Har du fått ngt "skumt" tel.samtal? (tjuvar?)

AlexH

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Lånehoj
Låter snarare som om förlaget har anlitat ett telemarketing-företag. Det är inte alltid tidningarnas redaktioner är informerade om förlagens kampanjer. Praoade på en veckotidning och deras förlag ägde ca 15 olika tidningar, och körde ofta gemensamma kampanjer.

*Chriss*

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
CBR600RR -04
En polare jobbar som telefonförsäljare och han säljer just MC-varor till märkestrogna kunder. Vettefasen hur dom har registret, troligtivs genom vägverket på nått sätt antar jag..?
Det går helt enkelt ut på att dom har en skinnjacka med "HONDA" skrivet över ryggen eller dylikt, då tar dom alla som kör glidare av märket honda o ringer o stör folk tills dom köper massa dom inte tänkt köpa :p

Kan vara en sån, eller så är det en pundig tjuv.. Men bara så du inte känner dej vrålnojjig.. det kan finnas en rimlig förklaring.

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Peterlan skrev:
2405354 Jodå, det vill han, annars hade han väl inte frågat. Jag vill också veta, annars tror jag att du bara hittar på för att verka frän.
Har man sagt A får man säga B..

Kan ju inte avslöjja detta på nätet..Då kan ju tjuven vara förberädd till viss del...
Så väljer att verka frän..:näsblod

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Som ansvarig på ett telemarketing företag så kan jag inflika följande.

Vem som helst kan enkelt ta reda på vem du är och var du bor med hjälp av reg.nummret.

Om TM-företaget är medlemmar i SWEDMA så måste de kunna redogöra för vem dom ringer och vid vilket företag de är anställda.

Att ringa till "märkesinnehavare" är INTE att bryta mot NIX registret. Du är kund hos tillverkaren, således existerar en relation och NIX gäller inte. Nix registret är till för att spärra dig för samtal från företag där du idag inte är kund eller har en etablerad relation (ex. gett gåvor, skrivit in dig i mailinglista, innehar kundkort, osv)

Ex..
Dom får ringa från yamaha, även om din MC är privatimporterad.
Dom får ringa från Ikea om du har ikea-kort.
Rädda barnen får ringa om du gett dem en gåva
Mc-varuhuset får ringa om du är med på deras mailinglista.
Telia får ringa om du har ELLER HAR HAFT Telia abbonemang någon gång under ditt liv.

Vad gör man då?
Skicka ett mail eller brev till det företag som kontaktat dig och påtala att du inte vill bli uppringd. Detta måste de respektera enligt gällande lagstiftning.
Har du ingen relation så anmäl ärendet till DM-nämnden, företaget kan då bli fällt för att inte ha följt "god marknadsföringssed". Dock blir det varken böter eller annan påföljd.

Last edited:

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
amullo skrev:
2405758 Som ansvarig på ett telemarketing företag så kan jag inflika följande.

Vem som helst kan enkelt ta reda på vem du är och var du bor med hjälp av reg.nummret.

Om TM-företaget är medlemmar i SWEDMA så måste de kunna redogöra för vem dom ringer och vid vilket företag de är anställda.

Att ringa till "märkesinnehavare" är INTE att bryta mot NIX registret. Du är kund hos tillverkaren, således existerar en relation och NIX gäller inte. Nix registret är till för att spärra dig för samtal från företag där du idag inte är kund eller har en etablerad relation (ex. gett gåvor, skrivit in dig i mailinglista, innehar kundkort, osv)

Ex..
Telia får ringa om du har ELLER HAR HAFT Telia abbonemng någon gång under ditt liv.

Jaha.. Typsikt.. Då får man göra sig av med alla telefoner istället om man vill slippa jobbiga tele säljare..:näsblod
Men de som ringer på de mest konstiga tider får faktiskt skylla sig själva..
Dålig stil om de inte kollar med nix registret..Då borde de ju fatta att man inte är intresserad av teleförsäljning..

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
amullo skrev:

Ex..
Telia får ringa om du har ELLER HAR HAFT Telia abbonemang någon gång under ditt liv.

Amullo, nu får ni nog kolla reglerna för NIX-registret.

Ett kundförhållande anses inte pågå mer än ett år efter det att avtalsförpliktelserna fullgjort (om inte synnerliga skäl). Med kundförhållande/realtion avses att det finns ett ingånget avtal.

Bara för att jag är ägare till en Ducati innebär inte att jag kan uppringd av Ducati då jag finns i NIX-registret. Det finns inget avtalsförhållande mellan mig och Ducati.

/Ssss

Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
amullo skrev:

Men vad har World Classic Bike med kundrelationen mellan trådstartaren och Suzuki att göra? WCB är alltså en telemarketingfirma? Har Suzuki, Honda med flera anlitat WCB för att sälja kläder???

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
DaPirate skrev:
2405233 Nyfiken på vad Iceman och Gixxer 1000 har för överaskning i garaget, jag vill också ha en överaskning :kulspruta ifall man får oväntat besök och då tänker jag inte på Gevalia... Nån som har nått bra tips?

Det blir ingen överraskning om jag berättar det här:D

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Det verkar som jag inte är ensam om att bli uppringd om Hayabusa-tröjor eller Suzuki-tröjor, det var ju en liten lättnad iaf.
Men det är fortfarande lite skumt att han "vet" om min Buse som vart stulen -02. Den borde inte finnas med i några register, men det kanske är så enkelt att det inte blivit rensat i ngt gammalt register.
Fö. så är det som ngn sa att om man inte har en kundrelation på 1 år så måste man stryka vederbörande ur registret, men det är nog inte så många som gör.

Poccis skrev:
2405067 OJ! Riktigt skumt..?? Och det fanns inget nummer du kan spåra..?:confused:
Testa annars att kolla med Telia om de kan se vem som ringde dig,långsökt,men värt ett försök.

Han ringde från hemligt nr, men det kanske går att spåra?

Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Gixxer 1000 skrev:
2406573 Det verkar som jag inte är ensam om att bli uppringd om Hayabusa-tröjor eller Suzuki-tröjor, det var ju en liten lättnad iaf.
Men det är fortfarande lite skumt att han "vet" om min Buse som vart stulen -02. Den borde inte finnas med i några register, men det kanske är så enkelt att det inte blivit rensat i ngt gammalt register.
Fö. så är det som ngn sa att om man inte har en kundrelation på 1 år så måste man stryka vederbörande ur registret, men det är nog inte så många som gör.

Han ringde från hemligt nr, men det kanske går att spåra?

worldclassicbike.se
worldclassiccar.se
worldclassicbike.com
worldclassiccar.com
08-704 00 20
tillhör
World Sport International Scandinavia AB

Företagsinformation
Antal anställda 2
Organisationsnr. 556458-6021
Kommun Stockholm
Län Stockholm
Branscher Telemarketing
Omsättning 1 683 TKR

Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Iceman1975 skrev:
2405687 Kan ju inte avslöjja detta på nätet..Då kan ju tjuven vara förberädd till viss del...
Så väljer att verka frän..:näsblod
Ähh, kom igen då. Nog har man haft lite funderingar, men det djävliga är ju att om tjuven gör illa sig så åker man ju dit värst själv... Typ elström eller rakblad... Undrar vad som händer om bromsarna inte fungerar och gasen har en förmåga att hänga sig på min hoj? Då åker man väl dit på det med... Den ska väl vara i trafiksäkert skick och uppfarten ska vara fri från saker tjuven kan snubbla på också, annars har man väl ett saftigt skadestånd på halsen.

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Förmodligen samma snubbe som ringde mig för några månader sedan.
Fast då med ninjatryck och kawasakiloggor. Samma överpris också.
Dock fick man ju hem tröjorna för påseende och hade ett par månader på sig att fundera/betala om man ville ha tröjorna.

Sjukt dyrt var det iaf, o knappast några officiella prylar.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Thyg0d skrev:
2405256 Okay.. . orten då men hemliga telefonnummer lämnas dock ut...
Min far fick ett samtal får ett halvår sen ang. kläder och när han frågade
hur h-vete fick du mitt nummer så visade det sig att VV lämnade ut dom
utan betänkligheter... När min far ifrågasatte detta hos VV så fick han bara
till svar att dom inte vet vem som som har hemligt och inte...
Tycker det är helt underbart!

Fick inte något telefonnummer för tre år sen när jag skulle få tag i en tidigare ägare, eftersom han hade hemligt nummer. Fick dock adressen så jag skrev ett brev så ringde han upp mig istället.

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Superduke
Gixxer 1000 skrev:
2406547 Det blir ingen överraskning om jag berättar det här:D

Erkänn nu att du har en stor tjock tam sugga som grymtar, knuffar och ger tjuven världens mördarblick direkt någon kommer innanför garagedörren!

Bifogat

• sugga.jpeg
    sugga.jpeg
    27.8 KB · Visningar: 78

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Samma snubbe ringde till mig i början av juli & vill kränga gsx-tröjjor. Jag tog faktiskt 2, en till mig & en till frugan. De skulle komma senast i början av augusti men inget har ännu dykt upp.

RawLion

Kungen av kallstarter
Gick med
27 May 2006
Hoj
Yamaha YZF 750R
Iceman1975 skrev:
2405770 Jaha.. Typsikt.. Då får man göra sig av med alla telefoner istället om man vill slippa jobbiga tele säljare..:näsblod
Men de som ringer på de mest konstiga tider får faktiskt skylla sig själva..
Dålig stil om de inte kollar med nix registret..Då borde de ju fatta att man inte är intresserad av teleförsäljning..

Gör en Jerry Seinfeld-klassiker: :D

Jerry: "Jag har inte tid att prata med dig just nu, men ge mig ditt hemnummer så ringer jag upp dig när jag har tid."
Teleförsäljare: "Men jag vill inte lämna ut mitt nummer!"
Jerry: "Jag antar att du inte vill att okända människor ringer upp dig när som helst, eller?"
Teleförsäljare: "Ehh, näeh!"
Jerry: "Bra! Då vet du hur jag känner mig!"

Varpå Jerry snabbt lägger på luren.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Lurch skrev:
2405788 Men vad har World Classic Bike med kundrelationen mellan trådstartaren och Suzuki att göra? WCB är alltså en telemarketingfirma? Har Suzuki, Honda med flera anlitat WCB för att sälja kläder???

Troligtvis agerar de inte på uppdrag av Suzuki och då delar jag din uppfattning att det inte finns en relation mellan dem. Agerar de på uppdrag av Suzuki ska de väl kunna tala om det enligt citatet nedan:

Citerar amullo: "Om TM-företaget är medlemmar i SWEDMA så måste de kunna redogöra för vem dom ringer och vid vilket företag de är anställda."

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Blitz-liter
Lurch skrev:
2405788 Men vad har World Classic Bike med kundrelationen mellan trådstartaren och Suzuki att göra? WCB är alltså en telemarketingfirma? Har Suzuki, Honda med flera anlitat WCB för att sälja kläder???

Antar att det mest är sugna på lite enkla pengar. När jag hade S3:an fick jag erbjudande av samma firam om att köpa tshirts, tröjor, mössor, muggar och även de speciall desigande och exlusiva Triumph ölglasen...

Liknande var jag med om när jag hade belånat mig upp över öronen och köpt en hyffsat ny M3:a, fick man en massa fina nischade reklam erbjudande av andra premiumbil försäljare, det var ju visserligen ganska kul, jag menar alltid kul att köra lite värstingbilar...hmm vad var nu numret till Citibank...:tungan

Men största risken att råka ut för mer "smarta" tjyvar är förmodligen att köra med skylt. Kom ut härom dagen, då hade någon försökt knippsa av min kjeting som jag kedjar fast hojen i vägen med...3 mm gods kvar. Som tur var inga skador på hojen.

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Jag blev uppringd av en snubbe som ville sälja Suzuki munkjackor och collegetröjor med märkes tryck, ville ha runt 1000-lappen/st, han hävdade att han ringde upp de som ägde Suzuki GSXR 1000 och han hade köpt uppgifterna av VV. Naturligtvis var jag inte så intresserad av att handla:arsele .

Jag har anslutit mig till Nix sedan länge och ändå ringde han, verkade skumt.. Tja om det nu är någon som planerar något så jag vet inte vad jag skulle hitta på om någon som vill sno min MC skulle dyka upp, har i och för sig ett litet surhål i skogen bakom huset:D

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0