Efter att nervös som inför en rotfyllning väl vågat mig ut på min första licensträning någonsin så måste jag säga att jag är glatt överraskad.
Som vanligt var jag ute i god tid och mekade till 02:45 innan hojen var hjälpligt preppad för racing, EazyLiving gav till och med sitt medgivande till träning utan magkåpan fast endast om jag höll vätskorna inom motorn vilket ju lät rimligt, och kroppen för tio timmars sömn istället för de slutliga fem.
Väl på Sviestad var jag dock bland de första och lastade av min traktor. Inte blev man mindre nervös när man ser att den enda fyrtaktsmaskin som var svagare än min var några motarder medan resten var minst kittade sexhundror eller feta R-1 / GSXR1000 varianter.
Vad fan har jag givit mig in på tänkte jag mer än en gång.
När första körningen skulle göras så dog dock motorn när jag lade i växel. Det blev till att fulmeka ihop sladdarna till stödgivaren som jag tagit bort. Mycket lägligt till det att jag var klar så delade man in träningen i en långsam och en snabb grupp. Skööönt.
Som vanligt sög det första körpasset på skit speciellt då jag hade bestämt mig för att köra snabbare från Esset bort till Torparn vilket enbart resulterade i att jag hade så hög fart mot Torparn att jag inte han med att växla ner samtidigt som man ska svänga, bromsa och ha solen i ögonen. Farhågorna om att man är en värre medelmåtta än man räknat med tilltog.
Innan nästa pass han jag med att drgela lite över de fina TZ250 hojar som var på plats. Habegäret är kraftigt!
Andra och tredje passet gick betydligt bättre och körningen stämde betydligt bättre även om Bergskurvan gav mig hicka vid ett tillfälle och Torparn är en redigt lömsk kurva. Jag lyckades till och med passera lite folk och dessutom hålla HW bakom mig två varv utan problem. HW påstår att han var snabbare än mig runt hela varvet men jag undrar varför han inte körde om i så fall?
Avslutningen på pass två var grym då Fredde Watz passerade mig ut ur Esset. På bakhjulet och sedan försvann han sjukare än vad borde vara möjligt. Kungligt och dagens höjdpunkt!
Relapse klockade mig med sitt gökur och som bäst blev det tydligen en låg 1.02 tid.
Nu har jag redan nått mina mål så nu måste man väl höja ribban lite......
1. Torkel 100 kr
2. Chrille 100:- (ska låna en hundring TILL av farsan för det ändamålet. Mattias ÄR sporthoj.com oavsett vad andra säger)
3. stavgren 100:-
4. GSXR1100R 100:- (jag sätter in på vems konto?)
5. Soppatorsken 100:-
6. Johan (GST) 100:- (Kan låna ut ett spärrskaft också)
7. Stiffy står för transporten av uteliggaren och hoj.
8. Relapse 100:-
9. Goodstuff 100:-