Handledare vid övningskörning

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
zx7r
Jag undrar om en polare som haft A begränsad i 2år och sen fått vanligt A kort automatiskt. Det har han haft i 3år alltså totalt 5år. Får han bli min handledare?

Jag har letat på vv:s hemsida utan att hitta nått vettigt svar.
Och sökfunktionen här funkar inte :confused:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Övningskörning

Nej, han får inte vara din handledare. Enligt bestämmelserna skall handledaren innehaft körkort för aktuell behörighet (dvs tung MC) oavbrutet i fem år.

Däremot ansökte en kompis till mig om att bli handledare för sin tjej och han blev godkänd. Då hade han haft MC-kort i tre år. Varför han blev godkänd och vad som skulle hända om en olycka var framme under övningskörningen vet jag dock inte.

Edit:
Hittade detta på VV:s hemsida. Lite kryptiskt men ungefär samma betydelse som det jag skrev ovan (tror jag)

Krav på handledaren
För att godkännas som handledare ska du:
ha fyllt 24 år
under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren ha haft och fortfarande ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat med behörighet för det fordon som övningskörningen avser

Last edited:

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6

Däremot ansökte en kompis till mig om att bli handledare för sin tjej och han blev godkänd. Då hade han haft MC-kort i tre år.

Det där är vanligt förekommande.
Dom anser nog att det är ens eget ansvar att se till så man uppfyller kravet på 5 år.

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Det där är vanligt förekommande.
Dom anser nog att det är ens eget ansvar att se till så man uppfyller kravet på 5 år.

Snarare missar tippar jag. Fastnar med ogiltiga fakta enligt lagen i kontrollen hos farbror blå kvittar det ju vad de givit tillåtelse för.

Den här frågan dyker upp regelbundet i lite olika former på forumet. Sök igenom sporthoj via google och du lär hitta många trådar i ämnet.

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
han får vara din handledare för Abegr...ni kan övningsköra på en 25kw hoj...sen kör du upp på en tung,:yoparty walla så har du ditt a-kort

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
zx7r
Ni har nog rätt att dom menar att fordonet\behörigheten är olika fordon om man har strypt det eller inte... Känns lite löjligt men pappern är inskickade får se vad dom säger och om det håller i snut kontroll :va
I värsta fall får man väl strypa sin hoj, hur gör man då? byter man förgasare till nån mindre eller hur funkar det?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!