Har er hjälm stulits vid åkapaus?

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Tillfället gör tjuven. Vet en som blev av med hjälmen som han lämnade på hojen när han hade tankat och gick in för att betala.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har ett kombinationslås med vajer som jag låser fast hjälmen med.
Ibland drar jag vajern genom ärmen på jackan också.
Funkar även när frun är med och vi har två hjälmar.
:)

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Min vän blev av med både sin och dotterns hjälm häromdagen vid ett snabbstop på ett fik.....

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Har ofta lämnat hjälmen på hojen men aldrig blivit av med den. Då har jag förvisso nästan alltid låst fast den på cykelns hjälmlås, men då min ena hjälm inte har några D-ringar har jag låst den i läderöglan som håller remmen på plats. Skulle gå att ta loss med en måttlig ryckning, men inte hänt ännu - de flesta människor är snälla :tummenupp
Aldrig hänt mig heller, lever lite på hoppet att eftersom hjälm och handskar är kvar på sidospegeln, så är ägaren (jag) inte allt för långt borta! Det bör räcka för att skrämma av potentiella tjyyyvar.. Samtidigt dock säger man att "tillfället gör tjuven".. Att lämna kvar hjälmen och filma för att se vem (om) som snor hjälmen kallas "brottsprovocation" och är olagligt... Konstigt nog... :/
Det stämmer inte. Polisen får inte ägna sig åt brottsprovokation genom att t.ex. försöka köpa narkotika av någon langare (eftersom brottet kanske inte begåtts om inte polisen haft ett finger med i spelet), men som privatperson finns inget liknande. Att filma när ett brott begås skulle dock aldrig räknas som brottsprovokation oavsett om det är en myndighetsperson som gör det eller inte. Många polisbilar är exempelvis utrustade med fasta kameror i syfte att samla in bevis om patrullen skulle råka se något brottsligt. Man kommer inte undan med rödljuskörningar och ouiiliiies på allmän väg bara för att en polisbil råkat filma det - snarare tvärt om.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att lämna kvar hjälmen och filma för att se vem (om) som snor hjälmen kallas "brottsprovocation" och är olagligt... Konstigt nog... :/
Prottsprovokation är bara olagligt för polisen afaik.
Fast monterad kamera på allmän plats är dock olagligt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har aldrig fått hjälmen stulen, och hänger den på hojen emellanåt med handskar och skit i.
Däremot fick jag en hjälm sabbad i Linköping för några år sedan. Var uppe och hälsade på föräldrarna i Vimmerby och passade på att åka till linköping och knalla in på biltema för att köpa mig ett lastnät och lite annat skit till hojen. När jag kommer ut igen så hänger hjälmen precis där jag hängde den (på backspegeln) men den är full av djupa märken och repor på visiret. Tvivlar på att den hoppade av av sig själv, slog i asfalten hårt flera gånger och sedan hoppade upp på backspegeln igen. Var så jefvla förbannad. Gick in och köpte en biltemahjälm, och hivade den gamla. Fy djävulen för folk som gör sånt.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Har alltid med mig hjälmen. Som TS skriver så orkar jag inte bli av med hjälm och handskar med nypriset på 10-lök.
Min handledare (haft a-kort sen -07) blev av med sin hjälm en gång tydligen. Segt när man är några mil hemifrån och bara har stannat längs motorvägen för att tanka..:huvet
Så kanske därifrån jag fått en vana att alltid ta med mig hjälmen.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Jag har aldrig fått hjälmen stulen, och hänger den på hojen emellanåt med handskar och skit i.
Däremot fick jag en hjälm sabbad i Linköping för några år sedan. Var uppe och hälsade på föräldrarna i Vimmerby och passade på att åka till linköping och knalla in på biltema för att köpa mig ett lastnät och lite annat skit till hojen. När jag kommer ut igen så hänger hjälmen precis där jag hängde den (på backspegeln) men den är full av djupa märken och repor på visiret. Tvivlar på att den hoppade av av sig själv, slog i asfalten hårt flera gånger och sedan hoppade upp på backspegeln igen. Var så jefvla förbannad. Gick in och köpte en biltemahjälm, och hivade den gamla. Fy djävulen för folk som gör sånt.

Så jävla lustigt. Då har någon gått förbi o råkat putta hjälmen så den slog i backen. O sedan plockat upp den igen, hängt den där den va...o sedan trott att allt är ok. Alt att personen bara hängt tillbaka den o dragit fort som fan för att slippa stå för skadorna.
Men jag ser framför mig hur en gubbe tar upp den...blåser lite för att få bort lite grus..torkar av med handen o sedan nöjt hängt tillbaka den igen.

Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Har klarat mig för jag har en skitful korvätarhjälm !!

Hade jag haft en sån här, så hade jag inte vågat lämna den på styret däremot.

agv-pista-gp-project-46-valentino-rossi-carbon.jpg

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Har alltid med mig hjälm och handskar om jag går ifrån hojen. Sätter bara hjälmen på spegeln om jag kommer vara i närheten. Har inga problem med att bära på hjälmen. Förstår inte varför man skulle riskera det.

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Hoj
Inte än
Hänt mig en gång i Turkiet i Alanya, hyrd hoj och jag fick en alldeles ny korvätarhjälm. Låste fast dom på hojen med en tunn wire. Frugans hjälm var kvar medans min var borta inklusive mina egna sjysta handskar :mad:. Var nere vid havet på en sidogata och jag tror att den blev snodd bara för att den var precis ny och såg dyr ut (tror max den var värd 1500kr). Annars har vi alltid lämnat både jackor o hjälmar på hojen, hittills utan problem.

Det var han uppe i minareten som snodde den!

Halleluja :Bugar kl 5 varje jävla morgon! Aldrig igen!

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Det beror självklart på vart man stannar.
Men ibland hänger jag hjälmen över spegeln. Vid andra tillfällen när det är väldigt otympligt att gå runt med hjälmen så har jag alltid ett cykelwire lås med i hojen, så det är lätt att låsa fast.
Jag har svårt att se en tjuv göra sig besväret att försöka klippa av det mitt på dagen på en stor parkering.
Men en sak har jag lärt mig genom andra erfarenheter- kan vissa människor sno saker, så gör de det också, oavsett vad det är.
Jag har bla. haft inbrott i bilen och då snodde de min doftkula som hängde vid backspegeln.:rolleyes:

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Blev av med min Shoei Hornet DS på Gullmarsplan, hade ställt hojen där det är som mest folk.
Blev en spännande eftermiddag...
1. Polisanmälan via telefon
2. Lösa med försäkringsbolag via telefon
3. Promenera till kontoret, ta en firmabil och åka och köpa ny hjälm...

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Bär med mig hjälm och handskar i de flesta fall. Har hänt att jag låst min och tjejens hjälm i hjälmlåset på hojen men det är rätt bökigt. Kan hända jag lämnar handskar och hjälm om jag går in och handlar ngt på en mack.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Tar alltid med hjälmen dels för stöldrisken men också för alla jävlar som ska gå fram och pilla och känna och eventuellt tappa hjälmen.

Ni anar inte vilka slappa föräldrar det finns, särskilt de som brukar fika på Cafe Snäckan i Uddevalla. Har sett vid några tillfällen att de låter sin lilla parvel känna och ta på parkerade hojar, en lät tom barnet klättra upp på hojen. Vad som då kan hända med hjälmar som hänger på backspegel eller står på marken kan man ju alltid spekulera i.

Str3 R

Guest
Nä inte ännu men som jag ser ut så törs ingen sno den. ;)

Fast ska jag vara borta en längre stund med hojen utom synhåll så tas hjälmen med.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring