Har Ducati ingen generalagent i Sverige?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Köpa hoj från ett företag funkar nog inte, för dyrt... ja har bara 40k.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
lilltryne skrev:
Köpa hoj från ett företag funkar nog inte, för dyrt... ja har bara 40k.

Hojen behöver ju inte vara dålig bara för att han snackar lite. Men titta över den lite extra bara :)

paguf

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
Ducati 800 Sport
RonJeremy skrev:
Ja e den bara servad ordentligt är det lugnt. Stämmer serviceboken med firman som utförde jobbet är det inga problem. Han som säljer kanske bara inte hade riktig koll.

Kan även meddela att Ducatimeken på HD i mölndal har slutat och inga fler service eller reparationer utförs på Ducati. Ringde dom för ett par veckor sedan. Reservdelar och försäljning verkar fortfarande finnas och dom är mycket trevliga.

Satan. E det sant? Det ställer till det en del för mig. Vet du om han börjat på någon annan firma? eller ska man behöva åka till Biscaya för service i fortsättningen?

MC Doktorn

Guest
lilltryne skrev:

Import=pruta .Speciellt Ducati kräver ifylld service bok :fakta annars kan det bli dyrt.

Ser inga problem att köpa importerat skicket behöver inte vara sämre , om du är okunnig ta den till någon Mc butik som kan ducati och be dom bedömma skicket på den.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Mina krav på att köpa en importerad hoj i sverige:
1 Minst de sista 1000milen i sverige.
2 Minst en 1000-mila service i sverige på auktoriserad firma med stämpel OCH kvitto.
3 Kunnig eller i alla fall entusiastisk ägare.
4 Lite bättre pris eller bättre utrustad än en svensk motsvarande hoj.
5 Kolla upp försäkringspris innan.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
yonsson skrev:
2 Minst en 1000-mila service i sverige på auktoriserad firma med stämpel OCH kvitto.

Vad skönt att jag och min hoj uppfyller alla dina krav! :tummenupp

Fast 4:an vetifan varför den skulle gälla.. :va

MC Doktorn

Guest
yonsson skrev:

Men om den är importerad är risken ganska stor att den inte gått senaste 1000 mil i sverige :rolleyes:

Alla servicar skall vara ifyllda ett kamrems haveri på en ducce :skrämd ventilerna är känsliga kräver regelbunden service.
Man bör helt klart ta reda på vad servicen kostar på dessa desmodromiska ventiljusteringar och kamremsdrivna kamaxlar.
Kan man inte göra det själv är det frågan om mycket höga service kostnader,vilket jag tycker är en stor nackdel med ducati. :)

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Zee skrev:
Vad skönt att jag och min hoj uppfyller alla dina krav! :tummenupp

Fast 4:an vetifan varför den skulle gälla.. :va
För att folk är så lipiga så fort en hoj är importerad att den blir lite mer svårsåld.
Hittar man en lika fin svensksåld, med samma utrustning och samma pris så tar man ju den istället för att slippa förklara att import inte är hela världen när man ska sälja den sen.

Edit:
Biscaya:
1000 mils - Ducati 2 ventilare: 3600-4600:-
2000 mils - Ducati 2 ventilare: 4400-5200:-

Fick 1000mila för 3200:- i jönköping.
Biscaya har ju itne världens billigaste timpäng.

Last edited:

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Höga servicekostnader för ventiljustering och kamremsbyten etc. gäller i första hand 4-ventilarna. De luftkylda monstren som 600:an är avsevärt billigare.

2ono skrev:
Man bör helt klart ta reda på vad servicen kostar på dessa desmodromiska ventiljusteringar och kamremsdrivna kamaxlar.
Kan man inte göra det själv är det frågan om mycket höga service kostnader,vilket jag tycker är en stor nackdel med ducati. :)

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Ducce Sthlm
1000 mila på luftkyld desmodue ca 3500:-
Kamremsbyte inkl. kamrem ca 1000:-
Priser från förra sommaren typ.

yonsson skrev:
Biscaya:
1000 mils - Ducati 2 ventilare: 3600-4600:-
2000 mils - Ducati 2 ventilare: 4400-5200:-

Fick 1000mila för 3200:- i jönköping.
Biscaya har ju itne världens billigaste timpäng.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
kiko skrev:
Höga servicekostnader för ventiljustering och kamremsbyten etc. gäller i första hand 4-ventilarna. De luftkylda monstren som 600:an är avsevärt billigare.
Spelar det kvitta om den är luftkyld eller inte?
Vill ha en 900ssie eller 900ss (98-03) nästa gång. Blir det ungefär samma servicekostnade på den som på den jag har nu eller? Dom är väl 2 ventilare, men inte luftkylda?

RonJeremy

Guest
paguf skrev:
Satan. E det sant? Det ställer till det en del för mig. Vet du om han börjat på någon annan firma? eller ska man behöva åka till Biscaya för service i fortsättningen?
Ingen aning... Jag ringde för kanske tre veckor sedan för att höra vad dom tog för service. Då sa dom att killen som mekade ducati skulle sluta nästa dag och att dom inte skulle serva fler. Så det verkar bara vara Biscaya kvar i trakten men jag kör gärna upp dit då jag tycker dom ger en kanon service och alltid är trevliga. :tummenupp

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
yonsson skrev:
Vill ha en 900ssie eller 900ss (98-03) nästa gång. Blir det ungefär samma servicekostnade på den som på den jag har nu eller? Dom är väl 2 ventilare, men inte luftkylda?
visst är dom luftkylda

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Jupp, de e luftkylda 2-ventilare.
E väl i stort sett samma rova i SS som i Monster, sitter väl lite olika kammar å liknande i beroende på model å så men större skillnader skall det ej vara.

yonsson skrev:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
-dB_mike skrev:
visst är dom luftkylda
Okej dokej. Snurrade till det, men det kanske bara är 1000DS som är vätskekyld...

Tänkte eftersom det är helkåpa på vissa så borde de ju inte vara luftkylda....men jag inser ologiken i tanken nu eftersom det är som med monstrarna.

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
1000 DS är luftkyld den med eller luft/oljekyld kanske om man skall vara kinkig.

yonsson skrev:
Okej dokej. Snurrade till det, men det kanske bara är 1000DS som är vätskekyld...

Tänkte eftersom det är helkåpa på vissa så borde de ju inte vara luftkylda....men jag inser ologiken i tanken nu eftersom det är som med monstrarna.

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998
lilltryne skrev:
Attans... Då har jaga ertappat en privat säljare med o ljuga... :-( *suck* Jag som tyckte killen verkade vettig, tänkte köpa hojen idag... uhhh.. vad gör jag nu då? Ljuger han om det kan han ju ljuga om mc'ns skick o historik i övrigt oxå, o serviceboken kanske han oxå har fuskat med... Kan man se på någe sätt om serviceboken är falsk?

*suck*
Kolla även att garantilappen är ifylld. Har för mig att det är en av de första sidorna i serviceboken.
Är den inte ifylld har man inget att komma med alls vad gäller garanti.
Även om garantitiden gått ut så har Ducati åtgärdat vissa fel som garantijobb (t.ex. ramar och vipparmar). Har du då inte garantilappen ifylld så kan det vara svårt att få Ducati att göra något.
Du kan också ringa Ducati Sverige och fråga om hojen ifråga är registrerad korrekt hos Ducati. Då behöver du ramnummret tror jag.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Checklista:

Serviceboken:
Garantilapp borta i förstasidorna på boken.
Alla servicetillfällen stämplade och HANDskrivet vad som gjorts
Boken inte tryckt EFTER att hojen gjorts (Står i början vilken tryckår boken har)

Hojen:
Kamremsbyte vartannat år eller var 2000:e mil
Ventiljustering var 1000:e mil
Oljor och filterbyten gjorda med rätt intervall

*Skrapmärken under fotpinnar?
*Bucklor vid tanken där styret tar i vid max styrutslag?
*Kraftigt skramlande koppling? (ej blötkoppling, 600, 620, 750, 800)

Ägaren:
*Kunnig? Fråga om intervaller, typ när skall kamremmen bytas?
*Kan serviceställen? Närmaste ställe för service? kostnader?
*Egna mekningar? bytt tänstift själv osv?
*Bytt vid service? typ batteri, omvandlare, luftfilter osv.

Var noggrann med kontrollen. Känns det fel så gå vidare till någon annan. Om personen inte vet att det finns en generalagent så är det ju knappast troligt att denne är "ducatist". Hittar men en säljare som uppenbarligen är intresserad, deltar aktivt i klubben och är euntusiast är chansen till ett dåligt köp mycket mindre.

Och för saken skull..
Alla Ducati´s tvåventilare är luftkylda med 2 undantag, ST2 (944cc) och ST3 (992cc), som fått vattenkylning på sina tvåventilare. Samtliga Ducati´s fyrventilare är vattenkylda (Allt från 851 till 999)

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
För att först besvara Lilltrynes initiala fråga: Jodå, det finns en generalagent i Sverige. www.ducati.se (tänka sig... ;) )

Men, de för en väldigt anonym tillvaro, och har så gjort under några år... Så det är helt möjligt att killen som ville sälja sin hoj till dig helt enkelt inte visste om att det fanns en generalagent... Dvs han kanske inte ljög - men okunnig var han lik förbannat :rolleyes: .

Angående sevice... Jag servar både 2- och 4-ventilade Duccar själv och det som gör det hela "dyrt" är timkostnaden för att komma åt ventilerna. Själva ventiljusteringen i sig är en barnlek att genomföra, likaså att få till det med kamremmar etc (jo, jag har servat ventiler på både Kawa, Honda, Suzuki - så lite koll på "konkurrenterna" har jag :tungan ). Men det tar alltså lite tid att komma in till "ventilerna".

På en 4-ventilare är det en hel del som måste plockas bort, och kammarna måste lyftas ur - det tar helt enkelt tid, och tid är pengar. Nu var det länge sedan jag lämnade in något på en verkstad, men timpenningen är väl cirkus 500 kr/timmen +/- någon hundring. Och då kostar det typ en 500-hundring enbart för att komma så långt att man ser ventilerna.

På 2-ventilare är det lite lättare, plus att det är färre ventiler att justera.

Avgjort lättaste Duccen att serva ventiler på är de gamla Monstermodellerna (typ 93-99), de med gamla ramen. Där är det i princip bara att lyfta på tanken, sedan kan man komma åt ventilerna typ.

Angående servicintervall på ventilerna så har Ducati utökat sina intervaller under de senaste åren, även om ventilmekanismen i sig inte har förändrats nämnvärt (förutom på de allra senaste räcermodellerna). Jag har bestämt för mig att man från fabriken i dagsläget rekommenderar kontroll av ventilspel var 1'000:e mil.

Om man jämför med en Honda där man på vissa modeller gör motsvarande koll efter typ 2'000 mil (eller var det rent utav 4'000 mil? - vem tusan håller koll på ventilerna på en Honda :confused: ). Så verkar det ju som om man får kolla ventilerna "hela tiden" på en Ducce.

Är man lite mer "old school" och dessutom pedant, så kollar man ventilerna på sin Ducce efter max 500 mil :tummenupp . Jag som kör en hel del bankörningar kollar mina ventiler vid typ 250 mil på min "gat-ducce" (gissa varför jag lärt mig att göra jobbet själv? :hihi ). Med den approachen så verkar fabrikens rekommendationer väldigt generösa :hihi

Så visst, det kostar att serva en Ducce, och man behöver göra det oftare än motsvarande japanare... Men va f-n, vill man vara fin får man lida pin - det kostar att ligga på topp!

Kort sagt, alla älskar inte Duccar, och alla ska inte heller älska Duccar - så är det med det :)

/T

.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras