Har jag haft tur eller är TH bra?

kloff

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Kawasaki ZX7R
Tecknade nyss en försäkring på min ZX7R -97:a. Efter att ha ringt runt till en del bolag och på samtliga legat mellan 24k och 34k för en halvförsäkring helår ringde jag slutligen till Trygg Hansa. Gissa om jag blev förvånad när de ville ha 6500kr för halvförsäkring helår. Detta låter orimligt billigt (rimligt) tycker jag. Är jag ensam eller är det någon som håller med?

Jag är grabb på 22 år som bor strax utanför Malmö. Har hojen i garage.

PuDDy

pedalbiker
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
sorry
Jag håller med. jag försäkrade om min hoj från IF (17000:)/år till TH (10707:) det är halvförsäkring helår.

Det var bara att hugga direkt. :tummenupp

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS500E
Ringer runt för att kolla försäkring på en VFR som jag eventuellt ska köpa och TH leder med marginal.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Håller med.

Fick 6300:- halv/helår och 10,500 Hel/hel av TH

Närmast efter ligger IF på 8980:- halv/hel och 13,000:- hel/hel

OBSERVERA ATT INTE ENS TRAFIKFÖRSÄKRINGEN GÄLLER VID BANKÖRNING!
Du får således inte köra hojen på andra bankörningar än de som är anordnade AV SMC.

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
TH gillar inte nya sporthojar... De ville höja min försäkring med 5´ i månaden. Tycker inte det ska skilja 5´ från en gixxer 1000-02 och gixxer 1000-03!!!
Så nu blir det folksam!

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag tror de "nya premierna" höjs kraftigt till nästa år när TH upptäcker att de är, relativt sett, billiga...

PuDDy

pedalbiker
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
sorry
amullo skrev:
Håller med.

Fick 6300:- halv/helår och 10,500 Hel/hel av TH

Närmast efter ligger IF på 8980:- halv/hel och 13,000:- hel/hel

OBSERVERA ATT INTE ENS TRAFIKFÖRSÄKRINGEN GÄLLER VID BANKÖRNING!
Du får således inte köra hojen på andra bankörningar än de som är anordnade AV SMC.
Det är sant men jag pratade med TH om det och det var en jäkla massa körningar förra året som stod med i listan. tror alla smc anslutna klubbar som anmäler sina körningar för året kommer med på en lista som skickas till TH: och då gäller dom:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Iceman1975 skrev:
Det blev TH för mig i försäkrings lotteriet oxå....

/Lännström

Samma här.

TH har väl i princip delat in gamla kl 6 och 7 i en massa underklasser vilket gör att vissa hojar blir (i vissa fall) mycket billigare, i vissa fall betydligt dyrare vilket är bingo för oss i nedre klassen och bolagsbyte för dom med 750 och 1000 kubiks racehojar av sent snitt.

Tror att dom inte längre är lika fixerade på vikt/effekt så att supersnabba touringhojar som Blackbird, ZZR1200 mfl har blivit billigare än mer banbetonade hojar...

Sessnan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Tl1000r -98
tjena hej grabben... tänkte bara fråga var någon stans du täcknade din försäkring... sitter i precis samma sits som dig! :Bugar :Bugar :tummenupp

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Jag betalar 3800 för en helförsäkring helår för min Bandit 1200 -99 i TryggHansa i år :D

Det är bra att bo på landet,vara över 30,och haft körkort länge...

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
Ingen just nu
Har haft körkort i 5 år bor i zon 1 och är 27 år.

Min CBR 600 -91 kostar på trygghansa 14000 kr helåret helförsäkrad med rätt att ställa av den. Då blir kostnaden på högsäsongen 1400 kr per mån, om jag har den påstäld i 6 mån så blir det 8400 kr + 270 kr för avställningsförsäkringen de övriga sex månaderna totalt 8670 kr per år.

Med skälvrisk på vagnskadan på 6000 kr och stöld 6000kr :rolleyes:

Min tidigare CBR 600 -98 skulle kosta 33000 kr i helf/år

På Tenant kostar hojen 5900 kr helåret helfösäkring :banana men då blir man tvungen att betala 495 kr per mån vare sig den är påställd eller inte, sen måste man tekna en hemförsäkring på tenant annars får man inte försäkra hojen hos dem.

Har åxå kollat med dem vad som gäler vid ostrypt och strypt. Eftersom min hoj inte är klassad som specialhoj så spelade det ingen roll om den är strypt eller inte vid ett eventuelt skadetillfäle full ersätning utbetalas. Enligt Tenants chef.

Med skälvrisk på vagnskadan på 7000 kr och stöld 7000kr

Min tidigare CBR 600 -98 Skulle kosta 5600 kr på helf/år
Det hela har väll att göra med klasning och kW eftersom även dena inte var klassad som special hoj hos tenant.

Last edited:

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Samma här, fick en nästan 60% SÄNKNING på premien i år.. :banana I år gillar jag TH extra mycket :tomten

Corp

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Yamaha R1 -99
Yamaha R1 -99
Trygghansa 6678 kr för halvförsäkring halvår... = 1113 kr i månaden.
Helt ok för min ålder på 24...bor i Norrköping city...

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Ringde precis och kollade och TH skulle ha 12591 för en halv! förs på en SV650 01 :skrämd

Det är "bara" 1391kr mer! än vad jag betalar för en hel/hel på min Spetta :confused:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln