Har du blivit haffad?

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Alingsås
Hoj
Gixxer 600
Min hoj står som 25 kw på pappret men är ej det! Hamnade framför en snutbil en gång som kollade upp nummret o såg att den va strypt!
Dom stannade mig! När dom såg att jag har obegränsat A kort så brydde dom sig ej om att kolla hojen!
Dom sa att dom stannade mig för att dom såg att hojen skulle va stryp o att de händer att folk fuskar med det! Hände i sommras -05 i gbg
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
BlueNote skrev:
Jag klotade senast idag med en hoj å gled in med hojen i 2 bilar (försäkringsfråga). Inte fan var det någon som frågade om effekt eller dylikt... (snuten va med å skrev rapport).

Nej, men du har ju å andra sidan A kort också, eller hur!!
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
För mig ute på vischan låterdet konstigt att snuten skulle kolla effekten i hojen...Dom kollade aldrig min moppe enns :va
(Men det kan bero på att snuten knappt är här alls) :D
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det är väl kanske ingen rutinkoll Polisen gör om du/ni blir stoppad vid "strypt hoj på pappret". Dock finns ju möjligheten (risken i mångas ögon) att NÄR ni klotar brutalt, kommer försäkringsbolaget undersöka hojen och märka att den inte är utrustad med de strypningar den är godkänd för. Då vill jag inte läsa ert gnäll på forumet. (Å andra sidan är väl många hojar både skenförsäkrade och "lånade".)

Har ni tänkt på att det finns en anledning att A-begränsad innebär 25 kW? Jag kanske inte heller körde hela min 2-årsperiod med strypt hoj, jag valde dock att vara lite "smart" att inte skylta om det vitt och brett på Sveriges största MC-forum.

Det finns mycket information att läsa här på sporthoj.com, gör det först och utvärdera sedan hur ni ska göra med er begränsade körkortsbehörighet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kenya skrev:
Nä jag förstod att inte du kör strypt men gag kan inte fatta i hela mitt liv hur någon kan strypa en gixxer till 34hk.
Jag menade bara att man får väll använda sunt förnuft.. Vad ska du med en gixxer med 34 hk till? Dagisräser.
Möjligtvis en r6.. men jag tror fortfarande inte polisen i fråga chansar, varför skulle han? Han som du berätta om.. vad hände, han sket ju i det. Jag brukar för övrigt inte bröta runt på en grusplan med t.ex. en r6a, menar inte att du gör det nu hehe men det är ju ett sätt attdra på sig uppmärksamhet. :)

Det är ju precis det exemplet som har varoit uppe nu, en kille som vill strypa en Gixxer K till mellanhoj.. För att sen ta bort strypet och tro att snuten inte märker nån skillnad om han blir stoppad.. Sannolikt???

Haha.. Att jag var på en grusplan och härjade (med en RS 125 ska tilläggas) var mest crossabstinens i kombinationmed att "testa bockstyre" på grus.. Och så var den nyköpt då också.. För att inte glömma att jag var 17 bast!!

Jo, han släppte det.. Det var ju inget egentligt fel egentligen (bort 65 på 50-väg vilket han inte ens nämnde), men han ville väl mest kolla.. Mer pinsamt då var att jag hade lämnad plånkan hemma och inte hade körkort på mig.. så det blev polisbil hem och kolla det.. Så vi hann snacka en del där. Hhaaa.. Ja jävvlarr
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
En 600 ja.. men skulle du chansa som snut? Jag skulle skita det i alla fall. Spelar nog roll vart man bor också. Hos mig är polisen ganske seg och slapp i en liten by. Det är nog lite skillnad i stockholm där man inte känner igen alla :hihi
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Min Rf 900r är på pappret strypt, när jag försäkrade den så upplyste jag försäkringsbolaget om att den INTE är strypt, han små skrattade och sa att han inte brydde sig om det ett enda dugg , då de alltid försäkrar hojarna efter tillverkarens effektuppgifter . Med andra ord så vet försäkringsbolagen det redan och för att det inte skall bli tjabb så fulleffekts försäkras alla hojar.

Då återstår det bara att se vad haffa säger om man smäller och de då räknas som olovlig körning ???

Jag har ingen begränsning på kortet heller ....
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Instabil skrev:
Min Rf 900r är på pappret strypt, när jag försäkrade den så upplyste jag försäkringsbolaget om att den INTE är strypt, han små skrattade och sa att han inte brydde sig om det ett enda dugg , då de alltid försäkrar hojarna efter tillverkarens effektuppgifter . Med andra ord så vet försäkringsbolagen det redan och för att det inte skall bli tjabb så fulleffekts försäkras alla hojar.

Då återstår det bara att se vad haffa säger om man smäller och de då räknas som olovlig körning ???

Jag har ingen begränsning på kortet heller ....

varför inte bara rega tillbaka den för 600kr så slipper du testa
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kenya skrev:
En 600 ja.. men skulle du chansa som snut? Jag skulle skita det i alla fall. Spelar nog roll vart man bor också. Hos mig är polisen ganske seg och slapp i en liten by. Det är nog lite skillnad i stockholm där man inte känner igen alla :hihi


Bor du i Göteborg eller???


:banana :rofl
 

saft

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR 600F -98 Husaberg 400 FE -02
Får känslan av att det är allmänt känt och ganska accepterat av de flesta instanser att köra ostrypt. När jag reggade om min som strypt så var besiktningsmannen (som f.ö. aldrig startade hojen) helt oförstående till varför effekten skulle tas ned så mycket. "Den måste gå skit", sa han. "Men, det blir nog bättre när du kommer hem", fortsatte han och flinade.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Kenya skrev:
...
2, Provköra och tro sig känna att den e ostrypt...
Det är en lite skillnad mellan 25kw och 100kw så det är väl inte helt osannolikt att han skulle märka en viss skillnad på många "strypta" hojar.
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
newstead skrev:
Det är en lite skillnad mellan 25kw och 100kw så det är väl inte helt osannolikt att han skulle märka en viss skillnad på många "strypta" hojar.
Det klart det är det och tro f-n att man känner skillnad, men ingen verkar ju ha torskat på det det är allt jag säger.
Jag vet ingen som har gjort det, och somdagt har jag åkt fast i kontroll själv med ostrypt cykel ett antal ggr.

Vore kul och höra från någon som har åkt fast för det, vilket vi inte har gjort.
Vill man åka strypt sa kan man väll göra det då om man är rädd för att åka dit...

PETER-STHLM skrev:
Dessutom borde det klassas som folkmord i fn-domstolen att strypa en 1k till 34 hk :squid :squid :fyllisar

:D Borde finnas en "strypspärr" på dom där :hihi
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
"Vanliga poliser" (inte utblidade trafikpoliser) brukar bara "skrämmas" om de stoppar en: "bla bla för fort bla bla höga böter bla bla osv.

Däremot stoppas du av en trafikpolis så kan det gå illa........de är ju utbildade i alla konstens regler
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top