Har du läst "A twist of the wrist I & II"?

Blev du snabbare av "A twist of the wrist I & II"?


  • Antal röstningar
    0

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Som sagt, har ni läst dessa två böcker?
I så fall, tycker ni att ni har haft hjälp av dessa böcker?

Själv har jag precis inhandlat båda och ska sätta tänderna i dom nu i vinter.
Det vore ju konstigt om man inte blev en bättre och fram för allt snabbare förare efter att ha läst dom.

Kommentera gärna om ni har läst dom och vad det gjorde för er körning.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tvåan är överlägsen ettan tycker jag. Med tanke på att jag lusläste dem i vintras och körde sämre i år så vete teusan.... :crash
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
bissmark skrev:
Surt, då det är ännu ett tecken på att man skyfflar pengar i dessa enorma bottenlösa hål...
Fast tvåan är grymt läsvärd, tror inte det var pga böckerna jag körde sämre.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag har inte läst någon av dem men tänker beställa dom båda :)

Har Filmen men den va jag ganska besviken på om jag får lov att säga det själv
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har tvåan och tycker nästan att alla som kör någon form av sporthoj (på gata och/eller bana) borde läsa den.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Last edited:

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Har båda men har bara läst ettan. Tyckte den var läsvärd med tanke på att man sällan pratar om hur man ska tänka när man kör hoj. Ettan handlar endast om det. Ingen körteknik eller så. Poängen är att om man tänker rätt, kommer man själv att lära sig tekniken och vilken körstil som passar en bäst.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Mr Helmut skrev:
Ni verkar ju vara några som läst dom men vad handlar dom om? :3freak

Mycket om vad man kan göra för att sporthojen ska "trivas" på vägen, dvs. hur den vill/inte vill bli behandlad. :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Två saker har gett mej något väldigt konkret, det ena är avsnittet om däck. Det står att man inte slaviskt skall välja racingdäck bara för att tävlingsåkare kör med dom. Tvärtom så kan man få sämre fäste med racingdäck än med gatdäck eftersom normalknutten inte kör tillräckligt fort för att få upp värmen i racingdäck. Det enda som händer är att ytan blir överhettad och det blir kallavrivning, gummit rullas av från ytan och däcket slits väldigt fort. I somras körde jag med Pirelli Diablo Corsa istället för SuperCorsa, resultatet blev två däck i stället för normala sex däck, och detta utan ett endaste släpp på fyra helt olika banor. Ett mycket bra tips :tummenupp

Det andra som jag tyckte var väldigt viktigt var att Keith Code skriver att man skall glömma den så kallade bromspunkten, den varierar ju oerhört beroende på hur fort man kört i kurvan innan, därför blir det ju helt fel om man då alltid skall bromsa på samma ställe. Keith skriver att man istället skall hitta en släppunkt, man skall ju alltid sluta bromsa på samma ställe annars så får man ju fel fart in i kurvan, klockrent :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Är så glad!

Vilken tajming på denna tråden!

Igår hade vi lite kalas här hemma, då fick jag bl a "A twist of the wrist" av mina vänner. Kände mig så där löjligt glad som man gjorde vid jul som liten då paketöppningen vankades. :) Vilken present!!

Nu ska den lusläsas!
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Man blir inte automatiskt snabbare bara av att läsa böckerna. Däremot så får man sannolikt en ökad förståelse över varför en motorcykel gör som den gör. Till exempel så lär man sluta fråga över om man skall använda motstyrning eller inte vid mc-körning.

De är läsvärda för alla som kör hoj. Snabb kanske man inte blir men man bör ju åtminstone kunna fatta varför man ligger i sandfållan :)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top