Har du blivit fotad av fartkamera 2009?

Hur många gånger har du blivit fotad av en fartkamera 2009?

• Antal röstningar
    0

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
blackbird 97:a
0 gånger vad jag vet., Men hur funkar det om man hamnar på kort med bågen, vad händer?

Fundera du på att sno en fartkamera så sätt inte upp den i sovrumet, den tar ju nämligen kort när det går för fort

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Hmmm... jag har då aldrig varit med om att en blixt brinner av när jag kört förbi en fartkamera med hoj. Osannolikt att alla kameror jag kört förbi skulle vara deaktiverade?

Sen tycker jag hela debatten om nummerplåt fram och ägaransvar är lite far fetched, eftersom det kräver tämligen stora förändringar i lagen för att fungera praktiskt. I ärlighetens namn så låter det som Mycket gnäll från moraliserande kärringar. Det är ingen myt att man som genomsnittshojåkare kör för fort oftare och mer, än man gör som genomsnittsbilist. Detta är ett faktum varesig fartkamerans vara eller icke-vara, och jag tror inte att ett gäng fartkamerabilder kommer förändra varken beteendet, eller makthavarnas bild på situationen.

Är ganska personligen övertygad om att fartkameran generellt inte räddar speciellt många liv. Däremot är den troligen effektiv på att sänka hastigheten i en väldigt begränsad zon i trafiken. Pendlare vet vart kamerorna sitter, och om man inte känner till sträckan så finns alla kameror markerade i de flesta GPS:er, som varrenda svenne-banan tycks äga idag. Men än finns det inte tillräckliga mängder data över olyckor i trafiken före/efter fartkamerans intåg. De första åren visar sänkta siffror, men tidsspannet är på tok för kort för att bevisa något.

50 öre till diskussionen.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Jag har faktiskt försökt några gånger, bara för att se hur det ser ut när den smäller av. Men har aldrig blivit fotad.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
2009 har det blivit 0 gånger. 2008 blev det 1 gång.

Låg bakom en flygbuss och tänkte inte så mycket på vilken hastighet busschauffören höll. Tydligen var den något för hög, för jag såg i ögonvrån att det blixtrade till när jag själv körde förbi kameran.

Brukar sänka hastigheten för att vara en god ögontjänare och inte ge förbudsivrare vatten på sin kvarn.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
det har väl blitt minst 2ggr jag kan komma ihåg på hojjen
men mest troligt 3-4.
Kör man 14 mil E4 2ggr i veckan där de (VV) gödslat med kameror (västerbotten har mest fartkameror /km på E4:an i landet) så inte håller man lagligt förbi alla gånger.

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
blev fotade utanför åtvidaberg härom veckan, blev sjukt förvånad för jag tyckte inte att jag körde olagligt men det gjorde jag tydligen :gnissla

Har en rätt rolig historia som jag hörde igår. Sambons kollega var ute och körde utanför Malmö när en fartkamera plötsligt blixtrar till. Eftersom hon visste att hon inte hållt mer än lagliga 50 så beslutade hon sig för att köra tillbaka och testa igen, denna gången i 40km/h men även nu blev hon fotad. Hon testar ytterligare en gång fast nu i 30km/h (ja det räcker ju inte med 2 ggr :va ) och samma sak händer igen, kamerajäveln fotar henne. Hon blir förbannad och tar fram sin telefon och ringer upp kameranissarna och förklarar situationen och att hon inte alls kört för fort men att kameran ändå fotat henne vilket måste betyda att den är trasig. Kameraoperatören letar rätt på fotona, alla 3, och ser mycket väl att hastigheten hon hållt har varit OK, "men" tillägger han, "du har inget bälte på dig, det blir böter på det" och således fick hon 3 st böter á 600:- :tummenupp :banana

smart!

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
"Det blixtrar alltid i samband med fotograferingen."

vv.se -> Trafik -> Hastighet -> Trafiksäkerhetskameror -> Vanliga frågor

Blizzy

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
2003, Honda, CBR 954RR Fireblade
blev fotade utanför åtvidaberg härom veckan, blev sjukt förvånad för jag tyckte inte att jag körde olagligt men det gjorde jag tydligen :gnissla

Har en rätt rolig historia som jag hörde igår. Sambons kollega var ute och körde utanför Malmö när en fartkamera plötsligt blixtrar till. Eftersom hon visste att hon inte hållt mer än lagliga 50 så beslutade hon sig för att köra tillbaka och testa igen, denna gången i 40km/h men även nu blev hon fotad. Hon testar ytterligare en gång fast nu i 30km/h (ja det räcker ju inte med 2 ggr :va ) och samma sak händer igen, kamerajäveln fotar henne. Hon blir förbannad och tar fram sin telefon och ringer upp kameranissarna och förklarar situationen och att hon inte alls kört för fort men att kameran ändå fotat henne vilket måste betyda att den är trasig. Kameraoperatören letar rätt på fotona, alla 3, och ser mycket väl att hastigheten hon hållt har varit OK, "men" tillägger han, "du har inget bälte på dig, det blir böter på det" och således fick hon 3 st böter á 600:- :tummenupp :banana

smart!

Hahaha, stackarn. Har en liknande händelse som hände min f.d. arbetskollega. Ibland finns det ju de här spontanuppsatta kameror monterade ovanför skyltar som går rätt över vägen, vet inte vad de kallas men ovetande om att där var en kamera så kom hon 15 km för fort (60 väg) och blev uppenbarligen förvånad när hon märkte att något blixrade till. Hon blev klart nyfiken på vad det var och körde tillbaka och körde förbi igen, då ovetandes om att det var en kamera och körde andra gången 10 km för fort istället. Nån vecka senare fick hon hem 2 foton på sig själv, ett när hon tittar rakt fram och ett när hon i stort sett sitter fastklistrad vid rutan med blickan rakt upp mot himlen för i sitt försök av att komma på vad det var, haha!

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
haha :D en polare körde om en bil i lördags i Tungelsta precis innan bulten, han trigga kameran men var redan förbi när kameran blixtra till. fotot kom på gubben i sin gamla volvo som körde så laglydigt i 50.

Jobbigt va! :gnissla

Så mycket missförstånd gällande dessa kameror...
Kameran fotograferar när du är 15m från kameran. Färdades din polare i exempelvis ca.110km/h så färdades han dessa 15m på 0.5sekunder och kanske uppfattade det som att kameran inte plåtade honom, vilket den gjorde även om han låg i motsatta körfältet.

Saxat från VV.se
Jag håller rätt hastighet och närmar mig en trafiksäkerhetskamera och blir omkörd av en bil med högre hastighet. Vi ligger jämsides när kameran blixtrar och efter vad jag förstår blir båda bilarna fotograferade. Vilken av förarna blir fälld för hastighetsöverträdelse?
Om kameran fångar två bilar som ligger jämsides så avskrivs ärendet och ingen bötfälls.

När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt.

haha :D en polare körde om en bil i lördags i Tungelsta precis innan bulten, han trigga kameran men var redan förbi när kameran blixtra till. fotot kom på gubben i sin gamla volvo som körde så laglydigt i 50.

Jobbigt va! :gnissla

Det blixtrar till av bara fan va? Har kört förbi massor i på tok för hög fart med hoj utan att man sett någon blixt. Tror aldrig de varit på.

//Dafe

Blixten är klart synlig även på dagtid men kamerorna är sällan aktiva, det är därför du inte sett blixten.

VV.se
Vilka tider är kamerorna mest aktiva?
Det som avgör när kamerorna är aktiva är lokala förutsättningar som till exempel trafikintensitet och olycksbelastning på den aktuella vägsträckan. Även antalet hastighetsöverträdelser på vägsträckan spelar in.

En gång med hojen, jag var laglig med en ank-ätare på en gammal gixxer körde om mig med en dj,,la fart och det blixtrade.
Skulle faktiskt vara kul att vet hur det ser ut på det fotot, hans hastighet eller min???

Hur långt ifrån bilen fotograferar de nya trafiksäkerhetskamerorna mig om jag kör för fort?
När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt.

En gång med hojen, jag var laglig med en ank-ätare på en gammal gixxer körde om mig med en dj,,la fart och det blixtrade.
Skulle faktiskt vara kul att vet hur det ser ut på det fotot, hans hastighet eller min???

smart!

Gammal skröna som jag hörde första gången för över ett år sedan. Visst kan det vara fel på en kamera så den fotar vid för låg hastighet men det konstiga är att det alltid är "en kollegas vän" som råkat ut för det...

Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Så mycket missförstånd gällande dessa kameror...
Kameran fotograferar när du är 15m från kameran. Färdades din polare i exempelvis ca.110km/h så färdades han dessa 15m på 0.5sekunder och kanske uppfattade det som att kameran inte plåtade honom, vilket den gjorde även om han låg i motsatta körfältet.

Saxat från VV.se
Jag håller rätt hastighet och närmar mig en trafiksäkerhetskamera och blir omkörd av en bil med högre hastighet. Vi ligger jämsides när kameran blixtrar och efter vad jag förstår blir båda bilarna fotograferade. Vilken av förarna blir fälld för hastighetsöverträdelse?
Om kameran fångar två bilar som ligger jämsides så avskrivs ärendet och ingen bötfälls.

Blixten är klart synlig även på dagtid men kamerorna är sällan aktiva, det är därför du inte sett blixten.

VV.se
Vilka tider är kamerorna mest aktiva?
Det som avgör när kamerorna är aktiva är lokala förutsättningar som till exempel trafikintensitet och olycksbelastning på den aktuella vägsträckan. Även antalet hastighetsöverträdelser på vägsträckan spelar in.

Hur långt ifrån bilen fotograferar de nya trafiksäkerhetskamerorna mig om jag kör för fort?

Gammal skröna som jag hörde första gången för över ett år sedan. Visst kan det vara fel på en kamera så den fotar vid för låg hastighet men det konstiga är att det alltid är "en kollegas vän" som råkat ut för det...

Bra skrivet, blir så trött på alla skrönor som folk drar om kamerorna. :tummenupp

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
GSX-R1000 -05
skojar du? varje gång jag åkt ut dit så har jag inte fått en enda blixt! eller ska det blixtra eller har jag missat något?:va

Ja jag skojar lite.

Som jag sa tidigare dom flesta är inte på.
Men ibland så blixtrar det i någon av dom.

Anledningen att dom flesta är av är att det skulle bli folkstorm om alla vore på för det skulle torska så kopiöst mycket folk att det skulle bli en politisk maktfaktor, det gäller att nagla lagom många inte för många inte för få.

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Visste inte ens att de funkade. Kört förbi uppemot 50-60 kameror vid det här laget i olaglig hastighet. Aldrig någonsin fått se en blixt från dem eller så har jag ett enormt mörkt visir :D

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Har inte röstat eftersom mitt alternativ, "Vet ej" saknas.

Hur vet man om man blivit fotograferad?

Edit:
"Det blixtrar alltid i samband med fotograferingen."

vv.se -> Trafik -> Hastighet -> Trafiksäkerhetskameror -> Vanliga frågor

Ok, då vet jag... 0 ggr med MC och 0 ggr med bil.

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Noll. Gillar inte idéer om skylt fram och äganderätt. Men vissa kanske gör det eller fotograferas gärna?

Kör kanske utan kort ändå? Eller utan hjärna? Vad f-n vet jag.

Rajien

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2009
Hoj
1996, Suzuki GSX750F
Fram till i dag så har jag inte sett en enda blixt från lådan vid vägen.
Men idag satt jag och höll trafikrytmen och glömde för ett ögonblick bort mig och blev flashad på hojen. Hoppsan! Var det så det såg ut när den fotar, vilken tur jag åkte hoj, tänkte jag.

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Visste inte ens att de funkade. Kört förbi uppemot 50-60 kameror vid det här laget i olaglig hastighet. Aldrig någonsin fått se en blixt från dem eller så har jag ett enormt mörkt visir :D

Är kameran aktiverad så lär du märka det även om du kör med svetsglas ..

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
-
Endast en gång kan bero på att man är för snabb för kamerorna eller långsam och håller hastigheten:va Eller är man så "Fartblind" att man missar flertalet av dom och helt enkelt missar paparazzi blixtarna.

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Varje kamera är aktiverad max en timme per dag så att fastna på ett foto är en på 24.
Jag har aldrig lyckats få en kamera att blixtra när jag åkt hoj eller bil, jag gasar friskt i alla lägen.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept