Har du skadat dig i samband med en vurpa??

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Kraschat med mxhojar orakneliga ggr, men var lange forskonad fran varre saker an lite sar o hjarnskakningar. Sen tog turen slut och saker borjade ga av istallet. Efter tre somrar i rad pa kryckor korde jag min sista sasong -04, och sen var det dags att bli lite fjolligare och borja leka pa asfalten istallet... :hihi men det ar ju saklart enbart en tidsfraga innan forsta smallen kommer pa hart underlag nu. Hoppas pa att smalla pa bana och inte i trafiken, verkar farligt. :gnissla
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Använde framhäjdarna för hårt när det kom en bil drulle som tog ut svängen lite för mycket. Gick kanske bara 50-60km/h så ja la ner henne stillsamt på vänstra foten. Tackar mina sidi för att jag har kvar fotknölarna idag. Lite ont i höften fortfarande.
Nästa gång jag bryter något vill jag ha sånnadär eloxerade skruvar,
tror ni man får välja fär själv?
Kawa gröna vore ballt! :yoparty
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Akta ryggen

Åkte av juli -03 har trasig rygg nacke mm. Motoriska nervskador. Inget dom kan göra nåt åt. Söker mig runt på olika smärtkliniker,lägger ibland ned 10 timmar i veckan på sjukgymnastik/försäkringskassa/läkare.

Hade all utrustning. Om två tvillingar råkar ut för samma olycka så kan den ena bli helt bra inom 6 mån,den andra ha besvär resten av livet,,Tydligen blev ja den senare modellen.

Det suger som fan! men ja har ju bara hållt på i 2,5 år.
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
krascha i ca. 100 i jeans å gympadojer på underkroppen, jacka, rygg. hjälm handskar på överkroppen. var på väg för att köpa vinterbrallor på lokal mc butik för isbelagd-sjö-körnig. =\

bröt båtbenet på höger arm (sitter bakom tummen) har haft gipset i 2 månader och 2 veckor nu, tar bort det om 2 veckor och om röntgen visar ett läkt ben slipper jag få ett nytt i några veckor till.

12 jävla veckor i gips e segt.

annars skrapa jag mig bara lite på höften, ena knät och foten. ena dojan skrapades av mig så den var utom räddnig. jeansen kan bli rätt koola med dom slitmärken som är nu, måste bara sy ihop dom på ett eller 2 ställen först...

har nya asfeta pjucks nu. =)

så fort jag får av gipset ska jag ut i garaget å fixa bågen som klara sig rätt bra ändå, sen blire på med isdubbdäck å önska sig en kall vintern med minimalt snöfall.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag bröt vänster knäled för drygt ett år sedan. Jag gick i gipps i 12 veckor, därefter fick jag stålskenor med en utanpåliggande mekanisk led. Men jag var hygglit återställd till skidåkningen i februari. :tummenupp .
Nu är det ytterst sällan som jag känner av knäskadan. :tummenupp
 

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Herman skrev:
Tja tja....

Tänkte bara skriva lite. Som rubriken lyder så krockade jag men med min mc. Fredagen den 19:e vid Knivstad på väg hem från jobbet. Det var en bil som tydligen tyckte de var bäst att strunta i sin väjningsplikt. Så då var det bara för mig att köra in i sidan på bilen. Det är 70 på denna väg. Har bara hört att det var så de hände vet personligen inte vad som hände.

Jag har hört att det var så de hände själv har man inget minne av olyckan varken 30 min innan eller efter kraschen.

Så vad hände man mig. Jo, medvetslös ca en 15 min efter olyckan. Fick en punkterad lunga, brutet nyckelben, spricka i axeln, sprickor på ryggraden 3 st, fel på muskelfästena runt ryggen, 1/3 av kroppen är täckta av blåmärken. Intensiven 2 dagar och sjukan 3 dagar. Så det är först nu man har börjat komma igång igen. Om man har otur så måste de operera om min axel om en vecka pga. av sprickan och nyckelbenet.

Så jag vad säger man!?!?…. Hade i alla fall all den tur som fanns har man hört..

Kommer att uppdatera denna ”tråd” med bilder på min hoj efter olyckan. När jag orkar ta mig ner dit den står....

/Herman

Så här gick de för mig....
 

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
har åkt omkull några gånger med cross, några fler med minimoto och en med mc. några skrapsår och ont i nacken en månad som värst.. haft riktigt flyt ett par gånger.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Fulvurpa på SMC's B&K-kurs i ca 20 km/h som resulterade i en öm tå, en spricka i ett av tummens ben och liggamentskador i samma tumme. De sistnämnda stör mig varje jävla dag...
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Nackskada med sämre rörlighet som resultat, Lite brutna saker som armar fingrar och annat smått o gott, har gjort 2 vurper
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
2fast4hjo skrev:
Stämmer bra det. De små benen i handen är svåra att läka.



Bild 2 Fixerad femurfraktur. Bild 4. Även denna en lårbensfraktur men har åtgärdads med annorlunda fixering med platta och skruvar.
På första bilden, det benet längst ned på handen som går som en båge.. e det de som e båtbenet?
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
brutit knogarna x2 höger hand
brutit höger arm
krossat höger handled (aldrig skadat vänstern :confused: gud kanske straffar gasglada)
pajjat ett knä (inget brutet men permanenta men :()
avslitet ledband vänster fot
2 spruckna revben (gjorde fan ont i flera månader!)
stukningar, skrapsår och hjärnskakningar i massor :näsblod

som tur är inte allt på engång utan utspritt på 5-6år typ, man är ju något av en crashkung :3freak
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Eas skrev:
Sitter med ett trasigt nyckelben och ett knäckt revben efter en vurpa med mountingbiken. Man får ju upp ganska hög fart med den cykeln också. Ni som vurpat med MC: Har ni skadat er? Hur allvarligt?

Mvh/Eas
Inget på mc däremot har jag vurpat med crossen en gång.

Skulle landa efter ett hopp och landar lite fel ute i mjuk sand/grus. Framdäcket sjunker och jag försöker hålla mig kvar på hojen men ramlar av och får hojen över högerben.

En glödhet krök är inte att leka med kan jag lova :(

Ett skapligt brännsår över högra knät och lite blåmärken rikare blev man den gången.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Showtime skrev:
På första bilden, det benet längst ned på handen som går som en båge.. e det de som e båtbenet?


Förtydligande: Egentligen har både du och Pewo rätt, båtben finns i både hand och fot men heter os scaphoideum i handen och os naviculare i foten. :)

(Inom sjukvården skall det latinska begreppet användas, hade inte reagerat om en läkare hade dikterat "båtben" vid hand- eller fotdiktat men hade han börjat säga os naviculare på ett handdiktat så hade jag frågat läkaren vad han pysslar med.)


1 Os scaphoideum =båtbenet i handen.
2 Os lunatum =månben
3 Os pisiforme = ärtben
4 Os triquetum = trekantiga benet
5 Os hamatum =hakben
6 Os capitatum = huvudben
7 Os trapezoidum =lilla mångkantiga benet
8 Os trapezium = stora mångkantiga benet

Båtbenet i foten (os naviculare)
http://www.footdoc.ca/www.FootDoc.ca/Website Accessory Bones.htm

Lena, läkarsekreterare.
 

Bifogat

  • Handwurzel_farbig.jpg
    Handwurzel_farbig.jpg
    31.2 KB · Visningar: 7,632
Last edited:

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Tokholm
Hoj
Såld
Highside på sviesta... :rolleyes: bröt handleden o va gipsad i tre veckor, men de tänker man inte på nu :D desutom kunde ja köra på anderstorp två veckor senare med gipset på så man kan väl säga att handleden e det bästa benet att bryta :hihi

/Kukas
 

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Vurpade med cykel på rullgrus och bröt båda benen i underarmen. Två operationer totalt, brickor o skruvar i armen som nu är borttagna samt en jävla massa stygn. :tungan Det gjorde ont.

Gjort superman några gånger i endurospåret. Alltså fronta med valfritt objekt och flyga över styret med huvudet före. Slår alltid i låren i styret så det blir två riktigt fina lårkakor av det hela. Har även klämt fötterna mellan stubbe och hojen några gånger med paralyserad lilltå som resultat. Inget allvarligt alltså.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
skön tråd..
själv har man gjort följande:
1.klotat med crossen...gjorde ett fullfart hopp i ett hopp där man inte ska fullfart hoppa= volta framlänges i typ 80 blås= 5 knäckta revben varav 3 rakt in i lungan = punka inre blödningar i andra lungan. axeln ur led kotkompritioner i hela ryggen stukad handled mm
2. samma cross även här ett fullfarthopp upp på en asfaltsväg från en äng= klotade i 80blås på asfalt iförd adidasbrallor = stooora skrapsår på benet röven armar mm.
 

Socrates

Guest
1. Cross, 2 ihoptryckta kotor, och en som blev snevirden

2. Sporthoj, Brutet lårben, bäckenet av fram och bak och inre blödningar.

Edit: Börjar inse att jag är jävligt kass på 2-hjul :(
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Eas skrev:
Aj! Pajja ryggen låter inge kul. Använder du ryggplatta??
Läkaren sa att jag kan räkna med att ha ont i minst 2 veckor!
Krya på dig du med!

Mvh/Eas
Tyvärr gjorde jag inte det vid detta tillfället. Det var en kompis utrustning jag hade och han har inget ryggskydd. De gånger jag kört utan kan räknas på fingrarna så det känns lagom surt.

Till er andra som skadat ryggen, hur lång tid har det tagit för er innan ni kunnat börja träna upp den igen? Jag har haft korsett i sex veckor nu och om allt skulle gått enligt planerna skulle jag ha sluppit den om ytterliggare sex veckor och sedan börja träna upp ryggen.

Tyvärr går det inte riktigt som planerat utan det blir snarare värre hela tiden. De senaste röntgenbilderna från i fredags såg inget vidare ut och jag har domningar i benen sen ett tag tillbaka. Börjar på allvar oroa mig för att inte bli återställd. Hur lång tid har det försenats för er som fått komplikationer? Någon som har opererats med lyckat resultat?
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Jag brukar klara mig förvånande bra. jag är uppe i 4 vurpor där de har gått snabbare än 100 och allt jag har fått är 1 hjärnskakning (tror jag då jag spydde lite grann efter vurpan)
Annars är det bara lite skrapsår och ömhet i kroppen.
Jag känner iochförsig av nacken några dagar om året, kan bero på att jag landa på bakhuvet i 140-150 km/h...
 

CARLA

Nu SMC:ad
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Möndal
Hoj
929
Bröt handleden , mjukdelskada i axel , öm i foten efter en highsider på Falkenberg -99
nära på fullgas på 3:an så det gick undan...han fan inte reagera...kan inte minnas den sekunden när man snurra i luften faktiskt...men jag är helt återställd :)
Hojen klara sig bra med...stabila saker hyndorna hehe.

Har kraschat med Cross oxå men inte så alvarligt, vred till ett knä en gång bla..
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top