Handledarkursen...

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Kawa Z800-13
Jag talar inte av egen erfarenhet, min sambo har jobbat många år som mc-lärare. Han påstår att om man har prövat bägge delarna så ser man snabbt vilket alternativ som är mest fördelaktigt.

Att en handledare kan göra mer i bil har vi nog lite olika uppfattningar om!
Det är ju betydligt lättare att "hänga på" eleven om man följer på hoj, om du får bilar/lastbilar emellan er och du som handledare själv sitter i bil. Har du dessutom ingen radiokommunikation med eleven så blir det inte lätt!

Vad blir det för utbildning om det inte förkommer någon kommunikation mellan elev/handledare???




[QUOTEHan å;4352879]Apapapp! Det är farligt att säga att det "alltid" har varit så :mattias

Min bror övningskörde 125'a framför farsans bil någon gång på 80 talet

Jag skulle vilja påstå att en handledare i bil kan göra mer än en på mc bakom, en i bil kan ju i alla fall preja fanskapet av vägen i värsta fall.

Kör man bakom på MC och båda har senaste race-sliponet lär kommunikation, radio eller ej, bestå i ett evinnerligt gestikulerande som man minst lika lätt kan göra inifrån en bil.[/QUOTE]
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tackar så mycket Blivande Mctjejen.

Dock sitter jag smått o kokar inombords att jag ska behöva betala nästan
1000kr bara för att få sätta mig i en bil o hjälpa någon till körkortet....
Men som vanligt är det bara o betala o se glad ut... :D

Körskolorna har en stark lobbyorganisatiom som klämmer igenom sån här skit så att körskolorna ska få tjäna ännu mera pengar.

Sen motiverar man det med "Jamen vi måste få bort alla svart-lärare från vägarna, såna som övningskör mot betalning utan att vara körskollärare"

Jo, men ska vi betala för att branchen har problem med svartjobbare?

Dessutom räckte ju det föregående steget att man som handledare var tvungen att ansöka om handledarintyg för varje elev, redan där syntes det ju om "Sigge-Svartjobb" ansökte om att få vara handledare åt 12 personer om året...

Men det var ju gratis, och körskolorna tjänade inget på det.
 

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Kawa Z800-13
För det första: Beslutet om handledarutbildning är ett riksdagsbeslut! Alltså inte med påverkan från trafikskolor! Detta har tillkommit pågrund av olycksstatistiken generellt men framförallt för att det sker många olyckor vid privat övningskörning.

För det andra: Är det en stor möjlighet att påverka blivande körkortstagare att bli så trafiksäkra som möjligt men även ge handledarna lite uppdateringar om vad som hänt sen dom tog körkort!

De allra flesta som jag träffat tycker att kursen har varit väldigt nyttig!

Vem vet?? Om vi hade hållt ner olyckstatistiken så hade kanske denna kurs aldrig kommit på tal!

Körskolorna har en stark lobbyorganisatiom som klämmer igenom sån här skit så att körskolorna ska få tjäna ännu mera pengar.

Sen motiverar man det med "Jamen vi måste få bort alla svart-lärare från vägarna, såna som övningskör mot betalning utan att vara körskollärare"

Jo, men ska vi betala för att branchen har problem med svartjobbare?

Dessutom räckte ju det föregående steget att man som handledare var tvungen att ansöka om handledarintyg för varje elev, redan där syntes det ju om "Sigge-Svartjobb" ansökte om att få vara handledare åt 12 personer om året...

Men det var ju gratis, och körskolorna tjänade inget på det.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Tro vad du vill...........


Tyvärr stödjer jag inte dig i denna frågan utan är mer inne på Guws linje...

En sak att ha en kurs... men varför ska jag gå den 10 gånger om jag ska köra med 10 personer? eller om jag har tur "bara 3 gånger"

Att man ska "uppdatera sig" köper jag inte heller..
Som i mitt fall så tog jag C kort för 6 mån sen... B för 5år sen.... Kan man vara mer uppdaterad än så?

Jag förstår resonemanget på en som tog körkortet 1955 o nu ska övningsköra med sin 16åriga dotter men nånstans så är det väl "Ansvar".... som klingar högst...

Och tyvärr har jag inte mycket över för trafikskolor... det finns för många i branchen som beter sig som svin.
Då har jag inte gått in på körkortsuppkörningsgodkännarepersonen...

Ta nu inte detta som någon kritik riktad mot dig Blivande Mctjej fär det är det inte
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
För det första: Beslutet om handledarutbildning är ett riksdagsbeslut! Alltså inte med påverkan från trafikskolor! Detta har tillkommit pågrund av olycksstatistiken generellt men framförallt för att det sker många olyckor vid privat övningskörning.

För det andra: Är det en stor möjlighet att påverka blivande körkortstagare att bli så trafiksäkra som möjligt men även ge handledarna lite uppdateringar om vad som hänt sen dom tog körkort!

De allra flesta som jag träffat tycker att kursen har varit väldigt nyttig!

Vem vet?? Om vi hade hållt ner olyckstatistiken så hade kanske denna kurs aldrig kommit på tal!

Tror du på det där själv? :confused:

Denna kurs har endast kommit till pga ett mål som STR har.
Detta mål är att det ska vara omöjligt att ta körkort utan att gå till en körskola, samt att privat övningskörning ska förbjudas.

Tvärtemot vad du skriver så har jag fått uppfattningen från att ha pratat med folk som gått kursen att den är rätt onödig och endast kostar massa pengar.
Att man sedan måste gå kursen för varje elev oavsett tidsperioden mellan gångerna är ju bara skrattretande.
 

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Kawa Z800-13
Jag kan hålla med er om att en del saker är konstiga när det gäller kursen. En del skulle kunna ändras, men jag anser ändå att kursen är bra! Mycket hänger på den som håller i kursen!

Dock vet jag att på många trafikskolor är kursen under all kritik, många ser det som enbart ett tillfälle att slå sig för bröstet och tala om hur duktiga dom är. Att det är till just deras trafikskola man ska gå om man vill ta körkort.

Och definitivt är det allt för många tomtar i branschen(trafikskola), många som inte alls borde hålla på med det.

Det finns mkt man vill ändra på i den här branschen kan jag lova!!

Mvh Maria
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Lyfter lite.

Är det fortfarande så att man inte behöver ha någon handledarutbildning för att övningsköra med hoj?

SVARA!
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag ska gå handledarutbildningen för B övningskörning på onsdag så får vi se hur den är. Jag är inne på 4:e eleven på två år, 3 hoj och en bil. 1 lyckad uppkörning ifjol. En som är farträdd och la ner efter att på 8:e försöket inte vågat komma upp i hela 50 kmh på avlyst jätteområde(kille 50 bast, jösses). En som övar konbanor och bromsning och till motsats får sägas åt att lugna ner sig. Och senare en 17-åring som ska ta b-lapp först och sen ev A-lapp.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top