Har jag fått problem inför reggbesiktning?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nu är det såhär att jag håller på "bygga om" min husaberg med blinkers och allt vad som krävs för att kunna LV regga den. E reggad för tillfället. Har fått alla papper jag behövt från husaberg med COC intyg och hela köret men så idag så kom jag att tänka på dendär aluminiumbrickan folk snackar om som är så viktig som brukar sitta på styrhuvudet på ramen men jag har ingen!.. Eller den kanske sitter någon annan stanns på husaberg :confused: . I vicket fall så blev jag lite avskräckt på om jag kanske inte kan genomföra en reggbesiktning utan den. Och om inte, kan jag fixa en ny och hur?. Tråkigt när man kommit såhär "långt".
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det måste ju kännas säkrare att fråga Besiktningen/vägverket?

Varför ens fråga en anonym bunt gissare?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Chronic skrev:
Det måste ju kännas säkrare att fråga Besiktningen/vägverket?

Varför ens fråga en anonym bunt gissare?
för att det är helg kanske?. :D
Sist jag ringde vägverket och frågade vad som krävdes var det bara till att åka in och reggbesiktiga. Måste kolla upp det närmare som sagt.. surt om planerna skulle rasa.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vad e de som saknas? :va
 

Gabor

Guest
philsson skrev:
Nu är det såhär att jag håller på "bygga om" min husaberg med blinkers och allt vad som krävs för att kunna LV regga den. E reggad för tillfället. Har fått alla papper jag behövt från husaberg med COC intyg och hela köret men så idag så kom jag att tänka på dendär aluminiumbrickan folk snackar om som är så viktig som brukar sitta på styrhuvudet på ramen men jag har ingen!.. Eller den kanske sitter någon annan stanns på husaberg :confused: . I vicket fall så blev jag lite avskräckt på om jag kanske inte kan genomföra en reggbesiktning utan den. Och om inte, kan jag fixa en ny och hur?. Tråkigt när man kommit såhär "långt".

Du får ta kontakt med husaberg för att få en sådan Typ/Reistrerings skyllt.

Det var ett sådant problem som dök upp när jag skulle regbes. ett par krockade å repade kawor förra året.... lycka till
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
tassen skrev:
Du får ta kontakt med husaberg för att få en sådan Typ/Reistrerings skyllt.

Det var ett sådant problem som dök upp när jag skulle regbes. ett par krockade å repade kawor förra året.... lycka till
eftersom jag kunnat få alla papper och godkännanden från husaberg så ska förhoppningsvis inte brickan vara några problem men ni som vet vart brickan sitter på husa, är det vid styrhuvudet? Skulle vara retligt om jag råkade missa den.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
philsson skrev:
eftersom jag kunnat få alla papper och godkännanden från husaberg så ska förhoppningsvis inte brickan vara några problem men ni som vet vart brickan sitter på husa, är det vid styrhuvudet? Skulle vara retligt om jag råkade missa den.

Ingen verkar veta, men kolla överallt på ramen (oftast på höger sida)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Var hos bilprovningen idag och de sa att jag kunde ansöka om dispans. fick nr så jag ringer imorgon när de är inne på kontoret. Hoppas på det bästa. :näsblod
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
brickan sitter på övre röret bakom styrhuvudet, vet inte vilken sida men den är stor som ett harvt visakort ungefär så den missar man inte
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Fick detta mejl idag av husaberg. Har inte köpt in baklyckta, tuta och lite annat smått som måste finnas för registreringen. Funderar på att chansa ändå när jag ändå har alla papper och tillverka en bricka på egen hand.

Hejsan Philip,

Det är jag som har skrivit ut papperen åt dig! Jag måste ha tittat på fel mc i våra register när jag kontrollerade din mc och skickade därefter av misstag ut fel mc papper. Din cykel byggdes som en ostrypt version (racing version) ej godkänd för landsvägsregistrering. Därmed finns heller ej den bricka på din mc som visar att cykeln är godkänd för landsväg. Man kan ej få en bricka i efterhand även om din cykel hade varit byggd som landsvägsgodkänd mc och brickan tagits bort. Jag är ledsen att jag krånglade till det för dig!

Vänliga hälsningar,
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
philsson skrev:
Fick detta mejl idag av husaberg. Har inte köpt in baklyckta, tuta och lite annat smått som måste finnas för registreringen. Funderar på att chansa ändå när jag ändå har alla papper och tillverka en bricka på egen hand.
Gör det, ansök om dispens, går det inte sen så går det inte.

surt.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
MattE. skrev:
Gör det, ansök om dispens, går det inte sen så går det inte.

surt.
Jo det är ju det. Ringde för övrigt till vv idag och försökte ansöka om dispans men det fick man tydligen inte ansöka om vad gäller rambrickan :mad: . Men det är mer eller mindre skitsamma, går ju göra en egen på nåt vis.
Det jag tänkte på var vid reggbesiktningen om de bara kollade i papperna eller om de kollar upp nåt mer :gnissla. Om de ska kolla upp ytterligare med tex husaberg så är den ju inte godkänd som sagt.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Verkar som det säkraste kortet att satsa på i ditt fall är att sälja hojen som den är (enduroreggad) och köpa en likadan som är landsvägsreggad istället.

Det brukar vara den lösningen de flesta väljer som vill ha landsvägsreggat av någon anledning....
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Pebl skrev:
Verkar som det säkraste kortet att satsa på i ditt fall är att sälja hojen som den är (enduroreggad) och köpa en likadan som är landsvägsreggad istället.

Det brukar vara den lösningen de flesta väljer som vill ha landsvägsreggat av någon anledning....
Tänker chansa. Köper in lampor och allt som behövs nu när jag har fått elschem och allt och chansar på en registrering helt änkelt. Går det inte så går det inte. :gnissla
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
philsson skrev:
Tänker chansa. Köper in lampor och allt som behövs nu när jag har fått elschem och allt och chansar på en registrering helt änkelt. Går det inte så går det inte. :gnissla

Om du går med i den lokala cross/enduroklubben då? Och kör Enduroreggat "till och från träning"? Är det inget alternativ?

Många skyr enduroreggat som pesten, nu vet jag inte riktigt vad som krävs för att köra enduroreggat lagligt, men kanske ngn annan vet?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Chronic skrev:
Om du går med i den lokala cross/enduroklubben då? Och kör Enduroreggat "till och från träning"? Är det inget alternativ?

Många skyr enduroreggat som pesten, nu vet jag inte riktigt vad som krävs för att köra enduroreggat lagligt, men kanske ngn annan vet?
E-Licens som kostar runt 12-1500 om året? och att man kör till eller från SVEMO sertificierad träning eller tävling. Det vore ifs ett alternativ men det skadar ju inte att kunna köra mer än till träning spec inte då jag inte har någon annan hoj. Jag ger det en chans annars får det bli enduro reggat tills vidare. :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top