har det hänt igen då....

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
valmers skrev:
Är det acceptabelt att fritagningar sker?
Är det acceptabelt att polismördare tillåts rymma?
Är det acceptabelt att interner har tillgång till mobiltelefoner?

som sagt, vi borde bara dumpa alla i australien så får dom klara sig bäst som vill, folk skulle aldrig slutat med det. Alla livstidare, orehabiliterbara fångar och dödsdöma skulle bara skeppas dit istället.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
valmers skrev:
Är det acceptabelt att fritagningar sker?
Är det acceptabelt att polismördare tillåts rymma?
Är det acceptabelt att interner har tillgång till mobiltelefoner?

Absolut inte.
Men såvitt jag förstår så kan vi inte hålla dom på plats med gummisnoddspistoler och vänligt samtal.

Fast alla kanske inte blir så rädda för sånna hemska vapen som jag

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag ser att en del människor ovan pratar om fängelsevakter. Ni är helt fel ute. Sådana förekommer inte. Vi har bara "vårdare".

Är det då konstigt att det är lättare att ta sig ut ur fängelserna än att få med sig cykeln ut från jobbet?

Vårdare = pysslar om, gullar med och bjuder på varm choklad när de saknar mamma. Vakter = ser till så de inte schappar, med de medel som krävs (vilket inte inkluderar varm choklad). Försök kombinera de sysslorna... :rolleyes:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
duckie skrev:
Ja, det jag skulle vilja veta är om han blev nåns bitch eller inte.
Det var 2st bögar/transar (klädda som tjejer... och nullade av de som suttit längst i fängelset.. typ) som blev nedslagna blodiga (blod lite överallt) inom några dagars tid. Så så värst lugnt var det inte. Iofs hade den ena Aids och den andra HIV. De blev nerslagna för att de helt enkelt gick fram till fel person. Blev varnad om nån la kola på ens kudde så fick man se till att hala bakdelen stängd .. haha. Roliga var att jag var den enda vita personen där... iofs i en annan "cellblock" fanns det nån annan vit oxå.

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
GSXR 750 -96
Svenska fängelser är rätt mesiga, om man jämför med staterna, eller kanske de flesta andra länder. Alla verkar tycka att det är för slappt i Sverige, men skulle du vilja sitta i ett par år i ett svenskt fängelse?

Jag trivs bra i Sverige och jag tror att våra slappa fängelser är en återpegling av vårt samhälle. Jag trivs med mesiga poliser, slappa fängelser och lite allmänt lull-lull. För om vi börja göra det hårdare så kommer resten av samhället också att hårdna. Hela samhället är redan på väg att hårdna – vad kan vi andra (som inte sitter i dödar, rånar, våldtar, knarkar eller stjäl andras mc) göra för att få ett bättre samhälle?

Eller vill att polisen gör iordning pickadollen för att komma fram och prata med dig för en 10 km/h fortkörning? och om du gör en oväntad rörelse då så riskerar du att bli skjuten?

Vad tycker ni egentligen? Inte bara bunt-ihop-o-slå-ihjäl!

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Dr BODOL skrev:
Svenska fängelser är rätt mesiga,

*zip*

Vad tycker ni egentligen? Inte bara bunt-ihop-o-slå-ihjäl!

Om vi nu pratar som vi gjorde (varjefall jag) om önskemål, så tycker jag att du drar det hela lite för hårt.

VArför ska det vara omöjligt att skaffa strängare fängelser utan att bli hotat med pistol i plåten när man blir stannad i en trafikkontroll?

Jag tycker också om Sverige, men det är också viktigt att vi värnar om det.
Jag VILL inte ha mördare våldtäcksmän etc et cspringandes omkring.
Då kan jag inte njuta av Sverige som man borde kunna

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
Karin.81 skrev:
I dag har det hänt igen..... 3 fångar har rymt från norrtälje fängelset.....hur kan det hända och hända och hända igen????...

Något måste man väl kunna göra så att det inte blir fler fångar på rymmen????

KOMMENTERA!!!!

Jaa det är klart, när jag var i Arizona förra året (o välte kor bl a) så såg jag en inrättning för olydiga människor. Tänk de hade 2! stängsel runtom anläggningen. Innanför dessa en hög mur och tydl. så var det så att om man "råkat" komma utanför muren och även passerat det första stängslet så var det betraktat som rymningsförsök= vakterna i tornet skjuter direkt för att hindra flykten.. utan varning! Pheff.. tuffa tag! Det torde avskräcka från att dra eller? Å andra sidan eftersom intagna också är människor med känslor( hur det nu kan vara möjligt att ex.vis en yxmördare har känslor av värde) så kan man ju inte inrätta sådana vidriga anläggningar i detta land. För då kommer ju buset tycka att finkan e så hemsk att om man är torsk på ett brott så kan man ju lika gärna offra allt för att "gå fri" = vilda skottlossningar o biljakter mm i samband med vilket större brott som helst= sämre samhälle än vad vi har idag.... kan man tycka.
Jag är för mkt hårdare tag, ex vis återfallsbrottsling o mkt grova brott = livstid bokstavligen.
Utan möjlighet till nåd. Det daltas för mkt inom myndigheter o annat gällande skurkar osv.. det är rent löjeväckande det som skett! Jag antar att andra länder runtom sverige hånler åt rättsväsendet även denna gång.
Man skulle likan gärna kunna ställa upp ett par husvagnar på en IKEA parkering o hysa skurkar där o kalla det fängelse...
/flemming

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Lartes skrev:
Handlar väll inte om att vara värst?
Handlar väll om att lyckas förvara fångar som ska vara inlåsta på rätt ställen, eller?

Diskussioner på SH angående lämpliga straff för brottslingar och hur vi ska hanskas med interner brukar offtast kännetecknas av "vem kan komma på det värsta straffet"- attityden. Så jag tänkte helt enkelt förekomma snarare än förekommas.

Diskussionen om fängelser och internernas inlåsning handlar bland annat om förvaringen, men också om återanpassningen. Självklart så är det inte acceptabelt om tungt belastade kriminella kan ta sig ut från anstalterna, men hur långt är vi beredda att gå? Främjar elstängsel, rakbladstaggtråd och vakter som skjuter utan att fråga samhället i övrigt? Vad blir långtidskonsekvenserna av det?

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
honkiie skrev:
jag kanske är dum men jag fattar inte :va

Jag brukar kalla uttalanden av typen "Förbannat störande då alla blev helt cry för att en polis vådasköt en bögjävel i ett upplopp, han hade ju förtjänat det." för troll i maskineriet.

Men du hade ju påpassligt ändrat det till "as" såg jag nu.

gladh

ITZHAK

Musikalernas Robin Hood
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Kulturraket
Swedie skrev:
Det var 2st bögar/transar (klädda som tjejer... och nullade av de som suttit längst i fängelset.. typ)

Nullade? Som "nullo"? Nullification? isåfall är det ganska brutalt. :)

O du, Swedie. När någon frågar varför du satt inne, svara bara; "för att jag åkte fast". :hihi

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Lartes skrev:
Nu kanske jag har missat nått. Men har vi disskuterat polisernas kompetens?

Jaha ska vi ha jaktsäsonger också eller?
Kanske maj-september när folk är lättklädda.
Behöver man inte "flå" dom extra mycket

Du tog upp att de borde få använda vapnen utan att bli anklagade....

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
GSXR 750 -96
Om man har ett riktigt maximum security fängelse så kommer folk att bli mer desperata i sina försök att ta sig därifrån. Pistol kommer inte att vara bra att ha, utan en nödvändighet.

Mer vapen => mer användninga av vapen => mera mord

Hårdare straff => desperatare fångar => brutalare flykter

Detta kommer på sikt att leda till ett hårdare, mera våldsamt samhälle. Hårda straff och fängelser är inte avskräckande för brottslingar, om de inte räknar med att åka fast.

Jag tycker också om Sverige, men det är också viktigt att vi värnar om det.
Jag VILL inte ha mördare våldtäcksmän etc et cspringandes omkring.
Då kan jag inte njuta av Sverige som man borde kunna

Detta resonemang tycker jag att känner igen från bowling for Cloumbine - rädslan. Vad kan vi göra åt den?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
gladh skrev:
Jag brukar kalla uttalanden av typen "Förbannat störande då alla blev helt cry för att en polis vådasköt en bögjävel i ett upplopp, han hade ju förtjänat det." för troll i maskineriet.

Men du hade ju påpassligt ändrat det till "as" såg jag nu.

gladh

jo jag kom på att min jargong kanske inte uppskattas av alla. även om jag inte menar att man är sämre för att man är bög så är det säkert många som uppfattar det så, så jag ändrade

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Vad man kan göra anser jag är att göra det svårare för en fritagningsoperation att lyckas. Göra det mer eller omöjligt att köra in och få tag i någon att vapenhota och att ha en insatsberedd polisstyrka i anslutning till fängelserna med högst säkerhetsklass.

Högspänningsstängsel och exekutionspatruller på murarna överlåter vi åt kommunistdiktaturer och diverse fascistregimer.

Karin.81

Om man inte vill, så behöver man inte...
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
tt600
flemming skrev:
Jaa det är klart, när jag var i Arizona förra året (o välte kor bl a) så såg jag en inrättning för olydiga människor. Tänk de hade 2! stängsel runtom anläggningen. Innanför dessa en hög mur och tydl. så var det så att om man "råkat" komma utanför muren och även passerat det första stängslet så var det betraktat som rymningsförsök= vakterna i tornet skjuter direkt för att hindra flykten.. utan varning! Pheff.. tuffa tag! Det torde avskräcka från att dra eller? Å andra sidan eftersom intagna också är människor med känslor( hur det nu kan vara möjligt att ex.vis en yxmördare har känslor av värde) så kan man ju inte inrätta sådana vidriga anläggningar i detta land. För då kommer ju buset tycka att finkan e så hemsk att om man är torsk på ett brott så kan man ju lika gärna offra allt för att "gå fri" = vilda skottlossningar o biljakter mm i samband med vilket större brott som helst= sämre samhälle än vad vi har idag.... kan man tycka.
Jag är för mkt hårdare tag, ex vis återfallsbrottsling o mkt grova brott = livstid bokstavligen.

Tack, första seriösa svart man fick.... tycker oxå att man borde ha hårdare tag.... man sitter ju på kåken för att man gjort något dumt och SKA vara instängd, och inte nåt j_lva big Brother hus!!!

Tycker oxå att återfallsbrottslingar ska ha hårdare straff.... "har man gett sig in i leken får man leken tåla", och då menar jag inte att man ska få ha tillgång till datorer, mobiler, internet, mm.... utan då ska man sitta i en cell på "bröd och vatten"....

var på Alcatraz för ett par år sedan.... där var det några fångar som försökt att rymma, och dom blev skjutna..... sedan vet man ju inte vilket liv som var bäst, livstid fängelse, eller döden....men i alla fall: Fångarnas celler var ca 1,5x 2,5 meter.... det tycker jag är "mer" rätt än att sitta inne, och man har ett "stort" rum med tv och allt....

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
Tack, första seriösa svart man fick.... tycker oxå att man borde ha hårdare tag.... man sitter ju på kåken för att man gjort något dumt och SKA vara instängd, och inte nåt j_lva big Brother hus!!!

var på Alcatraz för ett par år sedan.... där var det några fångar som försökt att rymma, och dom blev skjutna..... sedan vet man ju inte vilket liv som var bäst, livstid fängelse, eller döden....men i alla fall: Fångarnas celler var ca 1,5x 2,5 meter....

Jaa.. jag besökte "the rock" 1996 och fick en guidad rundvandring av en "excon" han kunde inte förmå sig vistas i vissa delar av finkan då det gav för svåra minnen! Dock gav han en skräckfylld beskrivning över hur det var att sitta på isoleringen i "D-block" där... en cell på typ 8kvm i totalt mörker! endast då utspisningen kom vart det ljust i cellen men då var ögonen så paj att de fick blunda iallfall. Han hade roat sig med att slita loss en knapp ur kläderna o knäppt iväg den i mörkret bara för att krypa runt o leta fatt den o så om igen.. för att inte bli galen.... hmmm fint ställe! NOT!
Men å andra sidan så var inte p-böter skälet till att man hamnat på just alcatraz utan b la upprepade rymningar osv.
/flemming

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Och på medeltiden lades man på sträckbänken, brännmärktes, fick benen krossade med mera. Mellan varven slängdes man ner i en fängelsehåla under slottet. Så ska det vara! Framåtskridande, pah! Här vet vi nog vad som är bra kriminalvård och inte!

De flesta av er är för sorgliga......

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Om vi dödar alla brottslingar istället så behöver vi inga dyra fängelser.
Rymningsfrågan blir dessutom slutgiltigt löst.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
En sak tycker jag är lite konstigt iaf, o det är varför inte svenska vårdare/fångvaktare får bära vapen? Om dom fick det så skulle ju fritagningsrisken minska drastiskt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln