Handpenning vid mcköp över nätet...

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Handpenning,mcköp,nätet,(upplösningen)!

Historien så här långt:

Bestämmde mig efter sju svåra år att köpa en knarr på en firma i Göteborg (bor själv i Lund) och efter samtal med dom så la jag en handpenning på 5000Sek. Jag har enbart sett knarren på bild och undrar nu om detta går under distansköplagen vilket gör att jag har rätt att få tillbaka pengarna som jag lagt som handpenning?

Har någon råkat ut för samma sak eller finns det någon som sitter inne med kunskaper om sådant här (konsumentköplagen)?

Så här säger lagen:
"Nu finns det istället lagar som heter distans- och hemförsäljningslagen och dörr- och telefonförsäljningslagen. I dem står det till exempel om köp via postorder och Internet, eller vad som gäller när något köps från TV-shop. När man handlar via postorder eller från TV-shop har man fjorton dagar på sig att ångra ett köp."

"Kan du ångra dig om du har köpt en vara på Internet?
Ja. Du har i allmänhet fjorton dagar på dig. Tiden räknas från det datum då du fick hem det du har beställt. Men det finns några undantag när man inte har ångerrätt. Tidningar och tidskrifter får man inte lämna tillbaka till exempel. Och man får inte lämna tillbaka ett datorprogram eller en cd-skiva som har varit plomberad, om plomberingen är bruten."

Detta innebär väl att jag borde kunna få tillbaka min handpenning eller?????

Last edited:
Du ska alltså inte köpa hojjen eller? Man har väl 2 veckors ångerrätt och det låter som du skulle kunna få tillbaka din handpenning enligt dina citat.......

Gissningsvis så kan du bara få tillbaka din handpenning om de inte kan leverera hojen inom rimlig tid, dvs att något ska göras med den från säljaren sida och det drar ut på tiden. Alternativt är om de helt ljugit om skicket den är i, men i det fallet får du nog problem att få tillbaka pengarna ändå.

Men som sagt, det här är vad jag tror, inte fakta.

Hoppas jag verkligen inte...

Nu var det ju inte din personliga åsikt jag frågade efter så klipp dig och skaffa dig ett jobb:mad:

Du ska alltså inte köpa hojjen eller? Man har väl 2 veckors ångerrätt och det låter som du skulle kunna få tillbaka din handpenning enligt dina citat.......

Japp, har lite ånger angående den knarren. Och som du säger så borde jag väl, kanske, eventuellt få tillbaka pengarna.....

Gissningsvis så kan du bara få tillbaka din handpenning om de inte kan leverera hojen inom rimlig tid, dvs att något ska göras med den från säljaren sida och det drar ut på tiden. Alternativt är om de helt ljugit om skicket den är i, men i det fallet får du nog problem att få tillbaka pengarna ändå.

Skall hämta den imorgon men inga papper är skrivna och det är en beggad knarr så inget dom har beställt hem eller dylikt! Skicket är bra (enligt bilderna i alla fall).

Last edited:
Det räcker naturligtvis inte att du ångrat dig!

Handpenningen betyder ju att du i princip köpt hojen! Ska du häva det köpet måste du visa att avsevärda fel eller avvikelse från beskrivningen finns.

Annars kan du glömma dina pengar! Handpenningen är ju för att säljaren ska slippa vimspellar!

Det räcker naturligtvis inte att du ångrat dig!

Handpenningen betyder ju att du i princip köpt hojen! Ska du häva det köpet måste du visa att avsevärda fel eller avvikelse från beskrivningen finns.

Annars kan du glömma dina pengar! Handpenningen är ju för att säljaren ska slippa vimspellar!

Exakt

Jojo, traditionen angående handpenningen är ju så att lagt kort ligger så att säga, men jag blev också lite nyfiken nu, jag skulle gärna vilja se någon lagtext som styrker traditionen.

Är det någon som har koll på om något sådant finns?

/perris

Hallå Kungen.

Ge oss mera detaljer, vilken firma det är, vad det är för hoj och framförallt varför du har ångrat dig!

Personligen så tycker jag att om det är en seriös firma så borde de lämna tillbaka din handpenning. Den goodwill som de köper av dig borde vara mycket mer värd än de tusenlappar som du har lagt som handpenning.

Jag har ju ingen aning om vad lagen säger i sådana är fall, men jag tycker inte att det verkar helt klart vad som gäller. Som så ofta är fallet så är det massor av -tyckare- men få vetare här på forumet. Det kanske inte är moraliskt rätt att ångra sig, men det är inte samma sak som lagen! Ta kontakt med konsumentverket och hör vad som gäller.

Keep us updated!

Jojo, traditionen angående handpenningen är ju så att lagt kort ligger så att säga, men jag blev också lite nyfiken nu, jag skulle gärna vilja se någon lagtext som styrker traditionen.

Det skulle jag också vilja! Dom citat jag lagt in i första inlägget kommer från Konsumentköplagen och eftersom jag köpt knarren över nätet så bör man väl ha ångerrätt???

Jag skall oavsett upp till firman imorgon (för att handla lite annat) så vi får se hur det går. Skall slå KO en signal, och höra vad han säger, innan jag kör dit imorgon......

Ge oss mera detaljer, vilken firma det är, vad det är för hoj och framförallt varför du har ångrat dig!

He-he, jag vill inte "hänga ut" firman förrän jag sett hur det går! Dom verkar djävligt trevliga så jag tror att det löser sig! Jag tar resten via PM....

Last edited:
En handpenning erlägger man när man väl bestämt sig för att köpa någonting lite dyrare för att säljaren inte ska sälja den till ngn annan utan hålla på den oftast en kortare avtalad tid. Om man sen ångrar sig brukar det vanligaste förfarandet vara att handpenningen fryser inne eller också får man genomföra hela köpet o sen försöka häva det med hjälp av distansavtal o liknande brukar oftast vara svårt o krångligt och även då kanske handpenningen inte kommer att återbetalas utan bara det andra beloppet, handpenningen är ju till för att både säljare o köpare ska känna sig tryggare o slippa sk velpellar.

Jag la nyss en handpenning på min hoj, men den var inte besiktigad så jag kunde inte få provköra den vid det tillfället.

Jag frågade flera gånger och fick tydliga svar att om jag ångrade mig och inte ville köpa den så skulle jag få tillbaka hela handpenningen. Och eftersom du bara sett den på bild så borde det gå att ordna tycker _jag_.

Men i och med att jag la handpenning och inte förhandlade om priset på hojen så blev det svårt att pruta ner hojen när jag provkört den och ville ha den.

Men allt löste sig så jag känner mig nöjd, bara att tala med dem. Det ligger i deras intresse att du köper den och blir nöjd.

Så här står det på Konsumentverkets hemsida:

"Om du köper en vara till exempel på Internet, har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar."
Det måste väl gälla oavsett om du köper en cdskiva eller en knarr??

Nåväl, det skall inmundigas en stor stek på restaurang och sedan tittas på 22 grabbar som leker med en fotboll så detta får vänta tills senare ikväll......

Åkte till Götet igår för att kolla knarren lite och för att eventuellt försöka få handpengen tillbaka. Det var inga problem att få pengarna tillbaka av firman och det är distansköplagen som gäller.

Nu till själva händelsen i Götet:
Jag var som sagt lite velig ang. denna knarren men efter jag provkört den så var det kört:D :yoparty . Bara att gå in och betala resten av pengarna och se lycklig ut!
Mina tvivel var som bortblåsta och nu är man en Triumphägare för första gången i mitt liv (aldrig haft en brittisk knarr innan).

Åkte till Götet igår för att kolla knarren lite och för att eventuellt försöka få handpengen tillbaka. Det var inga problem att få pengarna tillbaka av firman och det är distansköplagen som gäller.

Nu till själva händelsen i Götet:
Jag var som sagt lite velig ang. denna knarren men efter jag provkört den så var det kört:D :yoparty . Bara att gå in och betala resten av pengarna och se lycklig ut!
Mina tvivel var som bortblåsta och nu är man en Triumphägare för första gången i mitt liv (aldrig haft en brittisk knarr innan).
Aha! Du ser, man ska aldrig ta saker för givet.

Gratulationer till nyinköpet!

/perris

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S