Har AWA Mc svårt att sälja hojar?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tycker överlag att hojhandlare verkar smådryga och stöddiga tyvärr.

Word.

Samma rockstarmentalitet som gitarristen i affischnamnet på valfri fritidsgårdsspelning.
Enda undantaget jag träffat på är Marcus Thyrén på Yamahacenter i Göteborg som är urseriös i sin framtoning. Fast han är inte säljare.

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Hoj
GSX 1400
tror ava skiter ganska gott i dom kunder som inte kommer tillbaka
då Stockholms regionen är så stor kommer det hela tiden nytt folk som vill köpa saker

så mer konkurrens är väll det enda som hjälper

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Med tanke på följande omsättning/resultat så lär dom klara sig:

2007 års data:
-Antal anställda 30
-Omsättning 64446000kr
-Summa tillgångar 22421000kr´

Blir många kunder det... ;)

Känns som de ekonomiska begreppen är lite, tja, ska vi säga inkonsekventa.

Det mest intressanta du kan få ut av omsättningen i förhållande till tillgångarna är kapitalomsättningshastigheten, vilket visar hur effektivt företaget använder sitt kapital i verksamheten snarare än något annat. Nyckeltalet är dessutom mest lämpligt för jämförelser av utvecklingen i det egna företaget eftersom det är beroende av t.ex. om verksamheten är kapital- eller personalintensiv samt om företagets lokaler och utrustning ägs eller hyrs.

Skulle nog gärna se en komplett årsredovisning innan jag uttalar mig om huruvida de "klarar sig" bra eller inte.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Jag har också sett dessa lappar "Tappad hjälm = Köpt". Ordagrant så betyder det att om jag tappar hjälmen så har jag köpt den, alltså så äger jag den och kan göra vad jag vill med den bara jag tappar den i golvet. Det hade varit en annan sak om det hade stått "Tappad hjälm = tvungen att köpa densamma." Då hade jag varit tvungen att betala för något jag tappat.
För att vara allvarligare så kan Aldrig en säljare tvinga mig att köpa något, även om jag tappar den, nyser i den mm.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Kan inte påstå att jag blivit direkt dåligt bemött på Ava de gånger jag varit där. Men till deras försvar kan jag berätta att sist jag var där (reservdelar) så stod en jädra bonnlurk i kassan och skulle ha nån liten skruv eller vad det var. Lurken krånglade värre än nåt annat jag har sett och tjafsade och var otrevlig. Allt var fel enligt honom och sen började han jiddra om att han fick åka taxi från <insert bonnhåla> varenda vecka för att bla bla...
Den stackars tjejen i kassan höll ju på att börja grina tillslut. Det är väl inte hennes fel att han åker taxi? :va
Det var fanimej nära att jag tog gubben i mysbyxlinningen (ja han hade slitna mjukisbyxor och snowjoggers(!).. ) och kastade ut honom själv.
Inte undrapå att personalen blir grinig med såna jävla kunder.

Ps. Det var nån karl där oxå med sin son, som mumlade nåt om sh.com :hej

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Ingen aning om huruvida de säljer dåligt eller ej, det är inte lätt att sälja sporthojjar idag i alla fall.

De är ju rätt stora, det drar alltid folk - reservdelar och tillbehör framförallt (och det är ju ofta där man gör pengarna).

Bara för att många på SH tycker att de är kassa betyder inte det att gemene man med gynekologhojj tycker det samma (eller ens kollar på forum) och handlar friskt där.

Det var ju inte direkt lysande siffror som presenterades! Dom gör inga stora stålar, den saken är klar.

Själv skulle jag inte inte köpa något där efter alla skräckhistorier om dem. Men ärligt talat vetefan om MC Varuhuset eller Lelles är så mycket bättre??

Nä, nästa hojj handlas privat! Kläderna hos Louis.de - på plats som alltid!

JGEEN

J
Gick med
30 Jul 2008
Hoj
Yamaha R6
Halvkasst bemötande

Ja det är ju svårt att berömma Ava för deras service men jag hade svårt att hitta bra butiker i Stockholm överhuvudtaget. Jag ville ha en Kawa ER-6N och tyckte inte det fanns så många att välja på?

/J

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
yamaha xt660x sm -06
när jag skulle kolla hoj innan kortet togs för några år sen så tyckte dom jag skulle återkomma när kortet var taget och ville inte hjälpa mig innan dess...:va

Jag knallade runt på Ava och kollade nya hojar, klämde lite på en spretans gixxer 750 när en säljare kom fram å undrade om jag skulle köpa något. Jag svarade att jag visst var sugen, men att det kanske va lite mycket pengar, och att framför allt försäkringen skulle bli för dyr. Då fick jag en utskällning för att jag klagade i onödan, för i Tyskland var det så mycket dyrare, så det var billigt i Sverige i jämförelse. Jaha? :confused: Det skiter väl jag i?! Om jag tycker att det är för dyrt för mig, här i Sverige, då är det väl skit samma vad det kostar i resten av världen?! Har jag inte råd/anser mig inte ha råd, då är det väl mina förutsättningar som gäller! Jag gick...
All heder till Svampe dock, han har lite bättre sätt att möta sina kunder på! Killarna vid reservdelar är också sjysta, fast nån borde berätta för dom hur man ska göra när den sk telefonen ringer :huvet

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Med tanke på följande omsättning/resultat så lär dom klara sig:

2007 års data:
-Antal anställda 30
-Omsättning 64446000kr
-Summa tillgångar 22421000kr´

Blir många kunder det... ;)

Fursten.
Ekonomi är nog inte riktigt din grej :pannkyss
Företaget är ju kass enligt deras bokslut, ser ju inte ägarlöner och eventuella utdelningar till ägare iofs. Men har man en soliditet på ca 13% 3 år i rad och en likviditet på ca 25 % ska man inte vara säker på sin framtid. Och med dessa små vinster på så många anställda, så mår inte företaget bra. Vinst på ca 200 tusen om året är inte mer en heltidsperson i 6 månader så är vinsten noll.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
På två år har de ökat antalet anställda med 66%. Det resulterade i att omsättningen ökade med 6%. Kassalikviditeten på 25% är riktigt låg, tumregeln är 100%...

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
På två år har de ökat antalet anställda med 66%. Det resulterade i att omsättningen ökade med 6%. Kassalikviditeten på 25% är riktigt låg, tumregeln är 100%...

Ja. Och soliditeten ska helst inte vara under 30% i ett välmående bolag.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Fursten.
Ekonomi är nog inte riktigt din grej :pannkyss
Företaget är ju kass enligt deras bokslut, ser ju inte ägarlöner och eventuella utdelningar till ägare iofs. Men har man en soliditet på ca 13% 3 år i rad och en likviditet på ca 25 % ska man inte vara säker på sin framtid. Och med dessa små vinster på så många anställda, så mår inte företaget bra. Vinst på ca 200 tusen om året är inte mer en heltidsperson i 6 månader så är vinsten noll.

Nu har jag inte granskat årsredovisningen, men om siffrorna är de som patlin1 redovisat är de långt ifrån bra. Eftersom han alltid, enligt min erfarenhet, vet vad han pratar om känns det som att ingen vidare granskning behövs. :tummenupp

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Styrelseledamot AVA-MC....= Mannen som gav mindervärdeskomplex ett ansikte!

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
He he he...

Vet mycket väl hur deras ekonomi ser ut både enligt siffrorna jag länkade till samt andra uppgifter så ta det lugnt nu!! :pannkyss

Menar bara att 64 miljoner till trotts betyder ett antal betalande kunder - sen att deras ekonomi gått/går en balansgång utan dess lika är en helt annan sak!! :D

Äh, du hade ingen koll helt enkelt.. Det är OK, du kan erkänna det.. Det är ingen som kommer tycka mer illa om dig för den sakens skull..

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Eeehh - OK :va - jag lovar & erkänner att jag inte vet ett skit hur man driver ett företag!! :D

:pannkyss

Har du bra koll på siffrorna där då?:pannkyss
Ofta är småföretagare mer duktiga på hantverket än sin ekonomi tyvärr. Men jag köper iaf däck av dig och ska gå ner till 190 bak, men först ska jag göra slut på det jag har nästa barkaby.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det enda som betyder något är vad man har i fickan när dagen är slut,inte vilka siffror man visar skattmasen.

Henrik

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Det enda som betyder något är vad man har i fickan när dagen är slut,inte vilka siffror man visar skattmasen.

Henrik

Okey, är ju upp till var och en som företagare vad man vill ha vid sjukdom och pension. Hoppas att man bullar upp rejält i fickan då efter dagens slut.:tummenupp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okey, är ju upp till var och en som företagare vad man vill ha vid sjukdom och pension. Hoppas att man bullar upp rejält i fickan då efter dagens slut.:tummenupp

Hur många verksamheter tror du är startade på ärliga slantar och helt lagligt drivna innan de blivit självbärande?

Skulle få f-kassemyglet att framstå som fickpengar i jämförelse,men när man personligen är solid låter man företaget ta större delar av vinsten(om man inte kursat innan)

Henrik

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Nu har jag själv ingen erfarenhet av Ava mc men tycker det är konstigt att ingen berörd person har komenterat tråden, den ger ju knappast företaget bra credit. :confused:

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept