SAMTIDA IDIOTI*Igår var det Pia Sundhage och Erik Hamrén som orsakade rabalder i oseriösa medier som TV4 efter att ha ställt upp på en bild tillsammans med Sverigedemokraternas ungdomsförbund.
Idag är det retorikexperten Elaine Eksvärd som orsakar kollektiv härdsmälta bland ängsliga pk-hysteriker.
Eksvärd anlitas ofta i medierna för att i efterhand bedöma politikers tal, och utbytte igår ett par tweets med SD-ledaren Jimmie Åkesson.
“Twittrade i hjärtlig ton” hette det till och med då*Göteborgs-Postenförfasa
.Efter SD-ledaren Jimmie Åkessons tal i går skickade Eksvärd en fråga på twitter: ”Varför drar du alltid över? SD-ledaren svarade:
”Jag skyller på applåderna.” Han har uppmätt applådernas längd till 32 minuter, berättar han, och skickar en smiley. Eksvärds svar blir ”Haha. Ja det är en giltig om än skrytig ursäkt.
Snyggt snackat, trots att längden drog ner betyget är du bäst hittills!”
Alldeles för gemytligt för de politiskt korrekta vars specialitet är att göra skillnad på vi och dem – de “goda” och de “onda”. GP går så långt att de ringer upp Eksvärd som för att fästa henne på skampålen.– Jag förstår att smileyn och mitt ”haha”-svar kan ha stuckit i ögonen på folk.
Men jag står för min bedömning att Jimmie Åkessons tal var bäst hittills, även om det hade en mängd brister.Vidare konstaterar hon att många förefaller ha svårt att acceptera att hon är professionell nog att hålla sig till slagkraftigheten i framförandet, och inte att det råkar vara just Åkesson som framför det.
Från Sveriges Radio kommer för ovanlighetens den mest förnuftiga rösten i just denna härva, i form av kommunikationschef Helene Hellströmmer.– Om hon har en dialog med någon av dem hon recenserar i radio så får det vara upp till henne.
Det är ingenting som jag har någon särskild uppfattning om.Eksvärd själv tar det hela med ro, och skriver bland annat på sin*blogg:Men det gäller tonen för alla partiledare för jag har samma jargong med alla. Jag fick ingen kritik för ”gullet” med Göran Hägglund eller andra partiledare och min ambition är att behandla alla lika i min yrkesroll oavsett egna åsikter. Så tack för feedback!