Har hittat en billigare försäkring mitt i säsongen Kan man "fuska" till sig ett byte?

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Har hittat en billigare försäkring mitt i säsongen Kan man "fuska" till sig ett byte?

hej,
Sitter och kollar på lite försäkringar. Som vanligt så har ju förutsättningarna ändrats under säsongen vilket betyder att jag skulle kunna spara 10000(!) på ett år om jag bytte nu.
Problemet är ju bara att jag sitter fast hos Svedea med en s.k. helårsförsäkring vilket betyder att ett ägarbyte är det ända alternativet vad jag vet.

Kan man ställa över hojen på sambon i en vecka, sen skriva tebax den på sig och ändra försäkring eller är det för uppenbart så att dom reagerar från e.x. transportstyrelsen?

Finns det någon annan som har bra tips hur man kan göra?

Hursomhelst så är detta jävligt frustrerande, men det är ju alltid såhär att det finns bättre alternativ några månader efter att du tecknad just din nya försäkring. Man får väll betala ett överpris denna säsong och vara vaken till nästa.. Jag visste faktiskt inte att jag skulle få tillgång till garage när jag tecknade förs.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Gör ett ägarbyte! :)

Finns säkert massor med erfarenhet här på forumet av just detta, så du lär få grymt bra tips. Dom ska bannemig veta att dom tar ockerpriser, och jag tycker inte att du ska acceptera och ha kvar försäkringen, då tror dom att dom har ett bra pris.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Om det registreras ett ägarbyte så avslutas försäkringen och du kan således teckna ny när du väl "köper tillbaka" hojen. Nackdelen kan dock vara att eventuella köpare kan ogilla att det är fler tidigare ägare.
Tänk även på att teckna försäkring åt sambon om hojen är i trafik så att inte besparingen äts upp av trafikförsäkringsföreningens avgift i händelse av att hojen står oförsäkrad när sambon "äger" den..

thejohan

Jo, såatt eee..
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Skramlaha
Jag håller med kryckan! Gör ett ägarbyte. Finns ingen anledning att betala 10.000 extra om året. Känns som att man kan ha roligare för dom pengarna:)

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Nej Precis!! Alltså Det finns ju ingen som har rätten att säga någonting om det.. Står ingenstans hur många ägarbyten du får/ inte får göra.

Då skulle det teoretiskt sätt bli 2 st ägarbyten inom loppet av en vecka.:p Känns flummig men vafan ska man göra då, som ni säger kan man ju acceptera att betala ockerpengar om man inte behöver.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
....tänk även på att du inte kan registrera tillbaka den på dig förän damen fått sitt registreringsbevis. Det är alltså inte säkert att det blir någon snabb manöver. Däremot kan det som sagt vara värt det när det handlar om tio tusen..

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Om det registreras ett ägarbyte så avslutas försäkringen och du kan således teckna ny när du väl "köper tillbaka" hojen. Nackdelen kan dock vara att eventuella köpare kan ogilla att det är fler tidigare ägare.
Tänk även på att teckna försäkring åt sambon om hojen är i trafik så att inte besparingen äts upp av trafikförsäkringsföreningens avgift i händelse av att hojen står oförsäkrad när sambon "äger" den..

Men om man förklarar läget varför det finns så många ägare är det säker lungt. Jag lär Inte vara ensam att göra en sån här grej. Dessutom ser dom att vi är skrivna på samma adress:p

....tänk även på att du inte kan registrera tillbaka den på dig förän damen fått sitt registreringsbevis. Det är alltså inte säkert att det blir någon snabb manöver. Däremot kan det som sagt vara värt det när det handlar om tio tusen..

Ajuste fan!!

Får kolla om någon polare som är 24 plus kan ta den då i värsta fall..Då kan ju den personen stå som ägare hela säsongen då det är en 24+ försäkring.

Nej usch.. Nu håller vi ju på med försäkringsbedrägeri:p

Last edited:

Mr.G

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Triumph Daytona 955i 2006 - svart
Du skall väl kunna byta försäkringsbolag mitt i säsongen? Så fort du anmäler försäkringen till FSB2 så avslutas den per automatik hos FSB1 och du får tillbaka kvarvarande pengar.

Eller? Är jag ute och cyklar? Höhö.

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Du skall väl kunna byta försäkringsbolag mitt i säsongen? Så fort du anmäler försäkringen till FSB2 så avslutas den per automatik hos FSB1 och du får tillbaka kvarvarande pengar.

Eller? Är jag ute och cyklar? Höhö.

Nej så är det väll inte?
Du har ju en bindningstid på 12månader oavesett.

/A

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ring Svedea och prata med dem ang de nya förutsättningarna och priset du kan få från ett annat bolag, det är inte olagligt att göra ägarbyten så du förlorar inget på ett samtal till dem.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Tror att du enbart kan byta försäkring på årsdagen (eller åtminstone i närheten av den). Tror att dom så fint kallar det för "huvudförfallodag".

Angående att förklara för köpare, spara regbeviset som damen får, så kan du visa det för en eventuell köpare.

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Eftersom dina förutsättningar har förändrats bör även försäkringen gå att ändra på om de har det minsta känsla för service.

Fick själv tillbaks några tusenlappar på mina bilförsäkringar när jag flyttade ut på landet under pågående försäkringsperiod.

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Ring Svedea och prata med dem ang de nya förutsättningarna och priset du kan få från ett annat bolag, det är inte olagligt att göra ägarbyten så du förlorar inget på ett samtal till dem.

Tjenare,

Ringde Svedea och hörde om jag fick billigare premie pga att jag nu hade garage. Och det fick jag!! :D..Sparar därmed ca 5000kr om året vilket gör att jag inte har så bråttom att byta bolag nu.

Visserligen är denna försäkring jag har nu 4000 kr dyrare än bilsport mc (den nya jag hittade) skulle varit trots att jag nu ändrat till garage, men jag orkar inte hålla på att krångla så nu får det vara såhär denna säsong så kan jag göra ett byte när försäkringen går ut sen istället.

/A

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Ändring eller byte av försäkring kan bara ske på årsdagen, den s.k. huvudförfallodagen, precis som ovanstående skriver. Vill du byta försäkring tidigare än så är det ägarbyte eller skrotning som gäller. Skrotning är kanske lite väl dramatiskt för att byta försäkrinsgbolag...

Tänk också på att de flesta försäkringsbolag tillämpar en differentierad premie under året som är dyrare under sommaren.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
varje höst så har min fru blivit ägare av en röd R6:a, det går alldeles utmärkt, har gjort så nu i snart 4års tid.. många ägare nu, jag är dock den 2an verkliga ägaren, men det säger inte statestiken på VV.se :p

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
varje höst så har min fru blivit ägare av en röd R6:a, det går alldeles utmärkt, har gjort så nu i snart 4års tid.. många ägare nu, jag är dock den 2an verkliga ägaren, men det säger inte statestiken på VV.se :p

Haha!! Jag menar det.. Undrar hur många flickvänner/ fruar/ mormor som får äran att bli hoj ägare under lågsäsongen. :p

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Alternativt om du har uppdelad betalning så kan du skita i att betala och då säger dom upp försäkringen för dig efter en påminnelse om sista betalningsdag.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Alternativt om du har uppdelad betalning så kan du skita i att betala och då säger dom upp försäkringen för dig efter en påminnelse om sista betalningsdag.

Ja men då måste du också setill att ställa av den, annars går trafikförsäkringsföreningen in :mad:
Och ställa av är väl inte vad TS vill?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10

Krävs det nåt av frun? T ex. hojkort eller är det bara att ställa av och sen göra ägarbyte?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept