Har du blivigt Haffad av Traffepaxen?

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Jag fick böter på 1500kr för svåravläst regplåt :gnissla
Men den snuten måste ha varit korkad på nåt sätt, han satte sig ner bakom hojen och kollade på plåten som satt i hjulhuset.

Men han såg inte att plåten bara var en klisterlapp som satt fast på en hemmagjord plåt, han såg heller inte att mitt baklyse ej funkade, blinkersarna var borta(stulna), sönderslitet bakdäck, trimmad hoj, ingen reflex bak och spegelvisir. Så jag hade lite tur iaf.
Apropå spegelvisir, har nån åkt fast för tonat/spegelvisir, och hur mycket böter fick ni? Eller blev det bara en varning?

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
En äldre herre körde 85 på 90-väg, och bakom denne herre låg en civilbil.
Jag ville inte köra 85, så jag körde om och släppte sedan på gasen.

Tittar i backspegeln och ser en polis som mer eller mindre lastar upp varenda lampa han har och knäpper på dom. Blinkar och lyser som en julgran.

Tja, stannade och fick beskedet att dom klockat mig för 117km/h på 90-väg. Erkände jag? Tja, jag gjorde en omkörning, och jag körde ju en SAAB turbo så, visst, det är möjligt jag var uppe i dom hastigheterna, men jag släppte på gasen efter omkörningen.

"Spelar ingen roll... vad är det för hastighetsbegränsning på den här vägen?" fick jag som svar.

Påtalade att jag tyckte det var oschysst av dom att klocka mig under en omkörning. Dom hade väl kunnat vänta och se att jag faktiskt släppte på gasen och bara ville om snabbt och säkert.

Men nej, det gick inte.

Det var några rå sedan, så det blev "bara" 1600kr i böter. Tror det väl är det dubbla i dagsläget.

/H

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Apropå spegelvisir, har nån åkt fast för tonat/spegelvisir, och hur mycket böter fick ni? Eller blev det bara en varning?

:va
Det är knappast olagligt med spegelvisir. Än mindre olagligt är det med tonat visir, då tom min körskolelärare tycker att det är bra med tonat visir när solen är framme (säger inte att han är någon form av allvetare, men detta borda han iaf känna till :) )

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
mina 10 fingrar räcker inte till om man ska räkna alla gånger jag blev stoppad när jag var 18 till 19-20 år å färskt kort. men klarade mig undan böter under de första åren.

en gång jag minns väl är när jag och min bästa vän åkte omkring i en blå BMW 320 tyckte jag va skit tuff sörrö :p försökte sladda lite nere på stan å så, å rätt så va de va så hade vi en Passat kombi i backspegeln, drog ner på tempot å försökte glida ifrån dem å hemmåt, men gick inte då de ville förfölja oss till vajre pris, men när vi svänger ner i hamnen så fortsatte dem raktfram och förbi oss, jag vänder i hamnen å försöker ta mig i kapp dem i stället, ca 1km senare så ser jag hur Passaten smiter in på en gata varpå vi smyger oss upp bakom dem, de va lite halv pissed att vi upptäckte dem då de trodde vi skulle blåsa förbi gatan de svängt in på... de va ganska kul faktiskt :)

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
Kom ifatt en målad bil på motorvägen.. i vanlig ordning med en kö efter sig i 108 km/h. Jag körde om.. tänkte "-Han kan ju inte sätta mig för en eller kanske två km/h på 110 väg rak som en landningsbana. Det var en outhärdligt långsam omkörning och när jag var om slog han igång alla juiceblandare han hade och tutade värre än glassbilen.

Den ena gubben kommer ut, kokande av ilska så han nästan studsar. Frågar om jag är dum i huvvet som kör om en målad bil på motorväg som kör 110? Efter att jag frågat 4 ggr hur mycket fortkörning han tänkte sätta mig för svarar han tveksamt.. "116 km/h!!" Jag påtalade nogsamt att han kan glömma att jag sätter en kråka på boten, då går jag hellre till tinget.

Gubben konfererade med sin copilot och slog fast att jag skulle böta 300 pix för att jag givit fan i lilla klistermärket på plåten :)

Jag tror han hade problem att hävda sig mot sin fru.. :D hade kunnat pröjsa 500 och det hade fortfarande varit värt det för att se hans min.

:hihi

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
:va
Det är knappast olagligt med spegelvisir. Än mindre olagligt är det med tonat visir, då tom min körskolelärare tycker att det är bra med tonat visir när solen är framme (säger inte att han är någon form av allvetare, men detta borda han iaf känna till :) )

Sluta förstöra hans outlawprofil som han försöker skapa. :tungan

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Jag var på väg hem från GBG och vid arboga ser jag en snutbil vid sidan av vägen som står och blinkar... Jävlar, tänkte jag för jag kör bra fort på 90väg bromsar en hel del men släpper lite på bromsen när jag rullar förbi bilen... Aja men de var ju upptagna med annat tänker jag och håller koll på bilen i backspegeln tills de är utomsikte... Så jag drar på igen... ut på vajerstreckor kör om lite bilar sen får jag lov att sakta ner för jag kommer ifatt en hop bilar som kör sakta på båda vägbanorna... Sen helt plötsligt så ser jag en snutbil i backspegeln! (den blinkar dock inte)

och tänker vad fn kom han ifrån... kör om lastbilen jag håller på att köra om och lägger mig i högerfilen hoppas på att denne bara ska köra om eller ngt... men icke! de kör om mig och på med blandarna och BÅDA snutarna tittar bakåt samtidigt som de vill stoppa mig... jag stannar vid väggrenen och tar av mig hjälmen... Föraren i bilen springer då ut och sliter ur nyckeln...

Nu till det roliga...

Lastbilen vi körde om hann inte svänga ut och köra om mig och snutbilen, så han fick stanna och bakom lastbilen låg en Hästtransport...

Dessa tjejer kör upp i vänster filen och skäller ut snutarna i nån minut... för de har fått nita... och tvärnita med hästar som last förstår tom jag att det är inte så bra...

"Hur faaaan kan ni vara så jääävla dumma i huvet och stanna honom här?!" "Hur bra tror du våra hästar mår?" "Hur faaan tänker ni?!" osv osv...

Det var så sjukt kul att se snuten stå där med svansen mellan benen och klämma fram ett pipigt förlåt....

Vi åkte senare iväg till ett lugnare ställe och jag fick 1600:- i böter men det var det fn nästan värt för att se den utskällningen! :tungan

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
"Hur faaaan kan ni vara så jääävla dumma i huvet och stanna honom här?!" "Hur bra tror du våra hästar mår?" "Hur faaan tänker ni?!" osv osv...

Det var så sjukt kul att se snuten stå där med svansen mellan benen och klämma fram ett pipigt förlåt....

Vi åkte senare iväg till ett lugnare ställe och jag fick 1600:- i böter men det var det fn nästan värt för att se den utskällningen! :tungan

jag hade lätt tagit 1600:- för den scenen :D

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Vad var det för bil?

Nä hojåkning är inte riktigt det samma sen jag fick böter förra året, jag är hopplöst skraj. Tar en hel del av hjärnan att ständigt spanna båkåt alt frammåt och undra om varje Saab/volv med tonade rutor är snuten. Skönt att du slapp nån påföljd.

Det var en silverfärgad Volvo s70, nyare modell.
Att hålla lite koll på vilka man har omkring sig är knappast en dålig vana att lägga sig till med.. se det så. :)

*ASG* :tummenupp

Lite dyrare bakdäck än tänkt efter det....

Mest roligt att kompisen som kört lugnt och lagligt hela vägen åkte på 300:- för att hans plåt satt i hjulhuset. sen skäller han på mig och menar att det är mitt fel. :rolleyes:

Det var f.ö. tyskdäck så dom var billiga ändå. :D

Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Tänkte nöta ut bakdäcket lite inför senaste bytet.
Råkade göra en "fuckyouburnout" framför en civilbil som följde mig resten av vägen hem utan att stanna mig. Iofs stängde dom in mig mot garageporten när jag väl var hemma och ena konstapeln sprang ut och slet åt sig nyckeln ur tändningslåset. :D
Slutade med 600:- för onödigt buller med motordrivet fordon. :)
Fick se en kul film på deras lilla skärm i bilen också. :yoparty

annars blev jag och en kompis haffade när vi körde "lilla mantorp" här i sundsvall.. det fick vi inga böter för men en massa gnäll om skyltarna. :)
600:- :skrämd

Men då ingick väl en copy på filmen förstås :)

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Har klarat mig ganska bra ifrån Frabror Blå. Har kört lastbil i typ fem år nu och bara blivit stoppad två gånger.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Vad var det för bil?

Nä hojåkning är inte riktigt det samma sen jag fick böter förra året, jag är hopplöst skraj. Tar en hel del av hjärnan att ständigt spanna båkåt alt frammåt och undra om varje Saab/volv med tonade rutor är snuten. Skönt att du slapp nån påföljd.

äh så är de ju varje dag man rör sig i trafiken, både med bil å mc :tungan

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag har klarat mig ganska bra ändå...
Åkte hem från elmia påsken -05... en äcklig gul volvo 142 ligger före och puttrar i 75, jag som har lite bråttom stampar på och kör om, Harry stod parkerad på parkeringsfickan som skymdes av volvon... Jag hade väl åtminstone en 130 när jag var om volvon, släppte av och kom ner till ca 100 eftersom jag visste att snutkontroller är täta. Helt plötsligt ligger en grön 9-5 bakom, hinner knappt tänka tanken att det är civilen innan det blinkar blått och rött i grillen. Bara att stanna och ta böteslappen 104,7 på 90 väg.
När jag har åkt en km efter att ha blivit stannad drar en audi om i ca 170, skadeglad som man är i det läget tänker man "haha va förvånad han ska bli när civilen plockar honom".
Men polisen hade väl redan tagit den trafikfarliga föraren som gör en vanlig omkörning, folk som håller 170 däremot är säkra förare.
Eller så kanske harry hade fullt upp att få av pappret från munken...
Sedan en helt vanlig 62 på 50 väg... laser...
Och till sist blev polisen intresserad av mitt skrapade kontrollmärke, men de kollade väl upp och insåg att den var skattad och påställd. och struntade i att stoppa mig (trots avsaknad av reflex) Som tur var såg de antagligen inte kameran på tanken heller :D

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
har bara blivit "stoppad" 2ggr under min hojtid. Ena gången satt jag inte ens på hojen utan stod brevid. tydligen bara nyfikna på min fina hoj när dom kröp runt den och ville titta på mitt körkort. Andra gången så körde jag "slalom" i mitt körfält utan att hålla i styret. Så då vart det disco och dom tyckte jag skulle blåsa:va

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
600:- :skrämd

Men då ingick väl en copy på filmen förstås :)

Frågade men det gick inte. förutom om det gick till rätten då jag hade rätt att ta del av bevismaterialet eller vad dom nu sa.. kunde nästan varit värt den lilla extrakostnaden. :D

600 var väl ändå rätt billigt.. Hört folk snacka om 500:- / meter svartstreck man gör. Det stämde som tur var inte. :tummenupp

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
många ggr.. den bästa är nog bakhjulet strax utanför stan några hundra meter i strax över 100km/h. nekade järnet, åtalet nedlagt.

jag är glad

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...