Handtagsvärme tillräckligt ?

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Hej.

Kör snart en Ktm 890 Adventure R och drar då fördelen när det kommer till kalla fingrar att det sitter hand-guards på men upplever att det inte räcker när man är sugen på våren/hösten. Hur väl fungerar handtagsvärme till kalla fingrar ? (Sällan man fryser om insidan handen som handtagsvärmaren värmer....).
Är det bortkastade pengar och rejäla handskar är nyckeln till varma fingrar eller vad säger ni erfarna ?

Mvh
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag köpte handpåsar från husqvarna men de från 24mx verkar bättre
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tycker det gör skillnad. Värmen gör att det går att köra längre innan man börjar frysa. Ersätter kanske inte varmare handskar när det är riktigt kallt, men är ett bra komplement. Tycker värmen gör stor nytta när jag kör med tunnare sommarhandskar och det blir kyligare när solen börjar skymma.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tycker att handtagsvärmare fungerar kanonbra.
Värmer skönt även om man blir lite fuktig, ,och det är bra effekt i dom.
Kommer aldrig att ha en hoj utan detta tillbehör i framtiden.
 

daxx0r

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha XSR700 -17
För mig gör det en skillnad absolut. Jag märker ganska fort om jag har glömt att slå på den. Man blir fortfarande kall om fingrarna, men det är inte så farligt att man inte kan åka även in på vintern
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Handtagsvärmare är toppen, och KTMs egna är dessutom bäst. Lite dyra jämfört med Oxford men för de pengarna är det väldigt mycket komfort och säkerhet (kalla kvällar på väg hem efter långturer blir mycket behagligare, inte minst med handskydd monterade). Säger som Notrightrider brukar göra: tjöööp!
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ja. Köp KTM:s original. Möjligt att funktionen som styr dem måste låsas upp hos handlare men det kan de göra när de ändå servar den. Tänker aldrig mer ha en hoj utan handtagsvärme, även om jag köper en zzportis nästa gång.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag satte på hantags värmare på yzf1000r o jag kör när det är - ° utan bekymmer längre streckor typ dom 40 milen för 3 veckor sedan då åker styrmuffarna på ochså och det är som att sitta i soffan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi som kör snöskoter vet ju...

Det är exakt HELA skillnaden, bara BMW verkar ha fattat det redan för trettio år sedan, ungefär som med ABS eller fungerande strålkastare...

Skulle aldrig ha en hoj utan handtagsvärmare annat än till lek sommartid...
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Kör en tracer, har både handtagsskydd och värmare. Oxford's funkar väldigt bra dom också hade dom på förra hojen..
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Fördelen med värmehandtagen är att man alltid har dom med sig.
Till skillnad från alla lösa prylar som aldrig finns på rätt plats när man väl behöver dom...

Steg 0: Regnhandskar, såna där billiga överdragsvantar. Gör mer skillnad än man kan tro.
Steg 1: Lite tjockare handskar.
Steg 2: Lite tjockare handskar + värmehandtag
Steg 3: Sommarhandskar + värmehandtag + styrmuffar.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Handtagsvärme är väldigt trevligt. Väldigt trevligt när man kört genom en regnskur om man inte har täta handskar.
Oxford har tyvärr usel kvalitet, du kommer behöva köpa fler inom ett par år, så jag skulle satsa på original eller ett annat märke.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
jag har kört året runt och min prio är:
1. Vindskydd, handskydd funkar ner till -5 sen är det styrmuffar som gäller.
2. Värmehandtag. Kör inte hoj utan Om det inte är kanonväder.
3. Tjocka handskar. Jag kör med välventilerade sommarhandskar ner till typ +5, sen åker vinterhandskarna på.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
Om man inte vill montera handtagsvärme kan det vara bättre att köpa lösa värmeelement på ebay och linda dom runt handtagen och sen låsa fast med svart elastisk linda exv benlinda för hästar som finnes på biltema. Koppla ihop sladdändarna till en ciggplugg lite snyggt . Liknande Oxford hothands men inte lika varmt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns satser för snöskoter för några hundringar. En värmefolie som man klistrar runt styret (gärna på ett laget tejp för isoleringen), sedan monterar man den vattentäta strömbrytaren på lämplig plats, avsäkrat.

Jag har monterat sådan på några hojar, de fungerar skitbra. Halvfart räcker ned till +10, sedan räcker full fart ned till -20...


Byt strömbrytare till en förseglad treläges gummibrytare.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Handtagsvärmare bra men värmer inte ovansidan av händerna så jag kör även med elhandskar (batteridrivna). KOSO HG-13 är smidiga handtagsvärmare och "Saarela i Norr" har mycket bra pris på dom.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
har 790n och kör väldigt ofta med värmen på, även fina dagar kan det blir kyligt om händerna vid långa etapper och då är det riktigt fint att förlänga körtiden med att knäppa på värmen. så man slipper stanna och värma sig i onödan ;) Rekommenderar dig starkt att köpa det.

Däremot är väl Oxfords värmehandtag bättre än den för våra hojar (enligt facebook-proffsen), men det här är första hojen för mig med handtagsvärme så jag har väl inget att jämföra med utan att jag är supernöjd! För riktiga kalla stunder har jag även goretex handskar.
 
Last edited:

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Tackar för alla övertygelser :)
Hur är det med handskar, finns det ordentliga handskar som både skyddar, värmer(mer än tunna sommarhandskar) men samtidigt är smidiga/flexibla för att bibehålla fingertoppskänslan ?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top