Handledsskydd mc

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ledsen för sent svar!

Det som går sönder är alltid den svagaste punkten, vilket är självklart. Handlar om att man måste absorbera energin som uppstår och bäst görs detta genom att överföra den till muskulatur genom att tex ha lätt böj i de olika lederna. Skulle man fixera lederna helt kommer energin istället sätta sig skelettet med tex fraktur som konsekvens.

Landar man handloven brukar handleden ryka. Får du ett slag mot handlflatan, tex ett styre som slår tillbaka, så kan båtbenet ryka. Får du slag mot tummen så att denne böjs ut från handflatan så brukar ett speciellt ligament (ucl) ryka. Landar du på armbågen med spetsen mot underlaget kan du få en olecranonfraktur. Har du otur kan samma energi gå upp och orsaka fraktur på överarmsbenet. Får du slag mitt på underarmen får du diafysära frakturer.

Det som bryts är svagaste punkten, handlar om enkel mekanik. Sen måste man ha i åtanke om man haft tidigare frakturer i området (man bryter sig inte två gånger samma punkt), om man äter specifika läkemedel, om man haft näringsvbrister i unga ålder, genetiska faktorer, ålder etc etc etc.

Tackar. :tummenupp

RasmusK

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
2010 KTM Superduke R, 2007 KTM 690SM (såld), 1992 Honda NSR125 (Såld)
Bröt själv båtbenet tidigare i år och gick gipsad 4 månader pga detta.

Kör nu ibland med ett handledsskydd av den mjukare sorten som heter rehband och det köpte jag på apoteket. Det funkar helt okej och det tar inte så stor plats.

Sen inhandlade jag också nya handskar då jag var rädd för att slå upp skadan om olyckan skulle vara framme och jag gick på ett par Gimoto gp3 på ebay för 800kr ink frakt från england. Dem har ett skydd som hjälper till att skydda just båtbenet vid olycka. Just själva skyddet kommer från Knox så dem kanske har det på sina handskar också.
Men jag måste ändå rekomendera Gimoto gp3 handsken för att vara hur skön som helst och det är riktigt bra kvalité. Dem är dock svåra att hitta i butik så ebay är nog det enklaste.

Här har du en bild på dem.

http://www.google.se/imgres?hl=sv&b...bnh=175&tbnw=249&start=0&ndsp=35&tx=131&ty=73

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...