Handskar som luktar pung....vad göra?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Har ett par handskar som från ingenstans förra veckan helt plötsligt började lukta grymt surt.
Det går ju inte att använda de ens när de "torkat" ut då lukten återkommer så snabbt de blivit lite svettiga och sätter sig direkt på händerna.

Det naturliga skulle ju vara att slänga de i tvättmaskinen, men vågar man det? Hade ett par som jag gjorde det med för något år sen, och de bara spydde ut innehållet....sen blev de aldrig samma igen.
Har något svagt minne att man ska slänga sånna grejor i frysen för att döda bakteriefloran....stämmer det?

Erik-Ducce

do you dream of Monsters in the Dark....
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
Ducati Monster
Det här har jag också tänkt på!
Stoppa dem i frysen är väl bra för att döda bakterier och dylikt, men jag tycker att lukten blir kvar ändå....
Jag har länge tänkt att jag skulle gett mig ut i skogen nu under försommaren ochh norpa lite granskott för att lägga i handskarna.
Tänkte att den fräscha doften skulle smitta av sig i handsken, nån som testat det?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är inte helt säker på att det är kallt nog i frysen, förmodligen går bakterierna bara i dvala.

Att ånga igenom dom är kanske inte bra för materialet?

Hälla en pava 90% sprit igenom dom kanske tar död på materialet samtidigt som bakterierna, dessutom är det risk att spriten tar åt sig smaken...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu åkte de i frysen....försvinner det inte så vet ifan vad jag ska göra...Kan ju inte slänga de bara för ett de börjar lukta illa.

:tummenupp

Jula har en odörspray samt en lukslukardyna, båda innehåller samma sak det kanske kan funka.

I USA säljs det något som kallas "sneakerballs" som man ska stoppa i skorna för att döda lukten.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Hittade nyss en liknande tråd på något träningsforum om träningshandskar som brukar åka in i frysen över natten.

Jag låter de ligga där ett tag så får vi se....kanske varvar ett varv i mikron sen :D

Annars får det bli Wunderbaum i bakspeglarna :D

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Om pungen luktar gammal handske..hur gör man då? frysen eller?

Vet inte, aldrig haft det problemet. :tummenupp

Alla som tränar på min thaiboxningsklubb har samma problem med handskar / kläder där. Kläderna börjar också efter ett tag lukta illa, och inte ens tvätt i 90 grader tar bort det

Man kan använda ättika, bikarbonat också i handskarna.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Jag måste fråga. Vilka kläder åker INTE in i frysen när de luktar apa?
Och av vilken anledning vill man ha kvar kläder som bevisligen passerat bäst före datum?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
När jag tränade fäktning så upplevde jag en del intressanta lukter i klubblokalens omklädningsrum, tänk er en kevlarjacka som hängts in indränkt i svett i ett skåp & lämnas en månad....nu snackar vi FIN fransk ost......

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
När jag tränade fäktning så upplevde jag en del intressanta lukter i klubblokalens omklädningsrum, tänk er en kevlarjacka som hängts in indränkt i svett i ett skåp & lämnas en månad....nu snackar vi FIN fransk ost......

Fyfan så vidrigt. Har ett par lindor som formligen började mögla.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag måste fråga. Vilka kläder åker INTE in i frysen när de luktar apa?
Och av vilken anledning vill man ha kvar kläder som bevisligen passerat bäst före datum?

Man måste väl kunna rengöra grejorna på något sätt. Slänger du ditt nya skinställ efter någon månads användning bara för att det "svettats" in lite och fått lite väl många mygg på sig? :va

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, är det bara jag som misstänker att snubben i själva verket hittar på det hela med handskarna och att det i själva verket är hans pungfodral i skinn som han vill få rent inför klubbträffen i helgen?
Märkligare saker har man ju hört talats om...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...