blev fotade utanför åtvidaberg härom veckan, blev sjukt förvånad för jag tyckte inte att jag körde olagligt men det gjorde jag tydligen
Har en rätt rolig historia som jag hörde igår. Sambons kollega var ute och körde utanför Malmö när en fartkamera plötsligt blixtrar till. Eftersom hon visste att hon inte hållt mer än lagliga 50 så beslutade hon sig för att köra tillbaka och testa igen, denna gången i 40km/h men även nu blev hon fotad. Hon testar ytterligare en gång fast nu i 30km/h (ja det räcker ju inte med 2 ggr ) och samma sak händer igen, kamerajäveln fotar henne. Hon blir förbannad och tar fram sin telefon och ringer upp kameranissarna och förklarar situationen och att hon inte alls kört för fort men att kameran ändå fotat henne vilket måste betyda att den är trasig. Kameraoperatören letar rätt på fotona, alla 3, och ser mycket väl att hastigheten hon hållt har varit OK, "men" tillägger han, "du har inget bälte på dig, det blir böter på det" och således fick hon 3 st böter á 600:-
smart!
haha en polare körde om en bil i lördags i Tungelsta precis innan bulten, han trigga kameran men var redan förbi när kameran blixtra till. fotot kom på gubben i sin gamla volvo som körde så laglydigt i 50.
Jobbigt va!
haha en polare körde om en bil i lördags i Tungelsta precis innan bulten, han trigga kameran men var redan förbi när kameran blixtra till. fotot kom på gubben i sin gamla volvo som körde så laglydigt i 50.
Jobbigt va!
Det blixtrar till av bara fan va? Har kört förbi massor i på tok för hög fart med hoj utan att man sett någon blixt. Tror aldrig de varit på.
//Dafe
En gång med hojen, jag var laglig med en ank-ätare på en gammal gixxer körde om mig med en dj,,la fart och det blixtrade.
Skulle faktiskt vara kul att vet hur det ser ut på det fotot, hans hastighet eller min???
En gång med hojen, jag var laglig med en ank-ätare på en gammal gixxer körde om mig med en dj,,la fart och det blixtrade.
Skulle faktiskt vara kul att vet hur det ser ut på det fotot, hans hastighet eller min???
blev fotade utanför åtvidaberg härom veckan, blev sjukt förvånad för jag tyckte inte att jag körde olagligt men det gjorde jag tydligen
Har en rätt rolig historia som jag hörde igår. Sambons kollega var ute och körde utanför Malmö när en fartkamera plötsligt blixtrar till. Eftersom hon visste att hon inte hållt mer än lagliga 50 så beslutade hon sig för att köra tillbaka och testa igen, denna gången i 40km/h men även nu blev hon fotad. Hon testar ytterligare en gång fast nu i 30km/h (ja det räcker ju inte med 2 ggr ) och samma sak händer igen, kamerajäveln fotar henne. Hon blir förbannad och tar fram sin telefon och ringer upp kameranissarna och förklarar situationen och att hon inte alls kört för fort men att kameran ändå fotat henne vilket måste betyda att den är trasig. Kameraoperatören letar rätt på fotona, alla 3, och ser mycket väl att hastigheten hon hållt har varit OK, "men" tillägger han, "du har inget bälte på dig, det blir böter på det" och således fick hon 3 st böter á 600:-
smart!
Så mycket missförstånd gällande dessa kameror...
Kameran fotograferar när du är 15m från kameran. Färdades din polare i exempelvis ca.110km/h så färdades han dessa 15m på 0.5sekunder och kanske uppfattade det som att kameran inte plåtade honom, vilket den gjorde även om han låg i motsatta körfältet.
Saxat från VV.se
Jag håller rätt hastighet och närmar mig en trafiksäkerhetskamera och blir omkörd av en bil med högre hastighet. Vi ligger jämsides när kameran blixtrar och efter vad jag förstår blir båda bilarna fotograferade. Vilken av förarna blir fälld för hastighetsöverträdelse?
Om kameran fångar två bilar som ligger jämsides så avskrivs ärendet och ingen bötfälls.
När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt.
Blixten är klart synlig även på dagtid men kamerorna är sällan aktiva, det är därför du inte sett blixten.
VV.se
Vilka tider är kamerorna mest aktiva?
Det som avgör när kamerorna är aktiva är lokala förutsättningar som till exempel trafikintensitet och olycksbelastning på den aktuella vägsträckan. Även antalet hastighetsöverträdelser på vägsträckan spelar in.
Hur långt ifrån bilen fotograferar de nya trafiksäkerhetskamerorna mig om jag kör för fort?
När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt.
Gammal skröna som jag hörde första gången för över ett år sedan. Visst kan det vara fel på en kamera så den fotar vid för låg hastighet men det konstiga är att det alltid är "en kollegas vän" som råkat ut för det...
skojar du? varje gång jag åkt ut dit så har jag inte fått en enda blixt! eller ska det blixtra eller har jag missat något?
"Det blixtrar alltid i samband med fotograferingen."
vv.se -> Trafik -> Hastighet -> Trafiksäkerhetskameror -> Vanliga frågor
Eller så vill man inte ha regskylt fram och ägaransvar. Dumbass.
Visste inte ens att de funkade. Kört förbi uppemot 50-60 kameror vid det här laget i olaglig hastighet. Aldrig någonsin fått se en blixt från dem eller så har jag ett enormt mörkt visir
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|