loser
Född förlorare
Tillfället gör tjuven. Vet en som blev av med hjälmen som han lämnade på hojen när han hade tankat och gick in för att betala.
Det stämmer inte. Polisen får inte ägna sig åt brottsprovokation genom att t.ex. försöka köpa narkotika av någon langare (eftersom brottet kanske inte begåtts om inte polisen haft ett finger med i spelet), men som privatperson finns inget liknande. Att filma när ett brott begås skulle dock aldrig räknas som brottsprovokation oavsett om det är en myndighetsperson som gör det eller inte. Många polisbilar är exempelvis utrustade med fasta kameror i syfte att samla in bevis om patrullen skulle råka se något brottsligt. Man kommer inte undan med rödljuskörningar och ouiiliiies på allmän väg bara för att en polisbil råkat filma det - snarare tvärt om.Aldrig hänt mig heller, lever lite på hoppet att eftersom hjälm och handskar är kvar på sidospegeln, så är ägaren (jag) inte allt för långt borta! Det bör räcka för att skrämma av potentiella tjyyyvar.. Samtidigt dock säger man att "tillfället gör tjuven".. Att lämna kvar hjälmen och filma för att se vem (om) som snor hjälmen kallas "brottsprovocation" och är olagligt... Konstigt nog... :/
Prottsprovokation är bara olagligt för polisen afaik.Att lämna kvar hjälmen och filma för att se vem (om) som snor hjälmen kallas "brottsprovocation" och är olagligt... Konstigt nog... :/
Jag har aldrig fått hjälmen stulen, och hänger den på hojen emellanåt med handskar och skit i.
Däremot fick jag en hjälm sabbad i Linköping för några år sedan. Var uppe och hälsade på föräldrarna i Vimmerby och passade på att åka till linköping och knalla in på biltema för att köpa mig ett lastnät och lite annat skit till hojen. När jag kommer ut igen så hänger hjälmen precis där jag hängde den (på backspegeln) men den är full av djupa märken och repor på visiret. Tvivlar på att den hoppade av av sig själv, slog i asfalten hårt flera gånger och sedan hoppade upp på backspegeln igen. Var så jefvla förbannad. Gick in och köpte en biltemahjälm, och hivade den gamla. Fy djävulen för folk som gör sånt.
Hänt mig en gång i Turkiet i Alanya, hyrd hoj och jag fick en alldeles ny korvätarhjälm. Låste fast dom på hojen med en tunn wire. Frugans hjälm var kvar medans min var borta inklusive mina egna sjysta handskar . Var nere vid havet på en sidogata och jag tror att den blev snodd bara för att den var precis ny och såg dyr ut (tror max den var värd 1500kr). Annars har vi alltid lämnat både jackor o hjälmar på hojen, hittills utan problem.
Har klarat mig för jag har en skitful korvätarhjälm !!
Hade jag haft en sån här, så hade jag inte vågat lämna den på styret däremot.
View attachment 411011
Vad är det för plastgrej i nacken? Fäste för att hänga matkassen?
Bra inledning.. fast nu tror jag alla vill höra resten av storyn också, vad hände sen..
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|