp

zingoo

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Väntar .....
Tack för all hjälp och alla vettiga (och kanske mindre vettiga) svar ;)
Ska plugga teori och låter er veta hur det fortlöper:D
Ta hand om er så hoppas vi på en vår snarast möjliga!

Kram kram!!

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
Du måste ändå ha handledare som övervakar om du ska träna på banorna, så kommer snuten och han är där ensam, så är han ju rökt redan där... men bra ide :3freak:

Ja men väljer man sitt ställe rätt och uppför sig så är chansen större att dom tar dig för trafik brott med din handledare. Jag körde en hel del själv på kyrkogårdens parkering... inte snut tätaste platsen direkt :tummenupp

cantharis

Guest
:Hej

Jag skulle behöva någon att övningsköra med... är det någon som är intresserad? :hojsmilie

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
:Hej
Jag skulle behöva någon att övningsköra med... är det någon som är intresserad? :hojsmilie

Haka på Zingoo vettja :) Hon kanske fixat någon nu? Kan vara bra för teorin och gemensamma övningskörningar etc.

Skadar inte tala om vem du är och vart är du idag vad gäller hojjkortet?
Helt grön på hojj? Har du egen hojj? Kört på skola något? Någon tidsplan? etc. etc... se tidigare frågor i tråden :)

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Haka på Zingoo vettja :) Hon kanske fixat någon nu? Kan vara bra för teorin och gemensamma övningskörningar etc.

Man får bara övningsköra med en elev åt gången, oavsett om det är körövning på väg eller träning på en parkeringsplats.

hajmat

just a girl
Gick med
4 Mar 2009
Hoj
KTM exc 125
Ja skulle me vilja ha lite hjälp me handledare :) o höj under tiden. Ja o cantharis pluggar teori ihop o grejs än så länge. Men körandet kommer vi behöva hjälp me när vi inte kör me stefan... Iaf ja, för ja vill ju få köra så mkt de bara går så ja blir världsbäst ;-)

cantharis

Guest
hahahah så du ska bli världsbäst honey...
du menar världsbäst efter mig då :banana

:fyllisar nu e de snart helg

cantharis

Guest
öööööl wiiie
jag det låter som en bra ide :tummenupp
vart ??????

:yoparty

**liiite rastlös här**

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Ja skulle me vilja ha lite hjälp me handledare :) o höj under tiden. Ja o cantharis pluggar teori ihop o grejs än så länge. Men körandet kommer vi behöva hjälp me när vi inte kör me stefan... Iaf ja, för ja vill ju få köra så mkt de bara går så ja blir världsbäst ;-)

Duger inte husa att övningsköra med? :D

cantharis

Guest
jodå en husa duger alldeles utmärkt :2cool
bara den har två hjul och går fram o bak....

E du suger på att lära ut med en husa?

:hojsmilie

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Har lovat att vara handledare åt 2st i vår nu men skulle det inte bli något med dom kan jag tänka mig handleda lite. Eller iaf vara lovlig på pappret för att köra, vet inte om jag är så bra på att lära ut nåt :tungan

cantharis

Guest
Har lovat att vara handledare åt 2st i vår nu men skulle det inte bli något med dom kan jag tänka mig handleda lite. Eller iaf vara lovlig på pappret för att köra, vet inte om jag är så bra på att lära ut nåt :tungan

Det vore snällt :)

Hör av dig om du blir ledig för handledarskap bara....
Ha en grymt bra helg alla!!! :yoparty

MC60

SDK Socio#2449
Gick med
18 Nov 2008
Hoj
Diavel red carbon
Hej
Om nån av er som söker handledare har tillgång till övningskörninghoj kan jag ställa upp som handledare..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0