Har IF egna lagar??

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Precis. Jag har t.ex. ruttnat på alla höjningar av bensinpriset, så jag kör regelmässigt med springnota på Statoil - det är ju min medborgerliga rättighet. Samma sak med elpriserna; mycket billigare att koppla in sig efter grannens mätare. Fast de mörka makterna på ICA som vill stjäla mina surt förvärvade slantar bara för att jag behöver några kassar mat varje vecka har jag inte lyckats komma runt ännu. Ska prova med kjetting nästa gång.:D

Du fattar vad jag menar.
Många väljer andra försäkringsbolag för att försöka komma lite billigare undan.
I slutändan står fler och fler med en trafikförsäkring på 10000-15000-18000kr som det billigaste alternativet.

Inte bara på snabba hojar utan även andra fordon.

Är det en normal försäkring ? , Vad har jag gjord för att förtjäna den premien och vad får jag ut av alla dom extra tusenlapparna som det är tänkt att man ska betala ? , och nej jag har aldrig använt mig av någon försäkring i något syfte.

Ännu är inte alla sk höjningar genomförda , det ska bli riktigt roligt att se vad som händer i framtiden speciellt nu inför nästa val.

Det är mycket som inte står rätt till i vårt lilla Sverige.


Sorry för ot.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
if mm

Tycker det är helt ok att man har ett visst antal på och avställningar. Felet är att det inte står tydligt. Det borde stå med STORA bokstäver att man har 10 på och avställningar i avtalet så har ingen något att gnälla på. Systemet var aldrig tänkt att kunna ställa på och av 20ggr per år. Men jag förstår frustrationen och hade själv blivit förbannad men det är inte helt fel att de gör något åt att man kan utnyttja systemet.

Kanske redan någon som nämnt det då jag inte läste alla inlägg men står det inte något i stil med: Det här avtalet är en förkortad version. bla bla bla.
Vid oklarheter kontakta bla bla bal eller surfa in på:

Så har det stått på något av mina avtal.

Sedan ett rejält sidospår. När det gäller if's djurförsäkringar så får man på flertalet djursjukhus betala dubbel regleringsavgift jämfört med andra bolag.
Anledningen är att djursjukhusen får lägga så oerhört mycket mer jobb när de arbetar mot if jämfört mot dito. Frågat anställda på flertalet vetrinärstationer och fått svar i stil med: Dem är så j%"la jobbiga att ha o göra med.

Nå nu har ju detta inget med motorcyklar att göra men KANSKE kan det vara så att handläggarna är inte 100% informerade på if generellt sätt? Elller att de har tuffare orders uppifrån än dito för att prestera bra ekonomiska resultat och att det resulterar i knepiga ändringar och ifrågasatta fakturor/skadeintyg osv.

Vad tros?
 

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
fifan.

kollade åxå detta noga innan jag tecknade If och flyttade alla mina försäkringar dit i våras, men det kan ju ha ändrats sedan dess...

nu vet jag inte om jag vågar ställa på bara för att åka imorrn när det ska bli fint väder...vi får se om jag får ngn sur lapp.

det måste ju vara ngn som känner ngn som jobbar på If, sitter dom inte i sundsvall?? gå in till chefen och red ut detta...

//T
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Du fattar vad jag menar.
Många väljer andra försäkringsbolag för att försöka komma lite billigare undan.
I slutändan står fler och fler med en trafikförsäkring på 10000-15000-18000kr som det billigaste alternativet.

Inte bara på snabba hojar utan även andra fordon.

Är det en normal försäkring ? , Vad har jag gjord för att förtjäna den premien och vad får jag ut av alla dom extra tusenlapparna som det är tänkt att man ska betala ? , och nej jag har aldrig använt mig av någon försäkring i något syfte.

Ännu är inte alla sk höjningar genomförda , det ska bli riktigt roligt att se vad som händer i framtiden speciellt nu inför nästa val.

Det är mycket som inte står rätt till i vårt lilla Sverige.


Sorry för ot.

Vi får skilja på premiehöjningarna och skatten på premierna. När det gäller skatten, och de kommande höjningarna av den, så är det solklar högerpolitik. Skatterna sänks, kostnader som tidigare varit skattefinansierade läggs istället direkt på individen. Det är en politik som en majoritet av svenskarna bett om på sina bara knän; var och en betalar för sig själv istället för till en gemensam kassakista. Tyvärr hade många förbisett vad effekten innebär i praktiken för dem själva. :rolleyes:

När det gäller premiehöjningarna och differentieringen av försäkringstagare, så håller jag antagligen med dig. Det finns inget homogent försäkringskollektiv längre, eftersom somliga lätt urskiljbara grupper utgör mångfalt större risk än andra. Därför borde undergruppen unga män på nya sporthojar strängt taget betala ännu högre premier än de redan gör - eller sluta köra hoj - så att de som de facto kört skadefritt flera decennier har möjlighet att fortsätta köra.:)

Att köra avställt och oförsäkrat som något slags protest tycker jag fortfarande är en riktigt kass idé.:7peta
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vi får skilja på premiehöjningarna och skatten på premierna. När det gäller skatten, och de kommande höjningarna av den, så är det solklar högerpolitik. Skatterna sänks, kostnader som tidigare varit skattefinansierade läggs istället direkt på individen. Det är en politik som en majoritet av svenskarna bett om på sina bara knän; var och en betalar för sig själv istället för till en gemensam kassakista. Tyvärr hade många förbisett vad effekten innebär i praktiken för dem själva. :rolleyes:

När det gäller premiehöjningarna och differentieringen av försäkringstagare, så håller jag antagligen med dig. Det finns inget homogent försäkringskollektiv längre, eftersom somliga lätt urskiljbara grupper utgör mångfalt större risk än andra. Därför borde undergruppen unga män på nya sporthojar strängt taget betala ännu högre premier än de redan gör - eller sluta köra hoj - så att de som de facto kört skadefritt flera decennier har möjlighet att fortsätta köra.:)

Att köra avställt och oförsäkrat som något slags protest tycker jag fortfarande är en riktigt kass idé.:7peta

Förstår dig försäkringsystemet i Sverige idag är inte vad det borde va.
Jag har inga planer på att betala några skämtpriser i allafall.
 

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Nu har jag inte läst alla svar men följande gäller:

Framgår det inte av avtalet du skrev på i samband med tecknadet av försäkringen att "10-regeln" gäller har du ingen skyldighet att betala. Dessutom har du fråga de två gånger per telefon - och muntliga avtal är precis lika hållbara som skriftliga. Kolla om de spelat samtalen.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Riktig j-vla surt! Snackade med IF igår och killen jag snackade med berättade om "10 regeln" först när man frågade....
Att det sen skulle kosta 200 kr för IF per gång man ställer av/på måste ju vara rent blaha blaha! Det mesta sker säkert per automatik!

Har IF och är förövrigt väldigt nöjd (har inte utnyttjat försäkringen ännu dock), men 10 gångers regeln är INGET man har skyltat med. Det har jag själv fått fråga efter. :näsblod

//KaliZ
 

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Kungshöjd
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
hur är det med minnet?

Det är väl inte särskilt länge sen SKANDIA IF:s ledning satt häktade för div oegentligheter?

Sådan ledning sådan skörd... vad de än tar sej till så kan det ju bara gå dåligt.
Med deras fantastiska förluster så måste pengar hämtas hem nånstans o det är inte direktörerna som finner sig o betalar tillbaka utan det är som vanl. konsumenterna som betalar!
Jag är förvånad att de har kunder öht med tanke på deras trackrecord..o det gäller alla deras affärsområden!

Men billigt lockar väl som vanl.. o pröjsar man för billig skit får man stå sitt kast!

Mina 5,5 bakdäck..

flemming
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har oxå if men helårs,blev upplyst att det fanns en avställningsförsäkring där jag fick ställa av upp till 10ggr/år(inte säsong,tecknade juli)med den premie dom erbjöd mig.
Skulle jag ställa av fler gånger så skulle premien dra iväg 300%,detta upplyste dom mig om utan att jag frågade efter det så dom har väl haft problem med att folk överutnyttjat deras möjlighet till avställning tidigare.

Men,har du ett avtal utan begränsning av avställningstillfällen som inte förändrats vid någon förnyelse så har du ju rätten på din sida att ställa av så ofta du bara orkar,kan dock tänka mig att det i något av försäkringsbreven du fått står något om ändring eller tillägg i avtalet.

Kolla vad som gäller,ska du ställa på så begär att få besked om pris,dock är det enklast att bara byta bolag.
Kollar alltid alla bolag när jag ska förnya eller ta en ny försäkring,billigast vinner.

Henrik
 

stevooooo

Fortfarande nybörjare.............
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki Z 750 -08
Fick inte heller information om att det bara gäller 10 ggr när jag tecknade den så jag drog iväg ett mail och ifrågasatte det
Hej!

Anledningen till att vi har av- och påställningar är för att man ska kunna bestämma under vilken period man skall använda försäkringen och motorcykeln.

Huvudsyftet är att man ska kunna ställa av motorcykeln under vinterperioden då motorcykeln ej används och det är inte tänkt så att man ska ställa av motorcykeln under veckan och ställa på den på helgen igen. För att täcka sådana kostnader måste vi då ta ut en administrativ avgift av försärkingen.

Vänliga hälsningar

If

David Hellmyrs

Försäkringsspecialist

Mail: david.hellmyrs@if.se

Det går nog bra att maila han med frågor i varje specifikt ärdende :censored :finger
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Be om en kopia på var det står i ditt avtal.

Be dem också att redogöra för sin policy vad det gäller information till sina kunder om detta.

Maila svaren till PLUS.
 

stevooooo

Fortfarande nybörjare.............
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki Z 750 -08
Hej!

I försäkringsvillkoret hittar du hur försäkringen gäller och för vem.

Där finner du inga uppgifter om premier.

När man har räknat ut en premie så har man räknat på att man i normala fall kör ca 6 månader och sen har den avställd resterande 6 månader. Det är utifån de förutsättningarna man har satt premien.

Visar det sig att kunden istället ställer av- och på fordonet ett flertal gånger så stämmer heller inte premien överens med risken.

I de fall där vi har kunder som ställer av och på fordonen mer än vad vi har räknat med så gör vi också ett påslag så att premien stämmer överens med den risk vi står.

Så svaret på din fråga är om du frågor oss vad det kostar att försäkra din motorcykel så utgår vi från att du kommer att ställa av den en kanske två gånger per år. Skulle du tala om att du kommer att ställa av motorcykeln frekvent så talar vi också om att vi gör ett påslag. Påslaget ligger på 50% på trafik- och kasko delen.

Vänliga Hälsningar
Eva Nyh
Försäljningschef
Internetkundtjänst

Telefon direkt: +46 (0)60-633 53 71
Mobil: +46 (0)70-280 34 35
Mail: eva.nyh@if.se
If

Fortsättning följer....................
 

stevooooo

Fortfarande nybörjare.............
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki Z 750 -08
Hej igen!

I försäkringsvillkoret säger vi inget om att premien blir dyrare när du ställer av- och på din försäkring. Det är ingen villkorsfråga, det är en premie fråga.

I villkoret skriver vi om vem försäkringen gäller för, var försäkringen gäller och vad försäkringen gäller för.

Du får ställa av och på din motorcykel så ofta du vill men som jag skrev tidigare, sker på och avställningen oftare än vad vi har räknat med så kommer vi också att ta ut en högre premie.

Orkar inte tjaffs mer med idioterna utan kommer byta bolag på båda knarrarna så fort som möjligt............
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Enligt Eva's resonemang borde du ju får en lägre premie, du kör ju mindre än de sex månader dom bygger premien på - alltså minskad risk för If.
/Vitas

Helt rätt!

RISKEN minskar helt klart om du inte använder fordonet varje dag. Däremot ökar de administrativa avgifterna, något som IF säkerligen kan effektivisera bort i sina system.
 

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Ort
x
Hoj
R1
Har själv fått löftet från IF att man kan ställa av och på hur många gånger som helst. Om hyndan ljög mig rätt upp i ansiktet ska hon ha prygel. Faan att man ska behöva dubbelkolla allt.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
hur är det med minnet?

Det är väl inte särskilt länge sen SKANDIA IF:s ledning satt häktade för div oegentligheter?

Sådan ledning sådan skörd... vad de än tar sej till så kan det ju bara gå dåligt.
Med deras fantastiska förluster så måste pengar hämtas hem nånstans o det är inte direktörerna som finner sig o betalar tillbaka utan det är som vanl. konsumenterna som betalar!
Jag är förvånad att de har kunder öht med tanke på deras trackrecord..o det gäller alla deras affärsområden!

Men billigt lockar väl som vanl.. o pröjsar man för billig skit får man stå sitt kast!

Mina 5,5 bakdäck..

flemming

Skandia och IF är väl ändå inte samma bolag??


Har själv fått löftet från IF att man kan ställa av och på hur många gånger som helst. Om hyndan ljög mig rätt upp i ansiktet ska hon ha prygel. Faan att man ska behöva dubbelkolla allt.

Grejen är ju den att försäljarna lär få provision på att du skaffar försäkringen.
Om du sedan inte kan använda den som förväntat 2 år senare kanske inte spelar någon större roll för försäljaren.
Kunden har svårt att använda telefonsamtal som bevis, men för dom är det enkelt.
Finns en en bra lösning: MAIL!

Se till att få ett svar via mail, där det tydligt framgår vem som säger vad,
då är dom inte lika pigga på att ljuga. På köpet får du även rätt datum samt lätt tillgång till informationen.

I övrigt håller jag med The Stig, kunden har frågat om just antal avställningar och det har betydelse för om avtalet skulle ingåtts öht=dom är bundna till vad dom lovat.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top