Handtagsvärme tillräckligt ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I #28 och #29 talas om att Goretex släpper igenom vattendroppar. Vilket är helt enligt Goretex egna specifikationer, Goretex tål ett tryck på ca 10 meter vattenpelare. Inte 15 meter eller 20 meter vattenpelare för då tränger vatten igenom.
Passar Goretex i handskar till dig ? Eller är du för stark ?
Lätt att testa.
Prova att balansera ett fullt 1-liters mjölkpaket på en fingertopp. OK att stötta det så det inte faller av.
Klarar du det så kan du klämma åt hårdare med fingrarna än vad Goretex står emot och vatten på styret kan du pressa i i handsken. Det blir blött.

Exempel:
Vi var två som omkring 1985 köpte nya överdragshandskar att ha utanpå vantarna.
Han, med mer pengar köpte Goretexöverdragshandskar, jag, snålare, köpte överdragshandskar av polyuretanbelagd nylon.
Efter en dags isklättring var mina vantar torra.
Vantarna inne i Goretexöverdragshandskarna var så blöta så vattnet rann av dom på kvällen.
När vantarna drogs ur Goretexöverdragshandskarna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det sitter handtagsvärmare på min Ducati och jag brukar sällan ha dem på max-läget för då blir det för varmt att hålla i styret. Det jag saknar är vindskydd för händerna för oavsett hur varma händerna blir på ena sidan så fryser jag om utsidan när det är runt 5 grader ute.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det sitter handtagsvärmare på min Ducati och jag brukar sällan ha dem på max-läget för då blir det för varmt att hålla i styret. Det jag saknar är vindskydd för händerna för oavsett hur varma händerna blir på ena sidan så fryser jag om utsidan när det är runt 5 grader ute.
Så sant. Därför jag kör med el-handskar också. Testat av några vindskydd men är inte vän med dom.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Eftersom mitt styre har noll extra utrymme så skaffade jag de här. Hittills har de fungerat som tänkt, trots lite racklig konstruktion. Kör på läge II tills de blir varma, sedan går man över till läge I. Läge II är bara aktuellt för längre tid om det är ett flertal minusgrader ute, så är inte aktuellt för mig.

1615287700206.png
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Det finns ett problem till med G-tex som de flesta inte tänker på förutom att barriären släpper igenom ånga åt båda hållen.
Vattentätheten, tåligheten mot droppars inträngning är proportionerlig mot trycket droppen har mot barriären.
Det är enkelt att överstiga det trycket genom att hålla hårt i en våt sak eller stå på knä i blött gräs t ex.
Så ett rejält tag i ett riktigt vått handtag kan få vatten att tränga igenom.
Det är ju också så att diffusionen sker från varmt till kallt, vilket är alldeles utmärkt när man har en jacka på sig och vill att svetten skall ut. Sämre när man har ett par värmehandtag. Då är det helt plötsligt varmare på utsidan än insidan, och vätan/ångan vandrar då istället in i den goretexförsedda handsken. Så ju varmare handtagen är desto tydligare borde ångvandringen bli.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är ju också så att diffusionen sker från varmt till kallt, vilket är alldeles utmärkt när man har en jacka på sig och vill att svetten skall ut. Sämre när man har ett par värmehandtag. Då är det helt plötsligt varmare på utsidan än insidan, och vätan/ångan vandrar då istället in i den goretexförsedda handsken. Så ju varmare handtagen är desto tydligare borde ångvandringen bli.
Så kan det vara i teorin men i praktiken är innersidan av handsken varm från handtagsvärmaren. Den kalla sidan av handsken är på utsidan och däremellan finns handen. När det regnar är det inte den varma insidan utan utsidan som blir blöt och det dröjer således en bra stund innan regnet gör insidan fuktig.
Nu är trons makt stor och det kan mycket väl vara så att jag trodde jag upplevde det så.
Väldans många gånger har jag upplevt det dessutom... :rodnar
Ska jag köra långt och länge i regn och inte kan torka de våta GoreTex-handskarna på kvällen så drar jag diskhandskar över de ventilerade SportHandskarna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Någon får gärna fylla i med erfarenheter här.
Jag köpte för första gången ett par rejäla kvalitetshandskar från Rukka förra året, med Gote-Tex.
Körde hela säsongen, och ibland hela dagar i regn.
Då var det skönt att ha handtagsvärmare, och jag var alltid snustorr om händerna.
Så antingen är det något speciellt som dom har gjort för att lösa problemet, eller så är det en myt att Gore-Tex inte går ihop med handtagvärmare i regn.

Har kört 1000-1600 mil per säsong sedan 7 år nu. Har haft handtagsvärme sedan dag 1 och kör i precis alla väder från slutet av mars till början av oktober. Min erfarenhet är att händerna håller sig torra med bra goretexhandskar och handtagsvärme. Tar man däremot in handskarna i värmen och låter dem ligga, blir de fuktiga inuti.

Så länge handen är varmare än ovansidan av handsken kommer ångan att passera uppåt-utåt.

Handtagsvärmen ser till att handen är varm. Det regnar inte från insidan av handtaget.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I #28 och #29 talas om att Goretex släpper igenom vattendroppar. Vilket är helt enligt Goretex egna specifikationer, Goretex tål ett tryck på ca 10 meter vattenpelare. Inte 15 meter eller 20 meter vattenpelare för då tränger vatten igenom.
Passar Goretex i handskar till dig ? Eller är du för stark ?
Lätt att testa.
Prova att balansera ett fullt 1-liters mjölkpaket på en fingertopp. OK att stötta det så det inte faller av.
Klarar du det så kan du klämma åt hårdare med fingrarna än vad Goretex står emot och vatten på styret kan du pressa i i handsken. Det blir blött.

Exempel:
Vi var två som omkring 1985 köpte nya överdragshandskar att ha utanpå vantarna.
Han, med mer pengar köpte Goretexöverdragshandskar, jag, snålare, köpte överdragshandskar av polyuretanbelagd nylon.
Efter en dags isklättring var mina vantar torra.
Vantarna inne i Goretexöverdragshandskarna var så blöta så vattnet rann av dom på kvällen.
När vantarna drogs ur Goretexöverdragshandskarna.
Vi hade ingen mjölk i kylen, så jag tog en 2,5kg hantelskiva, den kunde jag lyfta upp och ner på fingerspetsen. Men eftersom styret inte är ett handtag för att man inte ska ramla av, utan ett precisionsinstrument så har jag snarare problemet att jag håller för löst för att värmen från handtagsvärmarna ska tränga in i handskarna, så jag får alltid tänka på att hålla hårdare i styret när det är kallt. Å andra sidan blir jag aldrig blöt heller :tummenupp
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vi hade ingen mjölk i kylen, så jag tog en 2,5kg hantelskiva, den kunde jag lyfta upp och ner på fingerspetsen. Men eftersom styret inte är ett handtag för att man inte ska ramla av, utan ett precisionsinstrument så har jag snarare problemet att jag håller för löst för att värmen från handtagsvärmarna ska tränga in i handskarna, så jag får alltid tänka på att hålla hårdare i styret när det är kallt. Å andra sidan blir jag aldrig blöt heller :tummenupp
Substitut för mjölk en hantelskiva? Körde fast redan på första meningen ? Kommer inte vidare... ?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top